Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra Försäkring till Porsche 944?
1865 besök totalt
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Tjollahopp!

Blev introducerad för banracing av min kusin, och nu är det ju dax att rassla fram en bil som man kan ban-preppa . Tror en Porsche 944 blir fint, men jag undrar lite över vilka försäkringsbolag ni har att rekommendera?

Tack på förhand,
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Oscar Ling
Ståkkholm
Här sen Jul 2005

Länsförsäkringar är så vitt jag vet det enda bolaget som tar en "entusiast"-försäkring för porschar yngre än 20 år numera. Kräver dock att man har hemförsäkring hos dom, förvarar bilen i eget låst garage osv. Osv.
Trygging (TryggHansa) har ju annars varit ett bra porsche-försäkringsbolag. I år höjde dom dock premien på min bil med 50%. Har haft mina försäkringar där i 12 år och aldirg haft någon skada. Fattar inte hur dom tänker!!
På en gammal 944 skulle jag bara ta trafikförsäkring. Stoppa undan pengarna du skulle få betala betala för delkasko och vagnskada i en "reparationsfond". Detta lönar sig garanterat i längden.

Laholm
Här sen Nov 2002

Lite undrande över att begreppen banracing och försäkring förekommer i samma inlägg, det är ju två saker som inte alls går ihop.

För racing är "vanlig" bilförsäkring helt meningslös. För banmöten etc finns det kanske i vissa lägen möjlighet att få ersättning om skada skulle uppstå, men många har nog inställningen att man åker med oförsäkrad bil.

Försäkring för körning på gata har generellt gått upp mkt i pris senaste åren.

Kalmar
Här sen Jun 2004

Hej,

LF har ändrat detta nu och tar inte in nya bilar under 20 år. Jag har detta idag och det är kanon men skall man byta bil i framtiden så lär det bli dyrt igen..

Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

Jag rekommenderar någon form av olycksfallsförsäkring/fritidsförsäkring. På så sätt är iallafall du försäkrad om något skulle hända på banan. När det gäller bilen så är detta ett stort problem på banträffar tyvärr....

Oscar Ling
Ståkkholm
Här sen Jul 2005

johnjohn skrev:
Hej,

LF har ändrat detta nu och tar inte in nya bilar under 20 år. Jag har detta idag och det är kanon men skall man byta bil i framtiden så lär det bli dyrt igen..

Försäkringsbranschen funkar verkligen dåligt! om ett bolag inför en försämring så har dom andra gjort samma sak inom 6 månader... thumbs down Man kan ju undra om dom samarbetar.

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Adam928 skrev:
Jag rekommenderar någon form av olycksfallsförsäkring/fritidsförsäkring. På så sätt är iallafall du försäkrad om något skulle hända på banan. När det gäller bilen så är detta ett stort problem på banträffar tyvärr....

Var inte helt säker på det ...

Höll på med klättring ett tag och fick för mig att en olycksfallförsäkring kanske inte vore så dumt i fall något skulle hända. Smart som jag var så frågade jag om det fanns undantag, tillfällen då försäkringen inte gällde, t ex klättring. På framsidan av det bolagets broschyr för olycksfallsförsäkringar var det ett foto på en person som klippklättrade. "Mjaaa ... eehhh ... det måste jag kolla upp ..." Tror faktiskt jag aldrig fick något bättre svar än att det var "tveksamt" ...

Jag har för mig att jag frågade om offpistskidåkning också, och allt verkar vara en enda stor gråzon där försäkringsbolagen verkar ha tolkningsrätten på sin sida. Så kolla upp om olycksfallsförsäkringen verkligen täcker banmöten.

Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

Maxx,
Ja, jo så är det ju när det gäller alla försäkringar tyvärr... Det brukar låta väldigt fint tills man får prata med en skadereglerare. Har inte lusläst några villkor men säljaren i fråga rekommenderade den speciellt efter en förfrågan på en försäkring som just täckte mig som banåkare.

Allmänt banåkaforum
1865 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande