Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1865 besök totalt |
Bra Försäkring till Porsche 944?
Tjollahopp! Blev introducerad för banracing av min kusin, och nu är det ju dax att rassla fram en bil som man kan ban-preppa ![]() Tack på förhand, Jon Eriksson |
||
Länsförsäkringar är så vitt jag vet det enda bolaget som tar en "entusiast"-försäkring för porschar yngre än 20 år numera. Kräver dock att man har hemförsäkring hos dom, förvarar bilen i eget låst garage osv. Osv.
Trygging (TryggHansa) har ju annars varit ett bra porsche-försäkringsbolag. I år höjde dom dock premien på min bil med 50%. Har haft mina försäkringar där i 12 år och aldirg haft någon skada. Fattar inte hur dom tänker!! ![]() På en gammal 944 skulle jag bara ta trafikförsäkring. Stoppa undan pengarna du skulle få betala betala för delkasko och vagnskada i en "reparationsfond". Detta lönar sig garanterat i längden. _________________ Oscar Ling |
||
Lite undrande över att begreppen banracing och försäkring förekommer i samma inlägg, det är ju två saker som inte alls går ihop.
För racing är "vanlig" bilförsäkring helt meningslös. För banmöten etc finns det kanske i vissa lägen möjlighet att få ersättning om skada skulle uppstå, men många har nog inställningen att man åker med oförsäkrad bil. Försäkring för körning på gata har generellt gått upp mkt i pris senaste åren. _________________ Pär Hylander |
||
Jag rekommenderar någon form av olycksfallsförsäkring/fritidsförsäkring. På så sätt är iallafall du försäkrad om något skulle hända på banan. När det gäller bilen så är detta ett stort problem på banträffar tyvärr....
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
Försäkringsbranschen funkar verkligen dåligt! om ett bolag inför en försämring så har dom andra gjort samma sak inom 6 månader... ![]() _________________ Oscar Ling |
||
Var inte helt säker på det ... Höll på med klättring ett tag och fick för mig att en olycksfallförsäkring kanske inte vore så dumt i fall något skulle hända. Smart som jag var så frågade jag om det fanns undantag, tillfällen då försäkringen inte gällde, t ex klättring. På framsidan av det bolagets broschyr för olycksfallsförsäkringar var det ett foto på en person som klippklättrade. "Mjaaa ... eehhh ... det måste jag kolla upp ..." Tror faktiskt jag aldrig fick något bättre svar än att det var "tveksamt" ... ![]() Jag har för mig att jag frågade om offpistskidåkning också, och allt verkar vara en enda stor gråzon där försäkringsbolagen verkar ha tolkningsrätten på sin sida. Så kolla upp om olycksfallsförsäkringen verkligen täcker banmöten. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||
Maxx,
Ja, jo så är det ju när det gäller alla försäkringar tyvärr... Det brukar låta väldigt fint tills man får prata med en skadereglerare. Har inte lusläst några villkor men säljaren i fråga rekommenderade den speciellt efter en förfrågan på en försäkring som just täckte mig som banåkare. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1865 besök totalt |