Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med Bosch bypassventil
<<   1, 2
7407 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Rolle Scirocco skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ante skrev:
En Punto GT. Sitter på originalpositionen, alltså mellan spjäll och inlopp till turbo.



Sitter spjällhuset innan turbon?
Eller menar du mellan utloppet på turbon och spjällhuset?
Dom där avlastningsventilerna pallar bara för max 1,2bar i laddtryck så du har nog tryck sönder den
Det har jag gjort ett par gånger





1,2 bar ?

Var har du fått detta ifrån? Dels saab kör med sådana bosch pryttlar och de laddar under vissa omständigheter och beroende på modell 1,5 bar , förstår inte hur de skulle komma på att sätta dit en sådan om den inte tålde trycket?

Har själv kört med såna, och de har klarat 1,4 bar under lång tid utan minsta problem men då har de suttit så de inte får all värmestrålning från turbon direkt på sig eller värme.

Däremot dum placering får dessa att dö ganska fort om laddtrycket ökar.


Egen erfarenhet och från folk på motorutvecklingen på Volvo. Detta gäller dumpventiler som satt standard på Volvo och jag tror inte att dom på Fiat satte på dumpventiler från Porsche på sina bilar ( inget illa menat om Fiat ) . Sedan som det framkommer från tråden så finns olika varianter av samma ventil beroende på vilken bil den sitter på

_________________

--VVTS--
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



jag tröck sönder 2 med min förra saab 9000 laddade just 1.2bar

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



sweanders skrev:
Prova med Porsches variant till 993, ring och hör med Din Bil eller Porsche Center vad de vill ha för "993 110 337 50".


Dom vill ha 475:-

Hitta en intressant jämförelse på denna sida:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/blow_off_valve.h . . . .


Porsche spec Bosch vs standard Bosch CBV (compressor bypass valve) :

I compared the readily available Bosch valve # 0 280 142 103 (recommended in magazine tests) that I and others have used for a couple of years in Volvo turbos, against a Bosch valve used in Porsches (and sold only through a Porsche dealer # 993.110.337.50) (in reality Bosch # 0 280 142 108); described in Porsche speak as an 'Air Cut off Valve' (reportably off a 933 twin turbo).

Both valves are plastic moulded, look the same, and have exactly the same inside and outside diameters.

The difference is in the valve travel or lift. Under engine idle vacuum, the Porsche spec valve opened to approximately 3.5 mm (9/64"), being half the distance of the ..103 at 7 mm (9/32"). As a result, the 'opening action' is short and sweet vs long and a bit wobbly.

The inside valve face on the Porsche unit has a brass dome that might assist vent flow (the standard 103 has a flat face). Otherwise I noted little difference between the two, although on the bench the Porsche spring seemed to offer just a little more resistance when trying to unseat the seal with an index finger.

Both units were road tested under all conditions (boost to 12 psi, vented back to turbo inlet), and I prefer the Porsche spec unit. The valve opens and closes snapily, an action which is more audible as well. Remember the valve won't give a noticeable performance gain, instead it reduces strain on the compressor turbine and inlet plumbing. The choice is yours, price and availability are similar, both are good.

Note: Under higher boost pressures, (eg above 16 psi), the valve can start to leak , ie the diaghram begins to lift off the sealing face as the internal springs' resistance is exceeded. - A higher pressure/quality valve is required.
For high flow turbos, dual (x2) vent valves have been used.
________________________________________________________________________________________


Summan av kerdemumman är att Porsche #993.110.337.50=Bosch # 0 280 142 108
Ser ut som Bosch # 0 280 142 103 men var bättre.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ante

Här sen Maj 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Kan rapportera att ventilen fungerat bra hittills. Har kört ~150 hårda mil varav 20 mil på Gelleråsen. Som pricken över i:et så blev dumpljudet mycket lägre men den här ventilen också. thumbs up

_________________
Andreas
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99



som sagt EVo6:ans orginal dump bör räcka gott o väl har haft en sådan själv funkar bättre än saab orginal för den släpper trycket bättre så man får bättre respons direkt

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005
Inlägg: 41



Ante skrev:
Kan rapportera att ventilen fungerat bra hittills. Har kört ~150 hårda mil varav 20 mil på Gelleråsen. Som pricken över i:et så blev dumpljudet mycket lägre men den här ventilen också. thumbs up


om den ventil du kör med 710N, har följande artnummer:06A145710N, så är den till Audi TT. Används med fördel istället för original på VAG's 1,8 Turbo motorer. Har vad jag förstått en något kraftigare fjäder än original.

_________________
========
Åke Edgarsson

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Skruva banåkabil
Problem med Bosch bypassventil
<<   1, 2
7407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande