Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Clio vs RC
<<   1, 2, 3   >>
6867 besök totalt
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
om Clion går att beställa med det sk. "Cuppaketet" så är den ett hett tips. Tyvärr är det omöjligt att provköra en sådan här i svedala . Cuppaketet innefattar lättare fälgar, andra fjädrar osv.
Provkör en vanlig 182:a och en Rc, avgör sen om renulten är värd det extra den kostar.
Lasse har ju erbjudit dig att prova hans bil och om du har vägarna förbi mig får du gärna prova min oxå.

Måste bara säga det, Du och Lasse, sånna som er skulle de finnas fler av! thumbs up
Att man finner mera vettiga personer som "lånar" ut sin bil en vad man finner på en bilfiram tycker jag är helt otroligt! Ödmjukhet, de är något som saknas i dagen samhälle, fast, den finns där om man letar!
Tar provturs bokningen på PM nivå, blev bara tvungen att tacka så fler såg det! thumbs up

Så nu ska jag se va ni övriga har skrivigt

Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Vilken fart de vart i tråden
Kul när de finns representanter från båda bilarna representerade i tråden, blir mera relevant info.
Problemet är, att jag kommer inte modifera clion eller RC speciellt mycket, har en bil idagens läge som är tillräcklig, njurbälte på när man åker vardags trafik och får krypa över de målade linjerna på vägarna för att de inte ska kännas som ett berg eller vad man nu ska kalla dom för

Så Denna bil ska vara med i trafiken och självklart rastas lite på någon bankörning men framför allt så ska den klara av en vinter och kunna köras över farthinder så jag inte får åka dessa omvägar som jag får roa mig med idag. Så ingen sänkning
Åker 90mm sänkt med clubsport chassi idag, så problemen är överallt i trafiken för mig, hinder dåliga vägar( spåriga) mm.

Men en sak har inte blivi klarare, utan svårare, valet mella dessa franska rivaler är inte lätt, de skulle behöva annordnas en rejäl test
klara färdiga lite konbana och en rattlås start även om de inte lockar alls, men lite toppfartstest mm. Men en klubbträff kan ju vara smart att åka och kika på, men bara som en liten hint ligger Clion lite före RC förstunden, den verkar lite mera bångstyrig, och lite mera likt en hederlig GTi-Puffra.
För om vi bortser från dessa 2 olika bilar, är varenda småbil en stor bil idag, alla verkar fått anabolasteorider thumbs down fattar inte varför de ska vara svårt att göra en liten kul bil

Hjälpen och erbjudandena man får på rejsa slår att i forumväg på internet, ni verkar vara ett riktigt thumbs up

De som är synd är att jag åker på semester imorgon så de får dröja med provkörningar mm, men om några veckor är jag tillbaka med fullständigt repotage och en dom mellan RC'n vs Clion

Mvh
Tommie

Mölndal
Här sen Feb 2004

Lars Falk skrev:
En detalj som talar för RC'n framför Clion är att Peugeot Sport Club är 100 gånger mer på hugget med roliga aktiviteter och ett livaktigt forum än Club Renault Sverige.

På Francophilia på Gelleråsen den 14/8 finns det nog möjlighet att bilda sig en uppfattning....
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15659

Så sant så sant...imorn har vi vår största träff också! En sommarträff för tredje året i rad! Över 100 personer beräknas komma!

Träffen innehåller allt från bänkning, gratis lunch (baguetter självklart ), visning av Johan Sturesons STCC-bil, provkörning av nya 1007, poängpromenad och så avslutas kvällen med en rejäl fest med livemusik! Vilken klubb kan erbjuda sånt till sina medlemmar?

Peugeot Sport Club, en klubb för både bilen och människan

och banträffarna och konbaneträffarna blir fler och fler för varje år..

Köp en RC och välkommen in i klubben

*Stolt medlem i klubben*

Edit: Mer info på www.peugeot-sport-club.com

Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
En liten update, nu letas det efter en Clio sport, de känns mest som rätt bil för mig.
Har dock fortfarande inte provat en
Men jag har fått 2 bra erbjudanden, som jag ska prova den ena eller båda bilarna
Då är en ytterst liten trevlig fråga, vad finns för bra uppgraderings saker till dessa (jo jag vet att RC'n hade bättre utbud på de) nu ska detta inte sänkas en massa utan bara styvas upp lite, en moderat sänkning på 20-30mm är ok, inte mer

Effekt höjande saker mottages, men sumotortrim är ju inte de mest lönsamma att pyssla med

Så har ni bra sidor mm ge mig ett litet tips.
Nu ska de googlas, som attans.

