Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Strul med mina Weber..
5 besök senaste veckan (4691 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Strul med mina Weber..

Har haft en del strul ett tag med att min gamla bil försedd med dubbla weber DCOE inte vill gå på alla cylindrar utom på fullgas och mycket varv.

Har haft nere motorn då kompet var dåligt på två cylindrar och misstänkte att detta var orsaken. Nu är den vidgjord och frisk, men motorn gick fortfarande som en påse nötter på låga varv. plockade av tändkablarna en och en och det visade sig att motorn bara gick på två cylindar på låga varv, iaf sjönk inte varvtalet när jag tog bort tänd kabeln. Gnista fanns på alla stift varpå förgasarstrul misstänktes. Bytte plats på webrarna och vips var samma problem på de andra två cylindrarna. Slutsats: en förgasare bråkar.

Frågan är bara vad som kan vara fel?

Kollar man stiften så är de blöta efter ett kort tags körning vilket tyder på att förgasaren levererar för mycket soppa så att det inte tänder på de 2 cylindrar där den sitter. Vad kan vara galet? Det enda som är gemensamt är väl nålventilen (som jag testat att byta utan positivt resultat), annars har ju varje cylinder sina egna mynstycken och det känns lite långsökt att samma fel skulle finnas på båda kanalerna..

Imorgon åker ett annat par förgasare på vilket förhoppningsvis löser problemet, men jag är tacksam kring alla tips vad som kan vara fel!

Falkenberg
Här sen Jul 2004

Flottörnivån? Nålventilen?

MvH Borken

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

det är inget fel med synkroniseringen så att den ena förgasaren stänger på tomgång??
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Är spjällaxlarna raka?
Kan vara vridna ibland

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag skulle riva förgasarna i mollykyler ock kolla att allt ser lika ut i båda fuggarna.
Hmm nu har jag väll rivit ett antal DCOE:er.

Brämhult
Här sen Aug 2004

-Smuts i ett lågfarts-munstycke kanske? Vid vilket vartal börjar den gå bra?

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Har testat byta locken kompletta dvs med nålventiler och flottörer utan att det blev någon skillnad.
Synkningen är väl sådär just nu, men även vid relativt öppet spjäll kvarstår problemet.
Spjällaxlarna är OK, även detta borde ju dessutom bli försumbart med halvöppna spjäll.
Bestyckningarna är exakt lika på bägge. Dubbelkollat det idag.
om jag hade smuts i ett lågfartsmunstycke så borde ju iaf andra kanalen fungera på förgasaren, men icke!

Jag är förstås tacksam för alla era tips, men de är kollade utan att jag kan hitta något fel (Därmed inte sagt att det inte finns där.. )

Imorgon åker andra förgasare med samma bestyckning på. Har blåst rent alla munstycken mm i samband med att de flyttades till ett par andra förgasare. Hopplöst ur felsökningssynpunkt, men förhoppningsvis kommer det iaf att funka sen.

Det knepiga är att motorn verkar bara gå på 2 cylindrar upp till iaf 4000 rpm. (Har inte testat högre varvtal då detta borde vara tillräckligt för att gå på högfarten, eller ) Denna slutsats är tagen av att jag kan lyfta av tändkabeln utan att motorn går sämre eller låter annorlunda på två av cylindrarna. På låga varv vibrerar motorn väldigt mycket vilket styrker att den inte går på alla, men är ändå rapp och svarar väldigt bra på gaspådrag när man bara står och varvar vilket jag är förundrad över! Kan verkligen en motor som bara går på två vara rapp vid obelastat gaspådrag??

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lite uppdatering på förknasarfronten.

Har nu fått motorn att gå hyggligt på tomgång, främst genom att justera upp tomgångsblandningen litegrann så att den är lite fetare.

Nu återstår bara det sista problemet:

om man varvar motorn utan belastning så tvekar den och dör nästan vid snabbt gaspådrag.
Kör man så funkar den bra på högfarten och fullt spjäll, men vid lägre varvtal så tvekar den likadant.
Svårt att beskriva sånthär beteende..

Nåväl, misstänker accpump(ar) som bråkar, dvs att man inte får någon extra soppa vid (snabb)spjällöppning. Verkar detta rimligt, eller skall jag leta efter något annat?

OM detta verkar rätt, hur tusan felsöker man accpumparna enklast?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
OM detta verkar rätt, hur tusan felsöker man accpumparna enklast?

om man plockar den fuggarna med sopp kvar i dessa så skall det spruta ut 2st strål om man gasar fult.
Strålarna skall vara lika på båda portarna och på begge förgasarna.

tvekar bilen när man gasar fult så kan det vara så att man har för små axmunstycken eller för stor bottenventil. Kan även vara så att man har för stora halsringar så gashasigheten blir för små.

Örebro
Här sen Jul 2003

låt bilen stå på tomgång, håll ena handen ett par cm framför/utanför en förgasare, tryck till halvsnabbt på gasreglaget. blir handen blöt när motorn tvekar har du för stort accmunstycke, är den snustorr har du troligen för litet...

inte helt exakt, men ska duga för att få den att gå vettigt
sen kan man finlira lite när man vet åt vilket håll man bör justera.

/ola

NL
Här sen Maj 2004

När du kollade bestyckningen, mätte du eller läste du på halsringarna?

Det är inte ovanligt att halsringar svarvas upp till större dimension (mina 37 mm har fortfarande märkningen 34...), och då stämmer inte märkningen ju.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005

Jag vill påstå att de e dags att ta av å plocka isär.
oxider kan ställa till med mkt.

Efter en total demontering,så tar man fram först avfettning å därefter en svag fosforsyre baserad aluminium rengöring.
om det finns tillgång till värme i sammanhanget e det bra.
En omgång vapenborstar med MJUKA borst e åxå en tillgång.

Blås allt torrt å rent.
Återmontera enl Webers spec.

Strul med mina Weber..
5 besök senaste veckan (4691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande