| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sökes: prisvärda coiloverdämpare, helst med ÅF i Sverige
|
1511 besök totalt |
|
Sökes: prisvärda coiloverdämpare, helst med ÅF i Sverige
Jag söker prisvärda coiloverdämpare. Helst med ÅF i Sverige pga behov av support vad gäller val av lämplig modell och fjäder, samt råd/tips ang. montage-vinkel. Jag har inte råd med dom dyraste proffsdämparna, men vill samtidigt inte kasta bort pengarna på skräp. Tacksam för tips!
_________________ Calle Olsson |
||
|
Här kanske du hittar något:
http://www.roadster.se/ _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Spåntat AVo eller LEDA.
Vad är bujeten? citat: Helst med ÅF i Sverige pga behov av support vad gäller val av lämplig modell och fjäder, samt råd/tips ang. montage-vinkel. Detta tror jag du kan få här, i alla fall vad gäller fjäderhårdhet och vinklrnana. _________________ Johan Sjölinder |
||
Har inte kläm på prisnivå, därav denna tråd. Vill som sagt inte köpa skräp, men vänta lite med proffsgrejjorna. Föresten, "Spåntat AVo eller LEDA" förstod jag inte, vad menas med det?
Har sett på GT40-byggen att coiloverdämparna bak brukar luta lite inåt. Är detta det optimala? Eller har man denna lutning av andra, byggtekniska anledningar? Ska fjädrarna vara progressiva? Fördelar/nackdelar? _________________ Calle Olsson |
||
|
AVo och LEDA är fabrikat på stötdämpare/coilovers.
citat: Har sett på GT40-byggen att coiloverdämparna bak brukar luta lite inåt. Är detta det optimala? Eller har man denna lutning av andra, byggtekniska anledningar? Hmm optimalt, det är från fall till fall. Allså vad man får plats med. Med andra ord man vill ha stötdämparen/coilover /fjädern så långt ut på bärarmen som möligt. Sen för att få plats med övrebäraren mm så får man luta den. Detta medför att utväxlingsförhållandet mellan hjulkontanten och fjäderkonsten sjunker. Så flyttar man in stötdämparen på bärarmen så den blir rakare kan man få ett bättre hörhållande. Hmm iof spelar förhållandet inte så stor roll om man håller sig på vättiga nivåer. Ett tips, köp denna bok. Se https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Den är lättläst. citat: Ska fjädrarna vara progressiva? Fördelar/nackdelar? Nej, fjädrana skall ej vara progresiv men fjädringen kan vara det. Det var flummigt skrevet Vad jag menar att man kan med hjälp av tex hävarma mm se till att man får en profresiv fjädring på hjulet. Medan fjäden/coilover är linjär.
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag köpte LEDA coilovers till min Rekord hos Leif J Norberg Motorsport i Jönköping. Han är bra att ha och göra med, har hållit på ett bra tag med såna här prylar. Mina grejer gick på lite drygt 15 k och då är de typ skräddarsydda för min bil (mao de passar inte ens på en annan Rekord...).
Lite extra lull lull som Eibachfjädrar ingick i det priset. Men om du väljer "standard" utförande på dämparna så kan du nog komma undan lite billigare. De är justerbara i 24 lägen, dämpning och retur. Verkar vara bra grejer, helt renoveringsbara, ÅF i Sverige som sagt. och du slipper ha med dig teknikerteamet från Öhlins varje gång du ska justera nåt... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
vilken tur att vi har en som bygger Öhlin dämpare i närheten då
Sen är det väl inte så mycke hockus pockus med öhlinare egentligen
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sökes: prisvärda coiloverdämpare, helst med ÅF i Sverige
|
1511 besök totalt |

