| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Testa momentnyckel
|
6088 besök totalt |
|
Hur noga skall det vara? Man får ju rätt hyggliga värden hemma i garaget om man spänner fast momentnyckeln i skruvstycket, hänger på en vattenspann och fyller på vatten tills det klickar i nyckeln. Sedan mäter du bara avståndet mellan infästningen för spannen och centrum för hylstappen och multiplicerar med vattenets massa och 9.82 så har du det pålaggda momentet. Inte jättenoggrant men med en bra hushållsvåg kan du få rätt hyggliga värden. Kom bara ihåg att momentnyckeln skall sitta vågrätt, annars måste du mäta vinklar också.
_________________ Jakob Alander |
||
Tack för tipset det skall jag prova. _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
|
|
||
|
Jag har utrustning på jobbet till att mäta upp momentnycklen.
Jag gjorde en test av en av biltemas momentnycklar.. Gisses vad fel den visade =P men nu har jag en tabell att gå efter... Har dock semester just nu, Så tidigast om 5v kan jag göra det! _________________ Magnus Åkerqvist Vobblo |
||
|
Jag har en Bacco torisions mätare, alltså en simpel fjädrande stång (10cm lång) som man sätter mellan hylsan och skaftet. Mycket enkelt och hyffsat exakt verktyg. Bara man vet vid vilken siffra den "billiga" momentnyckeln visar rätt så är allt OK.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Momentnycklar är tamejfan livsfarliga att lita på! Jag har använt jättefina nycklar som plötsligt inte fungerar, med påföljd att man drar hårdare... hårdare... hårdare... HÅRDARE!!
Sunt bondförnuft, handledskänsla är bättre. (den billiga sorten som böjer sig måste iofs vara ganska idiotsäker) _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Vet inte om det framgick, men den här ser ut som en förlängare till en hylsa och vrids, inte böjs. Den kan man då enkelt testa andra momentnycklar med. Eller använda självklart, men den klickar inte och visaren som är i ett litet fönster kan vara knepig att seom man ska dra hårt och samtidigt luta sig in över mätaren.
Men jag håller med, jag drar ofta utan momentnyckel, men trots allt så har inta alla den känslan att ta hänsyn til hur långt skaftet är osv. Sedan känner man många gånger hur bulten fjädrar vid åtdragning men det gäller bara nya och justa gängor. Annars är det bra att mäta sträckning hos bulten (om man har pinnbult i motorn) då får man belastningen även om muttern är oljad och glider olika i sina gängor. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Man gjorde ett est i England med en massa proffsmekaniker och montörer som hävdade att de kunde dra till rätt moment på känsla. Mätningarna visade att det slog på +-25-30% i inspänningskraft........och då drog dom ändå skruv dagarna i ända.
Även riktiga momentnycklar ger ju rätt åtdragningsmoment på skallen men det är inget som säger att bultförbandets inspänningsspänning blir bra. det kan skilja upp till 15% beroende på typ av smörjmedel, typ av ytbehandling på bulr, storlek på anlägningsytor, smuts etc. Det enda som ger riktig inspänningskraft (+- 1-2%) ALLTID är förspänning genom dragning av bult med t.ex hydraulik, dessutom får man i dessa fall mycket hållbarare förband. Vid åtdragning med "skruvning" hamnar ca 1/3 av vridmomentet som förspänning de andra 2/3 delarna hamnar som torsionsspänning i bulten och friktionsförluter i gänga och anläggningsyta. PS. Jag kommer inte ihåg de exakta nuffrorna så lite fel kan det vara. DS _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
Jo, det kan jag tänka mig. De gånger jag drar bultar på känsla är t,ex fördragning av topplock i sekvenser. Då drar jag med en viss känsla som jag tatmed mig till nästa bult osv. Det blir inget specifikt värde men tämligen lika när man går runt toppens alla muttrar på en gång. Sedan drar jag dom sista momenten med momentnyckel. Men om man direkt bara kommer fram med ett spärrskaft av någon längd och sedan ska dra 9 kpm så blir det knepigt, men som rationellt sätt att jobba som jag nämnde så har jag inte sett några problem. Men det hänger även på att kunna stå i rätt possition när man drar. Det blir inte bra om man ligger under bilen i olika vinklar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Testa momentnyckel
|
6088 besök totalt |