| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem E30
|
4 besök senaste veckan (2978 totalt) |
|
Nu har jag luftat ytterligare några gånger ( enligt tipset från mekanikern på BMW ) och visst funkar bromsarna....men absolut inte till 100 % !!
Känslan i pedalen är alldeles för sunkig, det tar alldeles för långt ner, och "svampar" otillfredsställande...
Finns väl bara en utväg, och det är väl att lämna in bilen, och en gång för alla få reda på vad som felar.....men jag kan verkligen inte förstå var det skulle vara.... Det är väl möjligtvis då om det är nåt knas med ABS-enheten.....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Gärna det......men först kan ni ju komma och bada lite i Åtvid......ska visst bli bra väder igen nu, vi sticker ner nu...ni får komma när ni vill om ni vill....
Hör av dig på mobilen....
||
|
Jag kan se att när man trycker på bromspedalen så rör sig bromsservon lite framåt, och även oken lite grand i sidled, kan dessa små rörelser bidra till den svampiga känslan i pedalen, ett par millimeter här och där kan väl bli en hel del längst ner på pedalen !?
||
Jepp _________________ Jan Ekehage |
||
|
Fick du nån ordning på det? Har samma problem själv efter att ha bytt belägg, skivor och vätska. Jag har luftat som en tok i flera dagar nu men det fortsätter att vara kass bromsverkan. Det kan vara så att huvudcylindern har gått sönder under luftningen men jag har ingen lust att byta den i onödan.
_________________ Linus Burling |
||
|
Jag ger mig in i diskussionen lite sent. Men här är vanliga "misstänkta" när det gäller "svamppedal":
1. Nya tjocka oinkörda belägg svampar första 50 mil. 2. Luftbubblor i oken som man inte får ut vid luftningen. Vanligt om man vänder oken upp och ner. Man kan också knacka lätt i oken när man luftar (helst med riktig vakumsug) för att få ut bubblor 3. Gummipackningar i huvudbromscylinder läcker...ofta i samband med gör-det-själv pump-luftning, man får se till att inte trycka pedalen helt i botten, då går gummipackningen förbi rostringen (som akumuleras inuti cylindern efter många år) och repas sönder. 4. Pedalifästning/HBC-infästning/pedallänkage ger vika (lättmissat!) 5. Gamla bromsrör har spruckit internt och flexar som ballonger när man bromsar 6. Läckage (diagostiseras genom att lägga på tryck på pedalen, se om den sjunker och kolla efter läckor bland rören). 7. Sist och inte minst, luftbubbla i något system på vägen...t.ex. ABS-enheten (vissa bilar kräver att man luftar med motorn igång). Tickar du av alla sju punkter kommer du med hög sannolikhet hitta boven... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem E30
|
4 besök senaste veckan (2978 totalt) |