| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Akuta TPS (throttle position sensor) problem
|
1515 besök totalt |
|
Hej, Har en westfield som står på rullarna för att bänkas med omex 600 (Zetec 1,8) orginal TPSen ger för taskiga värden (för litet spelrum) för att kunna användas, jag måste därför omgående få tag på en 5v TPS som passar zetecens trottelhus och som ger bättre värden. behöver veta vilka bilar som har en TPS utgång (från spjällhuset) som ser ut som en flatstiftsmejsel, ca: 7mm bred, så jag vet vilka bilar jag skall leta efter på skroten på måndag morgon... Alla tips mottages tacksamt!!!!!!! Mvh / Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Re: Akuta TPS (throttle position sensor) problem
Konstigt, Mikael (rs1800) kör med orginal TPS och det funkade finfint på omexet. MEN jag vet att han har ett trottelhus liggandes MED en TPS på som kanske är bättre. Skicka han ett PM och fråga! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Skall göra det Tack!
Hörde förövrigt att din TPS gav utmärkta värden... min värdet på min är 223 och max är 253 så den blir väldigt nervös
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Jag är kanske ute och cyklar, kommer inte riktigt ihåg elläran från skolan
Men en tps sensor är ju en linjär potentiometer oftast på 5kOHM. Borde man inte bara kunna parallell koppla ett motstånd över den för att få den mer känslig. Ex ett 5kOHM motstånd gör sensorn dubbelt så känslig? Man kanske skulle varit lite mer vaken på lektionerna
MvH \\Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
|
Har varit på SQR och meckat lite med bilen idag, eftersom jag visste att den TPS som jag fick låna av Mikael (RS1800) (Tack Johan och Mikael för hjälpen!!!!
Passade även på att skruva till tomgången och det verkar fungera riktigt bra... hoppas nu att allt går bra med mappningen. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Där ser man vad två kablar som inte sitter rätt kan göra
Lycka till på mappningen och viktigaste av allt: TA MED HÖRSELSKYDD! de kommer du behöva.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1515 besök totalt |