| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa aluminium med ESAB svets?
|
2234 besök totalt |
|
Hejsan, tänkte kolla om någon av er har erfarenhet av att svetsa i aluminium med en ESAB Mig 180 A , med den aluminuim tillsatsen som finns. eller om ni har testat med andra svetsar i samma pris klass?.. Är det möjligt att få till en bra svets eller måste man verkligen vara riktigt proffs för att klara av det med en sådan svets..? mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
|
Vi har en tillsats till migen på jobbet och den funkar om man kan svetsa alu!
Jag vill inte skryta men svetsa i stål är jag rätt duktig på men att få det där att funka va inte lätt! Men när man såg nån som kunde så förstog man att det inte va svetsen det va fel på. Nåväl tur att man har nån som kan om man behöver det. // magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
|
Glädjedödare/Tråkmåns som man är ibland- du har inte tillgång till en dubbelströms TIG-svets?
Alu med MIG funkar-men inte alltid kanonbra, har du vanligt ALU konverterat slangpaket så kan det trassla tråd-MIG-svetsar som används yrkesmässigt för ALU svetsning har i regel en matarmotor och/eller en liten trådrulle vid själva svetspistolen som drar tråden istf att skjuta= mindre trasselrisk. Tigen är ganska dyr i inköp men enligt min mening oslagbar både i svart,rostfritt,och aluminium! och du kan använda samma svetsmaskin (AC/DC Tig) till samtliga vanligt förekommande matrial-och som bonus kan du köra klassisk go pinnsvets (MMA) med dom flesta Tigsvetsar ! Mvh _________________ Andreas Werner |
|
Håller med...köp en TIG eller lämna bort alu-svetsningen till nån som har proffsgrejor...
Det GÅR att svetsa alu med MIG men det är som sagt riktigt skitsvårt och resultatet ser i regel ut som skit...
om du inte ska bygga en halv bil i alu så kan du få rätt mycket svetsning av ett proffs innan du kommer upp i de summor som en bra TIG kostar... _________________ Karl Brag |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2234 besök totalt |