Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp att välja färgspruta. (Nu med följdfrågor..)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7661 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Funderar på att lacka om rejsbilen i garaget och behöver en färgspruta. (Ja, jag vet att det är oseriöst, men jag är ingen putskille.. )

Den enda färgspruta jag hittat lite snabbt som inte kräver mer luft än vår kompressor levererar är biltemas: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80520

Är man fullständigt idiot om man ger sig på att lacka en bil med denna eller är det faktiskt möjligt? Skall som sagt inte ställa ut bilen och den har redan en garagelack som är bättrad med burk lite här och var..

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Har lackat motorhuv och baklucka på racebilen med en sån.. Blev ganska bra, lite damm på sina ställen osv. men det beror ju inte på sprutan utan på lokalen.
Tänk på att göra väggar av tex. presening runt bilen när du lackar, det ryker mer än man tror. Kanske inte så populärt om de andras bilar blir vitprickiga..

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
OK, Tack Arne, då testar vi med en sån.

Linköping
Här sen Jun 2004

Återkom gärna med resultatet, jag funderar på att skaffa en likadan.....

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ser inte varför man inte skulle kunna lacka hemma i garaget på en racebil.

Blöt golvet och säg åt folk att hålla sig borta.

backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Tänk på ventilationen också.... blir rätt dimmigt. En vattenavskiljare för 40 kr kan kanske vara bra också.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Blöt golvet och säg åt folk att hålla sig borta.

Håll dig väck!

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns det ingen spruta du kan låna? Eller siktar du på att lacka om efter varje tävling

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Finns det ingen spruta du kan låna? Eller siktar du på att lacka om efter varje tävling

Hade gärna köpt en bra begagnad spruta i vettigt skick och till vettiga pengar om du känner till nåt!
Har sökt på blocket, men det verkar inte vara rätt ställe att leta?

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Rikard Ahlin skrev:

Hade gärna köpt en bra begagnad spruta i vettigt skick och till vettiga pengar om du känner till nåt!
Har sökt på blocket, men det verkar inte vara rätt ställe att leta?

Jag har två, en fin som jag gärna behåller samt en värdelös som jag ogärna säljer.
Min fina köpte jag ny till ett mycket bra pris av en billackerare jag känner, kan kanske vara ett tips? Har de inga sprutor över har de åtminstone bra kontakter.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Har varit på Biltema isdag och glott lite på sprutorna. Det som stör mig är att det inte finns någon som helst bruksanvisning med dem. > De skall väl trots allt ställas in på nåt vis, det finns ju lite rattar att justera på!

Tacksam för basic hjälp ang detta!

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Färgmängd och sprutbild borde det vara. Häll i en klick färg och prova fram en lämplig inställning

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
OK, får pilla lite med det och se hur det känns.

Nästa fråga: Hur tusan lägger man på lacken? Tunna lager med lite väntetid imellan eller pang på flera lager vått i vått tills det täcker? (Snacka om basic frågor, men har man aldrig gjort det så..)

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Nu är inte jag nån expert alls, men...

Låter du ett lager torka så måste du låta det härda ut helt och sen matta ner det med tex. 600 papper innan du lägger nästa lager, annars fäster det inte.
Normalt räcker 1 lager vått med täckfärg ovanpå grundfärgen(akta bara för rinningar). Jag tycker s.k. torrsprut är mkt värre än rinningar för en rinning kan man våtslipa bort om man är försiktig.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för tipsen!

Hoppas kunna provlacka en skärm eller nåt nästa vecka, så jag får återkomma när jag lekt lite, kommer säkert nya frågor!

PS. Den enda gången jag kan minnas att jag sett någon lacka en bil är i "Pimp my Ride" och då handlar det om 5 sekundersklipp. Blir nog bra detta...

malmö
Här sen Apr 2004

Rikard Ahlin skrev:
Tack för tipsen!

Hoppas kunna provlacka en skärm eller nåt nästa vecka, så jag får återkomma när jag lekt lite, kommer säkert nya frågor!

PS. Den enda gången jag kan minnas att jag sett någon lacka en bil är i "Pimp my Ride" och då handlar det om 5 sekundersklipp. Blir nog bra detta...

Jag tror faktiskt jag har en bok om hur man lackar en bil, köpt på biltema om jag inte minns fel. En gång i tiden hade jag en scirocco vars lack såg ut som kriget så jag tänkte lacka om bilen. Innan jag gjorde slag i saken tog jag det kloka beslutet och sälja skiten och skaffade sedan Scirocco GTI:n som Johan Rius nu smiskar bana med.

Jag skall försöka leta reda på boken, där står iaf lite matnyttigt som sprutbild, förtunning mm.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Rikard Ahlin skrev:

Nästa fråga: Hur tusan lägger man på lacken? Tunna lager med lite väntetid imellan eller pang på flera lager vått i vått tills det täcker? (Snacka om basic frågor, men har man aldrig gjort det så..)

Jag antar att det inte är metallic- eller showlacker vi talar om...
Första tipset är att köpa all färg på samma ställe, ett ställe som dessutom gärna får ha lite kunskap om färgen de säljer. De hjälper dig med färgen (grund/topp) så att de är anpassade för varandra. Dessutom kan de upplysa om vilka tider som gäller, den grundfärgen jag använder kan man tex vänta med upp till 60h innan man måste lacka över den.
Precis som Arne skriver, fega inte! En rinning går att "göda" och sen gömma bakom en stötfångare eller dyl. (proffsknep) eller våtslippa när den härdat. Då är det betydligt värre när det är för tunnt någonstans.
Själva lackeringen är bara att köra på, lägg färglagren i ett svep och arbeta dig lugnt och metodiskt över hela ytan. Ett tips är att kryssa de olika lagrena (ställ sprutbilden med "ringen" runt utblåset).
God ventilation och bra belysning är bra att ha. Och blanda till en ordentlig skvätt färg med en gång. Det värsta som finns är när man kör torrt i behållaren och måste ställa sig och blanda nytt mitt i lackeringen
En vettig kompressor är också bra att ha, plötsliga tryckfall kan döda den finaste lacken (been there..).
Lycka till!

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:

Jag antar att det inte är metallic- eller showlacker vi talar om...

Första tipset är att köpa all färg på samma ställe, ett ställe som dessutom gärna får ha lite kunskap om färgen de säljer. De hjälper dig med färgen (grund/topp) så att de är anpassade för varandra. Dessutom kan de upplysa om vilka tider som gäller, den grundfärgen jag använder kan man tex vänta med upp till 60h innan man måste lacka över den.
Precis som Arne skriver, fega inte! En rinning går att "göda" och sen gömma bakom en stötfångare eller dyl. (proffsknep) eller våtslippa när den härdat. Då är det betydligt värre när det är för tunnt någonstans.
Själva lackeringen är bara att köra på, lägg färglagren i ett svep och arbeta dig lugnt och metodiskt över hela ytan. Ett tips är att kryssa de olika lagrena (ställ sprutbilden med "ringen" runt utblåset).
God ventilation och bra belysning är bra att ha. Och blanda till en ordentlig skvätt färg med en gång. Det värsta som finns är när man kör torrt i behållaren och måste ställa sig och blanda nytt mitt i lackeringen
En vettig kompressor är också bra att ha, plötsliga tryckfall kan döda den finaste lacken (been there..).
Lycka till!

Stort tack för hjälpen!

Högsby
Här sen Okt 2004

Ett tips kan vara att lägga ett tunnt klibblager först, och vänta en stund tills det blir klibbigt.
Det blir lättare att få det att täcka utan att det rinner sedan.

De flesta jag känner som lackar lite, brukar lägga 1 klibblager och 2 "flödiga".

Men testa på en skärm eller dyl, vad du tycker funkar bäst.

Skaffa gärna en mätsticka eller något, för att få lagom tjock färg.
Brukar vara ett elände att gå på känsla när man inte är så van.

Mvh Mikael

Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

Senaste numret av Bilsport Retro Cars (nr 5 2005) har flera sidor med tips om lakering (grundkurs)

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Ang. blandning av lack så brukar jag köra med "kaffereklamsmetoden". Blanda bas och härdare enl. spec. Förtunna sedan ut så att dropparna från blandningspinnen liksom flyter ut i färgburken. Om dropparna får långa svansar ska det i mer förtunning och om det skvätter när de träffar ytan har du haft i för mycket...
Brukar funka bra thumbs up

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande