| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Mina däckkrängaräventyr
|
1381 besök totalt |
|
Mina däckkrängaräventyr
Jag trodde först att någon av mekaniker skulle vilja hjälpa mig att montera på slicksen (dimension 235 fram och 265 bak, 18-tummare) men dom vill inte ta i dom med tång...ens mot betalning. Så det slutade med att jag försökte mig på montering själv, trotts att jag aldrig monterat däcken förut
Jag fick några tips om hur däckkrängarmaskinen fungerar och drog loss. Framdäcken gick på med ganska mycket slit men dom gick på. Bakdäcken var helt omöjliga...jag fick ner ena däckkanten på fälgen men andra var helt omöjlig. Trixen är att få nedre delen av däckkanten i skåran på fälgens mitt, för att kunna kränga på resten. Till slut gav jag upp och chefsmekaniker tyckte att jag skulle prova från andra hållet...dvs. vända fälgen med utsidan neråt och på det sättet komma åt skåran bättre. Det tog oss 30 min att få loss ena halva av däcket från fälgen (med riktigt fula märken i kanten, orsakade av kofot). Sen vände jag hjulet och tack vare att det är 10.5-tummare kunde däckmaskinen greppa tag i framsidan. Det blev lite märken i hjulet men vad gör det, det ska bli racehjul. Hur som helst, det gick betydligt bättre att dra på bakdäcken "från andra sidan". I alla fall...tips till dom som ska montera själva: är däcken väldigt breda och har lite "tyskstuk" (dvs. fälgarna är lite bredare än dom borde vara) så kan det hjälpa att testa dra på dom från andra sidan...med massa fett. Slickssen är Pirelli Corsa D7...jag kunde inte läsa någon rotationsriktning på dom så jag krängde dom så att gula D7-märket kom utåt (förutom på en fälg där jag råkade sätta den fel ). Dessvärre så är dom lätt beggade vilket harlett till att dom har plockat på sig massa gummirester...så det var inte värt att balansera dom utan att dom skrubbas rena på bana först.
_________________ G o r a n A m c o f f |
|
vad är det för sopor till däckkrängare du talat med
)
slicks är ju det lättaste av alla typer (förutom damstl typ 13-14") att kränga. hade du varit i huddingetrakten hade jag ledigt satt på dom åt dig (trots min semester). det är viktigt att kolla innan åt vilket däcket ska på .
på breda fälgar i stora stl är det vanligare att man ska montera dom från insidan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
i skolan skulle en polar montera på ett däck på en 15" plåtfälg..
slutade med att vi fick kasta fälgen för den vek sig i stället för däcket
//Nikel |
|
tips till er som bor i halmstad trakten och behöver kränga däck
west coast racing i halmstad.... kränga slicks gör dom ju till vardags alltid kul att åka dit... titta lite på bilarna och så oxå ju
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
![]() |
Däck för banåka
Mina däckkrängaräventyr
|
1381 besök totalt |