Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 9367 besök totalt |
Det är därför man tränar på sin bilkörning, klart det är tråkigt att strutta omkring i en bil om man inte vågar utnyttja potentialen. Jag tror många tycker att bilar är läskiga på gränsen för att man gör fel som förare när man väl börjar inse att det inte greppar så bra längre - om man lyfter på gasfoten just när man går över greppgränsen får man ruskigt otäck viktförskjutning men om man håller kvar gasen och styr upp situationen med gas och ratt så blir det helt plötsligt inte lika dramatiskt. Nu har jag inte kört så mycket 911 men har provat att hänga ut baken på dem och kört 964RS på slalombana, det är underbara kommunikativa bilar och som med allt annat med bra grepp går det att köra ruskigt snabbt innan man går över gränsen för när man kan hämta hem dem. Den 650-hästars bakjulsdrivna 993 turbon jag körde provocerade jag ganska ordentligt med gas och viktförskjutning och visst blev det lite kas på bakhjulen när effekten kom men den bröt loss på ett väldigt civiliserat sätt. En fyrhjulsdriven 993 är ganska enkel att köra över greppgränsen om man bara har utrymme då den drar sig själv ur stället när kraften överförs till framhjulen - det gäller dock att inte lyfta på högerdojan under tiden. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
![]() ![]() Nä, visst är det så! Jag har bara lite svårt att förstå att så många dissar effekt. Även om svängegenskaperna prioriteras högst är det ju effekten som driver bilen, och då har iaf jag gärna mycket av den varan än lite. |
||||
äh, bara ett onödigt ont som jag måste ha för att få upp farten innan kurvorna ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Nödvändigt? ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16820 ![]() _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
![]() Jag formulerar om det lite vassare: om man inte gillar motor så kan man åka lådbil istället! ![]() ![]() Det är väl så att street-kidsen har lagt beslag på begreppet "trimmad motor", precis som rasisterna gjorde med svenska flaggan och nationalsången. Kom igen nu, nu tar vi tillbaka motorn! ![]() ![]() |
||||
ooops, skrev visst inte ordet jag täntke på ![]() onödigt är det absolut inte, i så fall skulle jag monterat ur in motor för länge sedan för att spara vikt ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Motor är hur kul som helst, tror dock att de flesta av oss har väldigt roliga minnen från någon undermotoriserad skapelse som man ändå tagit till sig'.
Tex så saknar jag fortfarande min gamla Renault 5 GTS - ingen motor, ingen väghållning, ingen komfort - men jävligt rolig att skramla omkring burkandes i kurvorna med... äkta "aktiv körning" och mycket spänning!! ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Tar man en undermotoriserad bil på t.ex. knutstorp så kan man hålla fullt på hela baksidan genom alla svängar (utom NGK) utan att närma sig gränsen. Med rejält pulver i kärran så är hela baksidan en åkning på gränsen. Samma sak på stora partier på falkenberg för att inet tala om SPA och ringen.
Så... ...reclaim the horsepower!!! ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Är ju det som är det härliga med de gamla (eller riktiga) 911:orna ![]() ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Instämmer helt att de gamla 911:orna 'kul och inspirerande att köra. Även om jag tycker att en 964 är ganska... ny...
![]() mvh Jan-Erik _________________ Jan-Erik Forsman PCS 2074 Porsche 997 turbo -07 Porsche 996 GT3 CS -04 Såld BMW X3 råoljebrännare SKS 850 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 9367 besök totalt |