Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pagid - gula vs blå
91 besök idag (3165 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pagid - gula vs blå

Jag läste en tråd om Pagid på Porsche944Sverige på MSN groups. Blev lite förvånad.

http://groups.msn.com/Porsche944Sverige/general.msnw?action=get_messag . . . .

För det första så verkar alla rörande överens om att blåa är bäst. Lite dragning åt gatåka mer än banåka iof.... Sen läste jag den här kommentaren:

"Pagid blå = mycket bra, Pagids "mjuka" belägg. Även ibland möjligtvis kallade sprintbelägg.
orange (mellan) och gul (långlopp) är mycket för hårda för gatkörning."


Allmänt så blev jag lite undrande o tänkte ni hade lite åsikter

Blåa pagider håller inte alls på bana för min del (med rdäck). Men johann kör ju gula på sin E46 M3 med ganska gott resultat. Även på gatan.

Så vad kan menas med för "hårda för gatkörning"? och varför är alla så nöjda med blåa? För att de inte kör med rdäck, inte kör så mycket bana eller att Porschen är så pass mycket lättare så att det funkar på den? Eller kanske för att det är biffigare och mer väldimesionerade bromsgrejer kanske


/Magnus Thomé


PS: Jag kör Perfomance Friction istället thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Re: Pagid - gula vs blå

Magnus Thomé skrev:
"Pagid blå = mycket bra, Pagids "mjuka" belägg. Även ibland möjligtvis kallade sprintbelägg.
orange (mellan) och gul (långlopp) är mycket för hårda för gatkörning."


"För Hårda" innebär nog i detta här fallet att de kräver rätt mycket temp för att bita ordentligt. Vi "garagekörningar" med vår 318 så fick man detta problemet ibland. Gick utmärkt att toklåsa bakhjulen utan att frambromsarna bet i nämnvärt innan de blev varma

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Nu vet jag inte om jag kommer ihåg rätt.

Men blå klarar högst värme... kortast tid.
Så dom är bra för gata och kraftig broms ibland.

Medans som dom gula klarar högvärme igen å igen å igen...

och dom orange/röda är något mellanting.
Jag köpte röda till min.

Hade blå på min Audi S2(ca1650kg) förut, och dom tog inte bra första gången man bromsade.. var bara på väg å krocka en gång... hmm
På gata funkade blå utmärkt! Testade dock aldrig bana.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Hej!

Jag alltid åkt på blåa Pagid och många kompisar också inom klubben där de har åkt med r-däck.

I PSCR var det nog i stort sett alla som körde på blåa Pagid för ett antal år sedan(är dock inte helt säker). Har inte själv åkt gula/röda, de blåa har funkat superbra för mig(utan r-däck).
Jag åker 95% bana.

Mvh
PCS,PCSR 6600

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Jag kör med Pagid Blå (om det är de som egentligen heter Pagid RS4-2). De är extremt bra, men då väger min bil iofs mindre än de flesta....
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Folk blandar som vanligt ihop de gamla gula, RS9 med de nya RS19.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



En tråd på bmwm5.com som jag tycker tar upp bra info om pagid:

http://www.bmwm5.com/vbulletin/showthread.php?s=04d12b6a0be92109308e761207ff7e4d&threadid=29070

(Johan har ju vart där o kluddat en del också )

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gula Pagider tål 1100 grader Fahrenheit enligt ovanstående tråd.

Perfomance Friction PF97 tål 1000 grader Celsius enligt Stacke/PEAN. Om jag räknat rätt så är det drygt 1800 grader Fahrenheit.



Stämmer bra med min bild att PF tål otroligt stryk med höga temperaturer utan att storkna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Med 1000 grader på beläggytan gäller det att ha bra bromsteknik för att inte koka bromsvätskan.

Mina Ferrodo RS23 tål 850 grader kortvarigt.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som Stacke sa, skivan är inte så vacker längre vid de temperaturerna Men det bromsar fortfarande....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Micke Holmström skrev:
Med 1000 grader på beläggytan gäller det att ha bra bromsteknik för att inte koka bromsvätskan.


Men om man kör med titanplattor mellan oket och beläggen så blir väl beläggytans temperatur mindre viktig? Då kan man kanske lyckas komma upp i 1000 grader utan att vätskan kokar

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vattenkylda ok kanske osså...?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
Som Stacke sa, skivan är inte så vacker längre vid de temperaturerna Men det bromsar fortfarande....


Jag byter hellre bromsskivor än skrapar loss min bil från skyddsräcket! Jag har också köpt Performance Friction! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man MÅSTE ju inte upp till 1000 grader C

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



johann skrev:
Folk blandar som vanligt ihop de gamla gula, RS9 med de nya RS19.


jag kör på gula som satt monterade på min m3 när den köptes.. vad är skillnad på de gamla och nya? inte för jag vet om mina är av den nya eller gamla modellen.. hmmm
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Gula Pagider tål 1100 grader Fahrenheit enligt ovanstående tråd.

Perfomance Friction PF97 tål 1000 grader Celsius enligt Stacke/PEAN. Om jag räknat rätt så är det drygt 1800 grader Fahrenheit.


Det där är nog lite äpplen och päron och i Pagids fall gäller det varaktig temperatur.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Läs den här sidan: http://www.pagidusa.com/characteri.html

Den som fortfarande tror att blå och orange tål mer värme än gula får läsa den igen.

Ang RS9 var det ett belägg som tålde mindre värme än RS4-2 men höll längre.

RS19 tål mer värme har bättre friktion vid arbetstemp och håller betydligt längre än RS4-2. Firktionen är vid minus 30 grader redan från första början bättre än gatbelägg och har mkt svårt att tänka mig att ngn bil inte skulle få dem varma nog på bana för att bita ordentligt.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



PSE-R skrev:
johann skrev:
Folk blandar som vanligt ihop de gamla gula, RS9 med de nya RS19.


jag kör på gula som satt monterade på min m3 när den köptes.. vad är skillnad på de gamla och nya? inte för jag vet om mina är av den nya eller gamla modellen.. hmmm


Är de äldre än två år så är det nog RS9.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Gula Pagider tål 1100 grader Fahrenheit enligt ovanstående tråd.

Perfomance Friction PF97 tål 1000 grader Celsius enligt Stacke/PEAN. Om jag räknat rätt så är det drygt 1800 grader Fahrenheit.


Det där är nog lite äpplen och päron och i Pagids fall gäller det varaktig temperatur.

Det låter inte omöjligt alls. Det vore kul o få hårda siffror som var jämförbara....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Pagid - gula vs blå

Magnus Thomé skrev:
Så vad kan menas med för "hårda för gatkörning"?


Kan det måhända vara att dom är högljudda/gnisslar när dom är kalla?

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Pagid - gula vs blå
91 besök idag (3165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande