Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tålighet hos däckventiler
835 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Vad för däckventiler med tillhörande stammar bör man använda för höga hastigheter?

Jag har läst någonstans att det kan uppstå punkteringar på grund av läckage i ventiler eller brott på stammar.

Detta är inget jag vill uppleva..

Någon som kan kasta ljus över denna fråga?

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Hmm, jag är inte hundra på att jag är helt rätt ute i min matematik, men jag blir säkert rättad av nån i sådanafall Jag tror inte det där är ett särskilt allvarligt problem, dock baserar jag det uttalandet på en något smalspårig men lång (12 års) erfarenhet.

Vi har ju rätt små hjul med hög rotationshastighet vilket ger höga krafter på ventilerna. Vi befinner ju oss en bra bit över 200 km/h med 6" fälgar vilket borde motsvara + 500km/h med en 15" fälg.

Vi har standard bilventiler i och det jag vet är att dom ge liite pys om man slarvar med ventilhatten. Jag har själv aldrig råkat ut för det men jag vet att det hänt en förare EN gång. Vill man var säker skall man använda stålhattar med gummipackning, då är man ju 100% säkrad mot pys. Det som också hänt EN gång är att ventilstammen fått en spricka i gummit precis vid fälgen p.g.a att centripetalkraften viker ventilen över kanten på hålet och i detta fall var det ett ogradat aluhål som hade haft en 5-6 säsonger på sig att tugga upp ventilen...

/Benjamin

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Vi har eldad upp ventilhattar i plast sm suttit på framhjulen. De smälter p.g.a. värmen från skivorna.
Så kör med metallhattar. (Porsche har finai alu med porschelogga för under 200:- för en sats, och då får man med 4 hela ventiler.)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Däck för banåka
835 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande