Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan 350Z -03 | 1, 2 >> 11157 besök totalt |
Min 350z köptes i Februari efter ett långt sökande efter en "riktig" sportbil. Fram tills dess hade europas främsta F1 banor fått påhälsning av min pimpade smart roadster som efter 5000mils hårt körande hade stått på verkstad ungefär halva tiden. Nybilsgarantin skulle snart gått ut och min plastmoppe hade säkerligen reparerats för mer än nybilspriset. Dags att byta bil!
Mina tankar gick till porsche 987 (nya boxstern) men inget av porsche centrumen i GBG med omnejd ville röra i smarten med tång. Inbytespriserna startade runt 100000, vilket var ca en tredjedel av nybilspriset två år tidigare. Då fick jag av en slump se den vackra svarta 350z som såldes av hedinbil i GBG. Bilen var kraftigt prissänkt efter att ha stått i hallen ett halvår och skönheten hade bara 1200mil på mätaren. Som tur är säljer även hedinbil smart så dom kunde inte neka mig ett inbyte. Sagt och gjort - jag blev med japs. Euforisk över att köra min första "riktiga" sportbil var det givetvis svårt att få ordning på reflexerna i högerfoten. Bilen slukade minst 1,5l/mil vilket var mer än det dubbla mot min föregående bil. efter en sisådär 300 mil började jag inse att även däckskontot var högt. fast det var ju som sagt en riktig sportbil. Lite får man tåla. Så kom då den dagen då jag beslutade mig för att sätta bilen på sitt mandomsprov - bankörning. Premiärturen gick i motorklubbens regi på mantorp och tyvärr blev jag biten. Bilkontot för "den driftsäkra japanen" har vid dags datum överskridits med siffror som jag trodde tillhörde ferraris. Trots all otur/dummhet/idioti njuter jag varje dag av att vrida om startnyckeln. Morret av 3,5l sexans hårda ton förlåter plånbokens tomhet. Denna japanska skönhet, gjord för den amerikanska marknaden, specificerad för den europeiska, är otroligt kul att ratta. Prislappen för en bättre begagnad riskokare ligger på ungefär samma som en vettigt utrustad ny volvo S40. Dessutom går japaner aldrig sönder säger dom som kan. På bana går bilen hyggligt med en viss understyrning. Bilen klarar av att matcha tyska konkurrenter på ett bra sätt men med sina 1550kg är bilen en smula överviktig. Trots bremboprylar runt om är bromsarna bilens achilleshäl. Fast med sportbelägg och nya borrade skivor fram hoppas jag få bukt med problemen tills nästa banträff. _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Underbart underhållande bil att köra.
Jag körde den vi hadde i Uddevalla på Hedin(jobbar dära). Skulle bara vart en LTT-oxså så vore den perfect. _________________ Patrik Hagel Åker Volvo XC60-D4-2015 Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004 Skruvar Golf GTi 1983 |
||||
Rickard - du antyder att din 350 har gått sönder... vad är det?
Är också på jakt efter en "sportbil" o testat smart roadster (kul men kvaliteten...) boxster (ligger bäst till men priset?!?) o fått tipset att testa Z350. Är den snabbstyrd = ändrar riktning snabbt. Käns den tung jämfört med Boxster? Framför allt, är den KUL att ratta? (har också Speedester som alt) _________________ Jan Å |
||||
Bilen är definitivt snabbstyrt. Enligt tidningen Automobils A-test är bilen en av de bättre som testat. Den nya boxstern är ett annat koncept och lite svår att jämföra med. Letar du efter "mest sportbil för pengarna" är 350z nog oslagbar.
Gnissel och missljud som inte går att få bukt med Trasiga fönsterhissar, spolare, samt lite annat småfix. Bromsarna är min återkommande huvudvärk. Ganska så säkert självförvållat men lite mer stryk borde dom tåla. Det som stör mig mest är reservdelspriserna. Hedinbil ville ha 14000:- för ett par nya skivor fram. Ganska oanständigt faktiskt _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Jag tror, men vågar inte lova, att det är samma skivor som till Skyline R33-GTR och R34-GTR(324x30mm). Snuskigt dyra hos Nissan, men så är det med dom flesta reservdelar till deras sportigare modeller. Pean-sweden har dock några skivor som skall passa R33 och R34-GTR för strax under 6000Kr, och då verkar det vara seriösa grejor. |
||||
Ett bromsbelägg fram sprack under senaste bankörningen. Jag var inte sugen på att åka bärgningsbil 28 mil hem eller lämna bilen där uppe så jag försökte köra hem utan att använda bromsarna. Tyvärr skadades bromsskivan och jag vill inte svarva om den med tanke på hur bilen körs. Jag har hittat borrade bremboskivor till bilen för 4600:- Det är klart mera överkomligt än orginalsakerna och dessutom i rätt prisnivå.
Hade ni vågat svarva om skivor om bilen körs hårt på bana? _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Surt med strul men det är en läcker bil. Automobil skriver upp den ganska hårt i senaste numret.
Men jag vet också att herrn sliter ganska hårt på grejerna - det har inte direkt varit fråga om skonkörning när det har vridits ratt. |
||||
Jag använder bara bilen till och från kyrkan på söndagarna. Jag har ingen aning vad du pratar om Idag fick jag i varje fall tillbaka bilen från verkstaden. Nya sulor fram, nya bromsbelägg och nya borrade skivor fram. Nu har banåkarkontot överskridits med råge, fast jag har en otrolig förmåga att förtränga sånt... _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Det känns som om det är dags att lägga upp lite vackra bilder från sommarens strapatser.
Hård inbromsning på mantorp Ytterligare en hård inbomsning på Mantorp Hårda G-krafter på Gelleråsen Måste även stoltsera med mina nya italienska borrade diton _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Fyller på med ett par till från Gelleråsen - eftersom vi lyckades rädda en hårddisk med förlorad bilddata för inte så länge sedan.
Foto: Daniel Östlund, www.motorklubben.se |
||||
In i det suddiga Sköna bilder på en läcker bil _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Idag kom min kamikazemaskin tillbaka från en längre tids sjukhusvistelse. Nissandoktorn var tvungen att byta koppling, urtrampningslager, lager på ingående axeln, drivknutar och hjullager bak. Sommarens banåka och högfartsorgier på autobahn fick helt klart den lille japanen att må dåligt.
Nu är bilen rustad i vinterskrud och helt frisk igen. Dessutom gick allt på nybilsgarantin. Tack Nissan! _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Skoj att du använder bilen som den ska! Nissan 350 har kanske inte den driftsäkerheten man kan få intryck av... Du har bytt grejor som normalt håller 10000-20000 mil! Jag kan förstå att hjullagren gav upp men koppling, urtrampningslager, lager på ingående axel och drivknutarna borde hålla för några banträffar, och lite hårdkörning! _________________ Avregistrerad användare |
||||
350Z SÅLD till förmån för "Volvo V50 T5 Summum Sport" som med 130 mil på mätaren fick känna på ett par rappa varv på nürburgring. Bilar ska köras in lugnt och försiktigt har jag hört...
Jaha, då var det slut på roliga bakhjulsdrivna bandagar... _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||
Familj?
bebis på G... Du har ivarjefall haft en riktig sportbil. Det har inte alla haft. En närapå kopia av frugans V50, kan tipsa om BSRchip (på tal om inkörning - tunad efter 3mil på mätaren...) Perfekt sleaper. _________________ Jan Å |
||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan 350Z -03 | 1, 2 >> 11157 besök totalt |