| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räkna på 4-1 "headers" till v8.
|
1 besök senaste veckan (3377 totalt) |
|
Har kört fast lite i motorbytarprojektet, det vanliga, inget passar och det är skittrångt. En lösning vore att bygga nya headers som går ner där det finns plats. Jag har Görans Väghållningsbok, och där står det ju lite kort om grenrör. När jag räknar med de formler som står där får jag ut att jag ska ha 1.36m långa primärer! Har jag räknat galet? Så långa primärer har jag mycket svårt att få dit tror jag. Det blir ju till att leta ner 8 rör som dessutom ska hålla samma längd under golvet. Kampappret säger 284* duration på avgassidan. (om det är något som är fel så gissar jag att jag missförstått något ang durationen). Effekttopp på 4500rpm, 215ciu slagvolym. l = 5100 * 284 / (4500*6) = 53.6 (136cm) d = sqrt ((215 * 2 / 8) / (l*3.14)) * 2 = 1.13 (27mm) Är inte 27mm lite små rör dessutom? Bonusfråga, var kör man sig rör att göra grenrör av i sthlm? Är Hansen Racing vettiga? om man vill bygga ett 4-2-1, hur ska man tänka då när det gäller tändföljden? _________________ Markus Ålind |
||||
|
citat:
Bonusfråga, var kör man sig rör att göra grenrör av i sthlm? Är Hansen Racing vettiga? Jag köpte så kallde J-rör på Hansen Racing till mitt grenrör. Koletorn köpte jag från Dalhems,Merge paralell inrör. Då Hansen inte hadde något vettigt. Jag åker med 41,3mm (1 5/8") rör ca 850mm långa från ventil till koletorn. Men då har jag en tämligen vass kam. Då våra motorer har ca lika stor slagvolym per cylle så ,att utan att gräva ner sig för mycket, skulle jag göra rören ca ca ca ca 1100mm från ventil till kolektorn. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re: Räkna på 4-1 "headers" till v8.
284 grader med den effekttoppen måste vara vid 018-020" lyft. Vi räknar normalt med 050" lyft för beräkning av headers eftersom det är dvid det lyftet kammen börjar andas. Du ligger nog runt 210 grader skulle jag tro. Och ytters lite overlapp om ens något, du kan nog räkna noll där. Sedan hänger det lite på hur du lägger lobecentre. Jag orkar inte titta på dina siffror för tilfället. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: Räkna på 4-1 "headers" till v8.
Det var vid 0.004" i lyft. Tittade lite nogrannare på kampappret och där stod ju vid 0.050" också. Man är bra blind ibland :-). 226* säger pappret där. 2* overlapp ser det ut som (bra gissat :-)). 42.7" (108.43cm) långa och 32.2mm grova säger formlerna då. tar man 1 1/2" rör till primärerna blir det ju ganska nära i innerdiameter. Räknar man med formeln för slutröret så får jag 1.8", betyder det att det räcker med dubbla 2" som avgasrör (blir ju betydligt längre än en primärrörslängd). Eller är det "lika bra" att ta 2 1/2"? Jag har ju inte gott om plats under golvet direkt. _________________ Markus Ålind |
||||
|
När det gäller rördiameter så ska ju den passa avgasporten i toppen, och ger man sig inte på toppen så är det ju bara att ta vad som passar. Ska man ge sig på toppen också så finns vissa förhållanden, kallat port-to-manifold ratio man bör hålla sig till. Förhållandet kan sägas vara ganska konstant såvida man känner till motorns bmep.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3377 totalt) |