Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI -80 | 4603 besök totalt |
Jag har länge velat åka banracing men inte hittat någon att göra det med,
men så en dag säger min svärfar ska vi inte köpa en bil ihop mitt svar förstår ni nog. Vi letade efter en billig bil som gick bra såg bra ut och hade vunnit endel för man vill ju inte köpa en looser det gick inte att få allt så vi hoppade över det där med såg bra ut. Vi körde tre tävlingar under säsongen 2003, med ett par gäst förare, Dan Hovang och pontus Borg hittade jag här på Rejsa till ett bra pris, dom körde bra och var trevliga trots att dom är skåningar Info om bilen Motor 1800cc /smidda kolvar balanserad. Steg1 kam/ justerat sprut av forsberg. mm. Kaross/chassi Nya buren. Rensad på allt. Plastrutor. omp stol. Kolfiberpanel med autometer-instrument. Sänkt rattstång. Specialbyggda koni o fjädrar. Skränkt bakaxel (för mer camber +-0' toe in). Bromsar. Bromsvåg. Skivor runt om pagid belägg. mm. Bästa varvtid med standard däck på sviestad banan 1,12,26. Den ständiga Volvo jakten Tillbaka till depån efter 8 timmar Så här glada kan man vara av en pallplats Så här kommer den troligtvis att se ut efter vintern Bilen kommer att köras i Msls även det här året, det kommer inte att bli allt för stora förändringar på den under vintern _________________ Niklas Lövgren |
||||
Nu har jag gjort en enkel webbsida med info om bilen och teamet.
http://hem.passagen.se/mruno/ _________________ Niklas Lövgren |
||||
Det var visst ett tag sedan jag uppdaterade här.
Motorn är nu efter många turer hos Trendab för att trolla fram lite fler Hästar. Det har målats lite här och där och en allmän översyn av det mesta. Före Efter Ny tvättad för att på söndag bär det av till vagnsbokbesiktning, _________________ Niklas Lövgren |
||||
Efter många problem med motorn till golfen så börjar jag se ett ljus i slutet av tunneln.
Motorn har fått nya kolvar till det nyborrade blocket, allt det nya blänkande har balanserats och viktats, motor jobbet har Trendab stått för. Toppen har topptrim.se brottats med och kam till den stog Enem för. Motorn plockade jag i för ett par dagar sedan med bara ett par problem, startmotorns egna jordfläta hade blivit lite för gammal så det var bara att göra en liten habrovink så motorn kunde startas. Motorn varmkördes och byttes olja på, nu var bilen klar för att köras till Trendab för att ställa in soppa och tändning. Jag trailade bilen till trendab på morgonen och skulle hämta den på kvällen, vid 8 tiden kom jag tillbaka till Trendab för att hämta hem Golfen med minst 170hk Micke stog fortfarande vid Golfen och pulade, den får för mycket soppa jag tog en liten test repa och visst fick den för mycket soppa, det är troligtvis luftvågen som är för liten eller så har jag hittat för mycket effekt för den. Nu är jag på jakt på en större luftvåg så jag kan köra nästa tävling, har du någon liggandes så ring mig på 0733-420671. Fortsättning följer. //Niklas _________________ Niklas Lövgren |
||||
Hoppas du får rätt på motorn och att nästa race går bra! Härligt med en riktig racig golf etta
Väntar med spänning på hur motorstrulet slutade, jag är lite sugen på att lämna en topp till topptrim.se. Berätta gärna villken luftvåg, bränsletrycksregulator du använder Lycka till _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||
Jag har inte sett slutet än men det känns som om det är nära nu.
Bränsletrycksregulator kan man ta ifrån Saab turbo eller Volvo turbo, Samma sak med bränslehuvud tillsammans med vågen allt är bulton. För hoppningsvis så får jag hem golfen på fredag så jag har något att göra i helgen(de tycker familjen iofs att jag redan har). _________________ Niklas Lövgren |
||||
Alright, får ta och leta reda på lite sådana K-jet prylar. Om du får värden på system och styrtryck vid varm motor (på din bil alltså) får du gärna delge det här med Som sagt, hoppas ditt motorbygge slutar lyckligt, med en massa ursinniga hästar! PS: Vet du att det är ganska enkelt att byta till ett 2 liters block _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||
Ahm .. Så det var det som drabbade oss sist? För du hade väl 2-litersblock i senaste spec på motorn förra året , den som kokade hela tiden. Så gick den magert och blev varm? |
||||
Hoppsan, det hade jag ingen aning om, jag har nämligen köpt ett 2.0 block som jag skall bygga min nästa motor på. (Den jag har i är ganska sliten). Då skall man alltså se till att få tag på delar som kan leverera en del soppa. Borde inte 240 turbo k-jet funka, är där inte en 2,3 liters spis i en sådan. Jaja, först får man se till att få till ett bra chassie.....och det är vel en hel del meck med det _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||
240t hade 2,1L maskin. _________________ Peter Karlsson |
||||
Det beror ju på vad du kör med för kam mm i den nya motorn, hur mycket soppa du behöver. _________________ Niklas Lövgren |
||||
Då får ni passa på medans ni blir varvade Det vore kul att få gasa mot er. _________________ Niklas Lövgren |
||||
Nu har äntligen Golfen kommit hem efter många om och men hos Trendab,
jag måste verkligen säga att dom har gjort ett bra jobb för nu går den som ett skollat troll Det är lite knas med koppligen, när man trycker ner den fullt så ligger det kvar lite drivning mot vxlådan men om släpper upp den ca 5cm såfrikopplar den helt. _________________ Niklas Lövgren |
||||
Vad skönt att det löste sig med bränslet!! Får man lov att fråga vad effekten hamnade på och så undrar jag hur pass vass kam du kör med. Min golf är inte tänkt att endast köras på bana så jag funderar på en kam runt 276 grader. (Ganska snäll mao) Jag inbillar mig att det är lättare att få motorn att gå bra med en snällare kam. Skumt fenomen med kopplingen må jag säga _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||
Då tar jag och gnuggar av lite gult så att den skånska dekaltrimningen blir komplett Kul att följa utvecklingen av bilen. Blir både bra och snyggt _________________ /Kristian Elisson |
||||
Vi har inte kollat upp vad vi fick för effekt och våran kam är runt 276graders kommer inte riktigt ihåg, uppgifterna är i garaget. _________________ Niklas Lövgren |
||||
jag var i garaget och kollade upp det där med kopplingen i dag och började med att justera den
då går höljet sönder, så för hoppningsvis så räcker det med att byta vajern. Det byttes även start motor för att jordflätan i den är kass, det possitiva var att den nya var MINST 1KG lättare _________________ Niklas Lövgren |
||||
Jag har varit ute och provkört golfen nu och allt verkar fungera som det ska.
Det som är kvar att göra innan bilen är helt färdig är att byta en oljetryckslang, byta bromsbelägg, bromsvätska och lägga på nya däck. _________________ Niklas Lövgren |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI -80 | 4603 besök totalt |