Mvh
Tommie

Mölndal
Här sen Feb 2004

Nopps, sugmotor är verkligen inte specellt billigt att trimma! Det har kostat mig ca 1300kr/hk för att få upp effekten från 163 till 190... Äger en 306GTi för övrigt.

På en chippad turbobil kostar det väl kanske 150kr/hk? Till en början iallafall...

Så jag tycker att du helt klart ska satsa på väghållning och bromsar i förstahand! Andra dämpare, liten sänkning, grova krängningshämmare, andra belägg kanske, annan bromsvätska och r-däck, om du tänkt att köra på bana, kan nog vara en riktigt bra början om uppgradering på din kommande bil

Lycka till! Alla franska bilar är välkommna till Francophilia den 14:e augusti! (Banträff på Gelleråsen av Peugeot Sport Club).
http://www.peugeot-sport-club.com/traffar/visa_traff.php?id=46

Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Då får man sura, inte en endaste clio finns i vårt land, som är ny
Så går de när man bestämmt sig, då blir de nya funderingar och mera kli i huvudet

/tommie, som blev lite förvånad thumbs down

Märsta
Här sen Jul 2003

Surt att det inte finns någon ny att provköra thumbs down Den nya s.k. 182an ska vara mer utvecklad än ex. min bil och dessutom 10hk extra. Kolla in www.k-tecracing.com för trimmprylar.
Avgas, filter(typ BMC, ITG. ej öppet) putsa lite på insuget och mappning så har man kanske 190-195hk.
Som sagt, hör av dig om du vill provköra.

Subaru BRZ
Citera
thordan

Här sen Jun 2004

Stenis skrev:
Jag kan inte uttala mig om Clion, eftersom jag inte kört den.
Dock har jag ägt en 206GTi och kört RC ett stort antal gånger.

Min GTi pressade jag upp i 156hk med endast chip, filter och avgas (vilket nog mest berodde på att den hade c:a 145 hk orginal....) och kan nog säga att den var rappare än RC'n.
Chassiemässigt är RC'n bättre orginal, men med lätta modifikationer på endst fjädrarna på min GTi, så är skillnaden obefintlig.

Pengen som blir över för en GTi ist. för en RC gör att du kan få till den till en bättre bil än RC'n orginal.
Med topp/kam/chip/dämp-fjädrar/bromsar får du c:a 170hk (som är rappare och tar längre ner i registret), samma eller bättre väghållning, bättre bromsverkan och en trevligare kamrat (tystare) även på längre turer än RC'n.

Pratar vi rattlås och 0-100 så klarade min GTi av det på 6.8 sek. Snackar vi svänga så har Pelle i PSC den snabbaste tiden på Superstage i klubben med sin GTi....

Clion däremot har denna "rappare" prestanda orginal....det vet jag iaf.

0-100 på 6.8 sek? (originalprestanda fabiksuppgift är 8.9 sek) Kapning på 2.1 sek det.
Med endast chip,avgas,filter, o moddad top? Hur uppmättes d siffrorna? Låter lite för bra för o vara sant, men inte illa om d nu är det

Byte av kammar kan väl för övrigt göra bilen slöre på lägre varv med sämre bottendrag. Men väldans pigg på höga varv?

Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Surt att det inte finns någon ny att provköra thumbs down Den nya s.k. 182an ska vara mer utvecklad än ex. min bil och dessutom 10hk extra. Kolla in www.k-tecracing.com för trimmprylar.
Avgas, filter(typ BMC, ITG. ej öppet) putsa lite på insuget och mappning så har man kanske 190-195hk.
Som sagt, hör av dig om du vill provköra.

De va faktiskt din bror(tror jag) som förtvivlat leta clio åt mig, men han hitta inte någon i hela landet.

Nu blickar jag åt de japanska bilarna, CTR verkar ligga som ett bra alternativ.

Sen som grädde på moset får man buss växelförare i Ctr'en
och en väldigt trevlig eftermarknads möjlighet när det gäller uppgraderingar

Så nu är de nya tag och inga sura miner efter lite sömn!
Kämpa på i uppförsbackarna

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Auto motor & sport hade ett massivt GTI-test för någon månad sedan, där man körde både acctester och ett gäng varv på Gotland ring med tio nya GTI-bilar. Kontakta dem och köp det numret. En del bilar förvånade med siffror som låg långt ifrån fabrikssiffrorna, åt båda hållen.

Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Tommie skrev:
Nu blickar jag åt de japanska bilarna, CTR verkar ligga som ett bra alternativ.

Bra att du äntligen övergivit bagetterna för en RIKTIGT racig bil.
Testa den o en Cooper S; CTR har GTI klassens bästa motor/xv-låda medans "S" har den snabbaste instyrningen&kvickaste chassit i klassen.
Dessa båda är det roligaste du kan ratta om du inte tar steget till Porsche
Dessutom håller de bättre än frassarna o har att bra chassi som orginal.

Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Prova en CTR i fredags, hos en Honda handlare, vilket inte ska blandas ihop med mitzu/Peugeot.
Här fick man provköra i 25-30min, visserligen med en av säljarna, som satt och sa dra längre på växlarna, de finns varvtalsstopp

Körde som en tok tyckte jag och fråga upprepade gånger, om han inte tyckte jag körde på för hårt, svaret: dra länge på varje växel och känn styrresponsen mm thumbs up

De va en väldigt rolig bil hondan, trodde nog inte så höga tankar om den, "bussspaken" tog ungefär 10min att bli kompis med, sen vare bara köra på som i vilken bil som helst.

+ varava o garva
+ tight chassi
+ tungstyrt

- Kan vara dyr i drift, verkar de som
- ingen långfärdsbil, men de är inget jag ska ha den till
- Var tog Diffspärren vägen när bilen kom till Sverige?
Kommer ett eftermontage på de för min del
- Kan inte komma på något mera, de måste va dåligt

Malmö
Här sen Jan 2003

En ny låda med diffspärr kostar 15000 på Honda. Dock är utväxlingen lägre på 4,5,6:an
på den, alternativet är att montera en Quaife diff i standardlådan en sån går på ca. 8000.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Tommie skrev:
Här fick man provköra i 25-30min, visserligen med en av säljarna, som satt och sa dra längre på växlarna, de finns varvtalsstopp

Körde som en tok tyckte jag och fråga upprepade gånger, om han inte tyckte jag körde på för hårt, svaret: dra länge på varje växel och känn styrresponsen mm thumbs up

Skönt att höra att du äntligen fick prova på ett vettigt sätt, Tommie! Det är ju precis så man måste göra om man vill sälja, man kan inte snåla med provkörning och förvänta sig att sälja ett enda ex av den biltypen. Jag har en bekant som jobbar på en Volvo/Renault-återförsäljare och han säger att det inte finns en chans att de ens skulle ta hem exempelvis en Clio Sport, men de räknar å andra sidan inte med att sälja någon heller... thumbs down

Västervik
Här sen Apr 2005

Jag säger bara det: Underskatta aldrig en hot-hatch från Frankrike. Det må finnas snabbare bilar med bättre grepp ect men körkänslan är en paradgren för latino länderna. Om det bara får bättre ordning på byggkvalitén har övriga bilar inte mycket att säga till om
CTR är bra på snabba partier men blir det knixigt är 206 RC kung! Dessutom är motorn knappast lika bra på vanliga vägar.. där man gärna vill ha vrid på lägre varv också!?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Jag har en bekant som jobbar på en Volvo/Renault-återförsäljare och han säger att det inte finns en chans att de ens skulle ta hem exempelvis en Clio Sport, men de räknar å andra sidan inte med att sälja någon heller...

Det är så man säljer bilar..... suck....

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är inte någon direkt renaultfantast, trots det konstaterar jag att varumärket Renault måste vara ett av de i Sverige mest misshandlade i modern tid.

Tack Volvo/Bilia/Svenska Renault, eller vilka det nu är som är skyldiga...

Rice and shine
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
JE skrev:
En ny låda med diffspärr kostar 15000 på Honda. Dock är utväxlingen lägre på 4,5,6:an
på den, alternativet är att montera en Quaife diff i standardlådan en sån går på ca. 8000.

När du menar lägre, dvs den varvar mer eller?
Lägre toppfart då, om jag förstår dig rätt, vet du vilken låda det är?
Vad jag har hört byter man till RSX(type R) lådan, vilket inte borde ge mer varv utan snarare, ett lägre varvtal? Den har 220hk till skillnad mot CTR som har 200hk.

Nån som kan bekräfta detta?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Växellådan är den som är avsedd för den japanska versionen av CTR, skillnaden i utväxling kommer att leda till att du har ett högre varvtal vid samma fart.

mvh
Tom

Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Pratade men en annan pålitlig källa, som sa precis tvärt om, lägre varvtal och högre toppfart.
Ska höra vidare, men JDM-Lådan är den som montras enligt de flesta, men enligt andra monteras RSX lådan.

Ska bli kul att fråga lite fler förståsigpåare

Märsta
Här sen Jul 2003

Här är en länk till Pistonheads forum där man diskuterar berörda bilar på ett vettigt sätt, precis som här på rejsa thumbs up Engelsmännen har till skillnad från oss mer koll på dessa bilar.

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=191609&f=23&h=0 . . . .

Subaru BRZ
Citera
Allmänt banåkaforum
Clio vs RC
<<   1, 2, 3   >>
6867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande