Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 5982 besök totalt |
Nytt rekord på Nürburgring
Enligt Donkervoorts tyska hemsida har man nyligen slagit Horst von Saurmas rekordtid runt nordslingan (Porsche Carrera GT, 7:32.44); den 25 oktober 2004 körde Michael Düchting varvet på tiden 7:18.01 i en gatregistrerad Donkervoort RS.
Källa: www.donkervoort.de Att kapa tiden med över 14 är ingen dålig bedrift. Det ska bli spännande att se vad en Ultima och en kompressormatad CSL kan åstadkomma i sammanhanget. _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||
![]() Cool bil....: Donkervoort RS - 370 PS sequentiell geschaltet 17-Zoll bereift mit vorne 225, hinten 245 auf BBS, 3-teilig Bilstein-Rennfahrwerk, Differentialsperre, verstärkter Rahmen Spezieller Rennsitz mit 6-Punkt-Gurten Feste Türen aus Carbon, fester Kofferraumdeckel Beschleunigung 0-100 km/h: unter 4 Sekunden Endgeschwindigkeit, je nach Übersetzung: bis zu 270 km/h Preis: 125.000,- Euro _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
![]() ![]() ![]() Lådbil in absurdum! Ge mig! Edit: det där är väl samma tid som Radical SR3 Turbo halkade runt ringen på? |
||
Vad är det för begränsning på bilfronten för att det ska räknas? Tyskarna verkar ha ignorerat Radical-tiden.
Att påstå att en bil är gatgodkänd är inte alltid samma sak som att den är det. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Det beror nog lite på hur man ser på det. "Sport Auto Trophy" (eller vad de nu kallar det) kräver väl att bilen ska gå att gatregga i tyskland. Och där faller nog Radicalen bort. Hur det är den där Donkervoorten vet jag inte. _________________ Anders Dauner |
||
Känns lite hårigt att köra 7:18 i en cab, snacka om hårtork!!! (skämt). Men kan inte den gode herr Koenigsegg skicka ner sin senaste skapelse CCR... skulle vara trevligt. På tal om tidigare nämnda, nån som vet när man får se CCR i Topgear?? Ser fram emot att se den på deras testbana, CC8S skämdes ju inte för sig...
_________________ Viktor Andersson - Lotus Esprit TURBO '84 |
||
En riktigt respektabel tid må jag säga. Man måste nog vara liite galen för att ladda så med en Seven. Inte värdens avåkningssäkraste design direkt.
Tänker du på vingen då... ![]() ![]() Ett schysst tak är ju faktiskt inte fel... Man kanske skulle plasta ihop en hardtop. ![]() |
||
Det är inte svårt att se var Donkyn hämtar tid:
Dubbelhögern vid Flugplatz: 185 km/h = 1.8 g Ex-Mühle: 128 km/h = 1.5 g Bergwerk: 121 km/h = 1.85 g Klostertal 1: 192 km/h = 1.6 g Tydligen var chassit ca 1.5 cm för lågt för optimal Nordschleifekörning, innan Karussell och Schwalbenschwanz fick Düchting ta ner farten rejält för att inte slå sönder den låga framspoilern. Jättevingen bak gjorde också att framvagnen lyfte för mycket över krönet innan Flugplatz. Med lämpliga justeringar ska ett nytt försök göras i vår! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Men priset...... (för att vara en "Seven")........................................................... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
|
||
Vart går gränsen för att sätta på aerodynamiska hjälpmedel som sedan inte går att användas eller inte används överhuvudtaget på gatan?
Det är det jag vill veta, den där Donkervoorten är den snyggaste Seven jag sett, men riktigt gatlegal ser den inte ut så, jämfört med Carrera GT som iofs kostar några miljoner mer men i originalskick antar jag? Radical är och alltid varit en banbil. _________________ Kör cheva numer. |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 5982 besök totalt |