| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Finns det 3,36:1 med viscodiff?
|
1205 besök totalt |
|
Hej! Jag märkte senast på Gelleråsen att det skulle ha varit bra med högre toppfart. Jag använder nu en sjutums diffklump från en sierra cosworth med flänsar till drivaxlarna och 3,62:1 i slutväxel. Min fråga...finns det sjutumsklumpar med flänsar, viscodiff och 3,36:1 utväxling? Någon som vet? _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
jag snackade mycket med en kille som kör långlopp om detta med olka diffar..
hans råd var att byta däck/fälg beroende på bana.. beroende på bana så var det enkelt att fixa en 30 km/h högre toppfart bara genom ett däckbyte å de e ju klart mycket enklare än att behöva byta diffen... bara ett tipps..
edit: kolla exeldocumentet med växellådsuträkningar (fulings??).. där kan du ändra både tum å profil samt slutväxel... mycket bra document för att snabbt kolla vilka farter man kommer upp i..
_________________ MackeMaehlum |
||
Jag har redan ganska så stor omkrets på mina bakhjul, vill inte behöva höja bilen för att få i större hjul. Efter att ha kollat vad en uppsättning fälgar+R-däck kostar så får jag nog fortsätta att åka på mina 13" åtminstånde till dom rear R-däck igen... _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Re: Finns det 3,36:1 med viscodiff?
Vad har du för effekt, hjuldiameter och topphastighet som det är nu? (Min V6:a kommer nog att varva ut strax under 240 med däcken jag funderar på. Kan det vara vettigt med 6 växlar och någonstans mellan 170 och 200 hästar?) Iaf; de diffar jag hittat med andra utväxlingar, och som har flänsar är till Scorpio, och då är de väl 7.5"... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Jag har 128 hp, kör på 13" men med ganska stor diameter bak pga hög profil 205/60/13 och 3,62:1 i slutväxel. Då toppar den precis över 180 km/h vid 10500 rpm....skulle vilja haft 10-20 km/h till.
Det är så dålig aerodynamik på en sevenbil att det blir svårt att komma över 200 säger "de lärde". _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Jag får nog lite mer snurr på kardanen med V6:an och S2000-lådan, så 3.62 borde iaf lätt räcka för att inte varva ut under 200 enligt mina beräkningar. Kommer upp i närmare 220 med Mondeon med "samma" motor som jag ska ha i den riktiga bilen, men luftmotståndet på en Se7en är inte att leka med... (Vet inte riktigt vad jag har i Mondeon. Har bara slängt på 2.5" avgas med en "Special"-dämpare och en liten slutdämpare, samt K&N "standardfilter" i luftburken. Märks mest i mellanregistret och på gasresponsen, men den toppade alltså bara de specade 212 innan. På Westfielden blir det K&N konfilter, 3-1 extraktorrör + "Special" på var sida, samt MegaSquirt.) Får dock se till att hitta en LSD över huvud taget först! :-) Förresten; hur stor chans är det att en bil som gått över 20000 mil inte har utbytt eller renoverad diff? (Hörde något om "12000 mil", "guldklocka" mm... )
om din LSD blir över så är jag kanske spekulant på den...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
om man bara tar hänsyn till utäxlingen så kommer du nog lätt över 200, det blir ju annorlunda med MC-motor när den redan är nerväxlade ungefär 1:1,5 innan den går in i växellådan, det är därför det blir knivigare med MC-motor när det gäller val av slutväxel...
En LSD blir aldrig över...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1205 besök totalt |