| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R Däck BMW M3 E30
|
1, 2 >> 5521 besök totalt |
|
R Däck BMW M3 E30
Vilken storlek kan jag ha på min M3a? Det skall vara 18" det blir för dyrt att byta fälgar till 17" då jag har centrumbult. Jag har 3:91 utv ca 280-290hkr Stora skärmarna fram och DTM bärarmar så det vrider inte så spec mycke fram så plats finnes. Kan jag gå upp till 225/40-18 verkar vara det enda som finns i "riktiga" R däck eller det blir för stort dom blir ca 637mm höga mot att skall vara ca 607mm. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
Jag åker med 225/40-18 på min och det funkar sådär, tar i een del när man backar och även när man svänger fullt. Det som då tar i är innerskärmarna samt fästena till dem. Har även haft problem med att skärmkanterna tog i men efter lite seriösare invikning av kanterna så går de nu fritt. Du har ju redan större hjulhusöppningar så då borde det vara lugnt.
_________________ Jonas Edling |
|
Jag åker också 225/40 18 men just för stunden Kumho Ecxsta V70 eller vad de nu heter. Det är bra och riktigt klistriga R-däck. Jag körde innan på Toyo R1R och de fungerade också bra. Kumhon:a är nog lite bättre dock.
Det tar inte i alls för mig. Men så har en synnerligen noggrann kompis passat in hjulen (säkert inte ban-optimalt) så att det skall rulla bra. Jag är iofs inte uppe i mer än -2graders camber. Jag skall ta mig upp till 3grder till nästa banträff och då finns ju förstås risken att det blir annorlunda.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
|
Köpte prexis 4st 245/35/18 Dunlop Super Sport Race ifrån Tyskland
hoppas nu bara dom får plats.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
Disse Dunlop dekkene fungerer for den som vil bruke samme dekk på bane og vei, eller som vil ha et ekstra sett som er bra på vei og regnvåt bane. På torr bane blir de for varme.
Dette er basert på erfaring med dimensjonen 17x45X215 på en Lancer EVo 4 brukt på Nordschleife der det fungerer godt! og Rudskogen/Våler der dekket var ok på vått fore. MEGET slitesterkt (inntil det smelter på torr bane, særskilt venstre fordekk på Rudskogen!.) Endring: jeg har forstått at dette dekket er utgått, det produseres ikke lengre. Visstnok på grunn av at det ikke passer inn i Dunlops strategi for fremtiden.. Bra da restopplaget er billig, ikke så bra da det er et godt dekk. Det ble lansert på markedet i 2004 på senvinteren.. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
|
Idag kom däcken från Tyskland , spännande att se om dom får plats.
Gäller att leta upp någon som kan "kränga" på dom på fälgarna. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
Vad skall jag ha för ringtryck fram + bak ? 245/35-18
Bilen väger ca 1000-1100 kg Camber ca 2,5. Fälgbredd 8,2" Med vanliga GY F1 har jag legat på 3kg kalla _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
Nu är jag nybörjare på R-däck, men om dina däck är R-däck så är det för mkt med 3 kilo på bana. Jag utgår från 1,6-1,8 kalla och brukar få sänka tills jag har 2 kilo varma. Då håller däcket runt 70-80 grader på slitbanan vilket verkar funka bra. Nu kör jag iofs 205/50-15 och de känns inte tillräckliga, jag behöver gå upp i bredd och skaffa mer camber för att det ska funka.
|
|
Hmm, som sagt, jag är själv nybörjare på r-däck. Jag började på att få dem till 2 kilo varma och då är de i bra arbetstemp och överhettar inte. Det bästa brukar vara att prova sig fram med att laborera med däcktrycket, gatdäck kör jag sällan över 2,5 kilo då jag tycker de blir hala om man har mer. Man får nästan en svävande känsla i ratten.
|
|
Överlag brukar man ha lägre tryck i r-däck än i gatdäck.
Jag kör på Bridgestone RE540S dim. 215/45x17 (Ulf W: du vet ju vad för fälgar jag har )
och jag har i 1,7 kalltryck sen brukar jag pysa ut lite till efter första körpasset så att varmtrycket ligger på 2,0. Trycket från kallt till varmt stiger ungefär 0,4 bar. Börja tex med 2,0 kalltryck så hamnar du på ca 2,3-2,4 varmt, det tror jag blir lagom. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
|
Min erfarenhet av SSR är att dom fungerar bäst med samma lufttryck som i gatdäck, alltså lite högre än vad man kör med i rena r-däck.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Många olika bud .
Enl Frazze ca 2,5 Enl Niclas ca 3,0 som jag har i gatdäcken Enl Tobbe ca 2,0 Hmmm vilket skall jag testa ???? _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
3.0 i gatdäck är väl på tok för mycket i en M3E30?! 2.5 kan jag tänka mig som max.
Jag kör med 2.2 varmt i mina r-däck (mpsc) och runt 2.3-2.4 kallt i gatdäcken (men dom blir ju aldrig varma) |
|
När jag frågade TL-racing(som har hand om dunlops r/racing däck) om tryck till mina SSR(215/45-17) så fick jag till svar att köra med 2.4 bar varmtryck på bana och efter bilens egna rekomendationer på gatan.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
![]() |
Däck för banåka
R Däck BMW M3 E30
|
1, 2 >> 5521 besök totalt |

