Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är min avbärare godkänd?
3946 besök totalt
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Är min avbärare godkänd?

Fick nerslag på avsaknad av avbärare (bland annat) när jag reg. besiktade min 02:a (jag visste inte ens att man behövde en dylik ) så bestämde jag mig idag för att bygga en sådan. Skickar med lite länkar till bilder på den variant jag byggde idag, jag tycker den blev bra, enda som jag är lite osäker på är om den kanten baktill (mot förarens huvud) kanske är lite för hög och därmed hindrar funktionen ??

om jag skall modifiera den på något sätt, rita eller beskriv så bra ni kan så vi förstår varandra så bra som möjligt har redan klarat av kontrollbesiktningen (8 2:or ) och denna del är den sista grejen jag har kvar på reg. bes anmärkningarna...

http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=201
http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=202
http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=203

mycket tacksam för svar då jag inte har hittat ngt egentlig ritning på hur en avbärare skall se ut, sökte här i forumet men fick bara upp en massa diskussioner där det stod att man måste ha en

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tycker att den borde duga, jag vet flera bilar som godkänts med en liknande konstruktion.

/Gustaf

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag frågade på en av stationerna innan jag besiktade hur jag skulle göra. Fick innan jag började med buren ett mail om vad som man skulle tänka på men att mha skriven test förstå hur man ska göra är inte lätt. Dem kom ut och visade mig hur jag skulle göra. Såg ut som att din avbärare var gjort i mjuk stoppning. Jag fick höra att avbäraren skulle vara hård och inte fjädranade alls. Jag svetsade en plåt i underkant på röret som går längs med framrutans överkant och sen popnitade jag andra änden av plåten i takluckans bakkant. Det gillade dem sen på besiktningen. Kan eventuellt fota min fula men smidiga lösning imorgon (söndag) om du vill.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
ja och nej min avbärare består av en plåt under stoppningen...den är skruvad med borrskruvar i röret som går ovanför vindrutan, sen skruvad upp i taket och till sist klädd med stoppning...den måste väl vara stoppad, man får ju inte riskera att skada sig när man slår i! har testat att banka lite på den och den är hård (plåten rör inte på sig det minsta) och stoppningen gör ju att det blir mjukt!

om du vill får du gärna fota din lösning, roligt att se hur du har löst det och eftersom du har fått din igenom besiktningen så borde ju din lösning funka, dock är ju bes. männen rätt olika tyvärr

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Detta med en avbärare kom även för mig som en överraskning ( en kompis med
bur har i åratal besiktigt utan avbärare.)

Jag gjorde en avbärare i alu. som jag kilade fast i framkant och skruvade i bakkant
(skruvarna sitter inte direkt i taket utan i en innertakslist som löper tvärs över).

Skulle tippa att din avbärare skulle gå igenom men står det att den skall vara
hård kan dom kanske gnälla, men det är som vanligt ett lotteri med sbp.

avbäraren består av två halvor

"Troligen inte helt hundra"
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag köpte en hård frigolitskiva och skar till en fin tårtbit med fogsvansen!

Sen limma jag dit den med silikon under tryck!

Funkade kanon, och lätt framförallt =)

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
hmmm, verkar som att det här med avbärare inte är särskilt noga...jag tänkte direkt att den som sagt skulle vara klädd så att man inte riskerar att skada sig när man slår i, men visst kan det funka utan stoppning så är det ju bra! skall köra inom min station imorron och fråga så man får klarhet! tack för bilden, hjälper rätt mycket att se hur andra har gjort!

EDIT: det är grejen med att jag har inte hittat ngnstans där det står hur avbäraren skall vara utformad, bara att den skall leda huvudet under röret vid en krock...men å andra sidan står det inget annat så tolkar jag det lite som att så länge som den fyller sin funktion så borde det vara ok, hade det varit krav på att den skulle vara stoppad så borde det ju ha stått?

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns en skiss i ASBs Tekniska handbok och även i SFRos Bygghandbok tror jag. Stoppad eller inte står det inte något om, man kan argumentera för båda varianterna (stoppad är mjuk men å andra sidan glider man hellre undan från en bar plåt).

/Gustaf

Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
jasså det finns en skiss! jo det är som du säger lite både och, man borde ju glida bättre på en bar plåt men det är ju mjukare att slå i en stoppad dito...skall ringa sbp's tekniska avd. imorrn alternativt köra inom stationen här i stan och höra hur dom vill ha det

Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
har precis pratat med av sbps tekniker som bestämt sade att avbäraren måste vara stoppad även den!

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Det visar ytterligare att SBP inte klarar av att tyda sina egna regler, eller
tillåter väldigt fria tolkningar på vad som är rätt.

Mina avbärare är nog ganska hårda, då detta var en två'a kontrolleras dessa
extra noga vid ombesiktningen. Jag med flera kan säkert dra ett flertal
exempel på SBP's fria tolkningar och överlag förmågan att hellre själpa
än hjälpa. Givetvis finns det undantag men när man inte besiktigar en
svenssonkärra känns det alltid som ett lotteri då mycket hänger på
besiktningsmannens humör för dagen (eller attid gentemot motorhobby)

(ursäkta att det blev lite OT)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
helt rätt! tyvärr så verkar det ju vara som du säger att såfort man bygger ngt som inte är 100% svensson så börjar det krångla och krångla...

dock var gubben väldigt snäll (och han hette Fritz, hur coolt är inte det? lätt värt hälften av dom 340 kr det kostade ) han tittade lite snabbt på allting utom mitt chassinummer som jag stansat om, det gillade han inte...."det skall vara minst 7 mm höga siffror", i Jönköping sa dom bara att jag skulle stansa om det på en fast del i bilen, där nämndes inget om några höjdkrav...vad jag blev trött just då

till historien hör att jag känner en av dom andra killarna som jobbar på stationen så han kom fram och började snacka lite med gubben, då gubben var övertygad om att det (mkt suddiga och knappt läsbara) original chassinumret inte var original...efter att ha förklarat för han var numrena sitter så sa han "ja då får jag väl ge mig" så gick han iväg och hämtade en uppsättning sifferstansar och sa "stansa du om chassinumret medans jag fixar pappersarbetet så löser det sig" så jag tog hjälp av min bilprovarkompis och stansade om det och han kunde nästan läsa numret så bilfan rulla igenom känns skönt att ha allt va besiktning heter avklarat, 2 år tills nästa gång...

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag regbesiktigade min bil idag med en Heigobur och besiktningsherren böjde sig i princip bara in i bilen och kikade lite. Någon avbärarplåt hade jag inte och jag hade bara satt dit rörisolering runt röret.
Det verkar vara väldigt personliga tolkningar av detta...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
jo tyvärr :/ konstigt dock när jag ringer och får svaret att den måste vara isolerad, medans andra helt struntar i den regeln...

som vanligt med bilprovningen så är det ett lotto...jag delar garage med ordföranden i svenska bmw 02 klubben och han har bur i sin bil utan avbärare som han besiktat utan avbärare utan problem, bilen är även reggad för 4 pers trots urtaget baksäte och inga bälten bak, är man tjenis med bes. killen kommer man tydligen undan med lite vad som helst

Citera
Skruva banåkabil
Är min avbärare godkänd?
3946 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande