Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
91 besök idag (3165 totalt) |
Pagid - gula vs blå
Jag läste en tråd om Pagid på Porsche944Sverige på MSN groups. Blev lite förvånad. http://groups.msn.com/Porsche944Sver För det första så verkar alla rörande överens om att blåa är bäst. Lite dragning åt gatåka mer än banåka iof.... Sen läste jag den här kommentaren: "Pagid blå = mycket bra, Pagids "mjuka" belägg. Även ibland möjligtvis kallade sprintbelägg. orange (mellan) och gul (långlopp) är mycket för hårda för gatkörning." Allmänt så blev jag lite undrande o tänkte ni hade lite åsikter ![]() Blåa pagider håller inte alls på bana för min del (med rdäck). Men johann kör ju gula på sin E46 M3 med ganska gott resultat. Även på gatan. Så vad kan menas med för "hårda för gatkörning"? och varför är alla så nöjda med blåa? För att de inte kör med rdäck, inte kör så mycket bana eller att Porschen är så pass mycket lättare så att det funkar på den? Eller kanske för att det är biffigare och mer väldimesionerade bromsgrejer kanske ![]() /Magnus Thomé PS: Jag kör Perfomance Friction istället ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Pagid - gula vs blå
"För Hårda" innebär nog i detta här fallet att de kräver rätt mycket temp för att bita ordentligt. Vi "garagekörningar" med vår 318 så fick man detta problemet ibland. Gick utmärkt att toklåsa bakhjulen utan att frambromsarna bet i nämnvärt innan de blev varma ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Nu vet jag inte om jag kommer ihåg rätt.
Men blå klarar högst värme... kortast tid. Så dom är bra för gata och kraftig broms ibland. Medans som dom gula klarar högvärme igen å igen å igen... och dom orange/röda är något mellanting. Jag köpte röda till min. Hade blå på min Audi S2(ca1650kg) förut, och dom tog inte bra första gången man bromsade.. var bara på väg å krocka en gång... hmm På gata funkade blå utmärkt! Testade dock aldrig bana. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Hej!
Jag alltid åkt på blåa Pagid och många kompisar också inom klubben där de har åkt med r-däck. I PSCR var det nog i stort sett alla som körde på blåa Pagid för ett antal år sedan(är dock inte helt säker). Har inte själv åkt gula/röda, de blåa har funkat superbra för mig(utan r-däck). Jag åker 95% bana. Mvh PCS,PCSR 6600 _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
En tråd på bmwm5.com som jag tycker tar upp bra info om pagid:
http://www.bmwm5.com/vbulletin/showthread.php?s=04d12b6a0be92109308e761207ff7e4d&threadid=29070 (Johan har ju vart där o kluddat en del också ![]() |
||||
Gula Pagider tål 1100 grader Fahrenheit enligt ovanstående tråd.
Perfomance Friction PF97 tål 1000 grader Celsius enligt Stacke/PEAN. Om jag räknat rätt så är det drygt 1800 grader Fahrenheit. ![]() Stämmer bra med min bild att PF tål otroligt stryk med höga temperaturer utan att storkna.... _________________ ![]() |
||||
Men om man kör med titanplattor mellan oket och beläggen så blir väl beläggytans temperatur mindre viktig? Då kan man kanske lyckas komma upp i 1000 grader utan att vätskan kokar ![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Jag byter hellre bromsskivor än skrapar loss min bil från skyddsräcket! Jag har också köpt Performance Friction! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
jag kör på gula som satt monterade på min m3 när den köptes.. vad är skillnad på de gamla och nya? inte för jag vet om mina är av den nya eller gamla modellen.. hmmm ![]() |
||||
Det där är nog lite äpplen och päron och i Pagids fall gäller det varaktig temperatur. |
||||
Läs den här sidan: http://www.pagidusa.com/characteri.h
Den som fortfarande tror att blå och orange tål mer värme än gula får läsa den igen. Ang RS9 var det ett belägg som tålde mindre värme än RS4-2 men höll längre. RS19 tål mer värme har bättre friktion vid arbetstemp och håller betydligt längre än RS4-2. Firktionen är vid minus 30 grader redan från första början bättre än gatbelägg och har mkt svårt att tänka mig att ngn bil inte skulle få dem varma nog på bana för att bita ordentligt. |
||||
Är de äldre än två år så är det nog RS9. |
||||
Det låter inte omöjligt alls. Det vore kul o få hårda siffror som var jämförbara.... _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
91 besök idag (3165 totalt) |