| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Finns det 3,36:1 med viscodiff?
|
1205 besök totalt |
|
Finns det 3,36:1 med viscodiff?
Hej! Jag märkte senast på Gelleråsen att det skulle ha varit bra med högre toppfart. Jag använder nu en sjutums diffklump från en sierra cosworth med flänsar till drivaxlarna och 3,62:1 i slutväxel. Min fråga...finns det sjutumsklumpar med flänsar, viscodiff och 3,36:1 utväxling? Någon som vet? _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
jag snackade mycket med en kille som kör långlopp om detta med olka diffar..
hans råd var att byta däck/fälg beroende på bana.. beroende på bana så var det enkelt att fixa en 30 km/h högre toppfart bara genom ett däckbyte å de e ju klart mycket enklare än att behöva byta diffen... bara ett tipps..
edit: kolla exeldocumentet med växellådsuträkningar (fulings??).. där kan du ändra både tum å profil samt slutväxel... mycket bra document för att snabbt kolla vilka farter man kommer upp i..
_________________ MackeMaehlum |
||
Jag har redan ganska så stor omkrets på mina bakhjul, vill inte behöva höja bilen för att få i större hjul. Efter att ha kollat vad en uppsättning fälgar+R-däck kostar så får jag nog fortsätta att åka på mina 13" åtminstånde till dom rear R-däck igen... _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Re: Finns det 3,36:1 med viscodiff?
Vad har du för effekt, hjuldiameter och topphastighet som det är nu? (Min V6:a kommer nog att varva ut strax under 240 med däcken jag funderar på. Kan det vara vettigt med 6 växlar och någonstans mellan 170 och 200 hästar?) Iaf; de diffar jag hittat med andra utväxlingar, och som har flänsar är till Scorpio, och då är de väl 7.5"... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Jag har 128 hp, kör på 13" men med ganska stor diameter bak pga hög profil 205/60/13 och 3,62:1 i slutväxel. Då toppar den precis över 180 km/h vid 10500 rpm....skulle vilja haft 10-20 km/h till.
Det är så dålig aerodynamik på en sevenbil att det blir svårt att komma över 200 säger "de lärde". _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Jag får nog lite mer snurr på kardanen med V6:an och S2000-lådan, så 3.62 borde iaf lätt räcka för att inte varva ut under 200 enligt mina beräkningar. Kommer upp i närmare 220 med Mondeon med "samma" motor som jag ska ha i den riktiga bilen, men luftmotståndet på en Se7en är inte att leka med... (Vet inte riktigt vad jag har i Mondeon. Har bara slängt på 2.5" avgas med en "Special"-dämpare och en liten slutdämpare, samt K&N "standardfilter" i luftburken. Märks mest i mellanregistret och på gasresponsen, men den toppade alltså bara de specade 212 innan. På Westfielden blir det K&N konfilter, 3-1 extraktorrör + "Special" på var sida, samt MegaSquirt.) Får dock se till att hitta en LSD över huvud taget först! :-) Förresten; hur stor chans är det att en bil som gått över 20000 mil inte har utbytt eller renoverad diff? (Hörde något om "12000 mil", "guldklocka" mm... )
om din LSD blir över så är jag kanske spekulant på den...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
om man bara tar hänsyn till utäxlingen så kommer du nog lätt över 200, det blir ju annorlunda med MC-motor när den redan är nerväxlade ungefär 1:1,5 innan den går in i växellådan, det är därför det blir knivigare med MC-motor när det gäller val av slutväxel...
En LSD blir aldrig över...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Finns det 3,36:1 med viscodiff?
|
1205 besök totalt |

