| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Modifiera bort understyrning på RWD
|
<< 1, 2 5326 besök totalt |
|
Det där med %-satser är lurigt, % av vad då?
Som det verkar är krängrns fjäderkonstant, men då infaller sig nästa fråga. Vad ger det för fjäderkonstant på hjulet? Har nu krängarns fjäderkonstant på hjulet liten förhållande till fjädrarmnas fjäderkonsnt så ger en stor öking av krängarna en liten totalt krängingsstyvhets ändring. citat: Hm , styva upp den bak med 146% och 9% fram , kommer nog ge dig en väldigt giftig bil ( omkörd av baken ) Börja med dom snällaste på bägge , och prova dig fram. Iof rätt men vet man om att så kan bli fallet är det lunkt, det är bra att veta vad yttligheterna ger. Lyckas man så har man en bil som är svagt överstyr i ingången och lite understyrd i utgången. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo , det är lite lurigt med%, men vet av erfarenhet på en BMW , att man ska gå varligt fram när man börjar styva upp bakvagnen ,
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
Jo, det är klart att jag börjar med en rätt neutral inställning och jobbar mig framåt. Tänkte prova medel både fram och bak och se hur det känns i konbanan på lördag.
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
Jupp, Lazzat! Första gången, kommer du vara där alltså? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
|
Dåså, då är de på! Valde att ha mjukaste setting fram eftersom den ändå är hårdare än orginal. Där bak valde jag en medelhård inställning. Så nu är det dags att ut och prova. Problemet är väl bara att hitta en säker övningsplats...
Rapport kommer!
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
|
Nya krängningshämmarna provkörda!
Har nu hunnit provköra dem lite grand och första intrycket är positivt. Helt klart är att baken nu inte behöver lika mycket hjälp för att bryta ut och vid höga farter i rondeller släpper bilen mer jämnt. En bieffekt blir förstås att bilen blir mer känslig för "Powerover" så det är nu lättare att på låga växlar vrida loss hjulen från underlaget när man svänger. Höll på att skrämma livet hur en tjejkompis för en stund sedan när baken kom glidande i en korsning som om den ville köra om... Inte riktigt meningen men det hade just regnat. Det positiva är att den fortfarande släpper rätt mjukt och fint... Provade att simulera lite konbanevändning genom att gasa upp bilen i lite fart och sedan på tvåan försöka vända riktigt snävt utan att bromsa allt för mycket innan. Resultatet blev till en början understyrt men sedan kom baken betydligt tidigare än förut, dessutom reagerade bilen mer på gasuppsläpp än den gjort tidigare. Får jag nu bara på lite bredare framhjul så tror jag det här blir riktigt bra. Så här långt vill jag varmt rekommendera Hotchkis ställbara kränghämmare till alla som kör 350 idag och vill köra den på bana eller konbana. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
Jo, det var nog jag det...
Såg du om den krängde mindre än orginal?
||
![]() |
Skruva banåkabil
Modifiera bort understyrning på RWD
|
<< 1, 2 5326 besök totalt |