Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5192 totalt)
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004

--! Kolla gärna på Rolles hemsida- där står en del matnyttigt!
Mvh Andreas

Gävle
Här sen Jul 2003

meldert skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Frågan är då varför tar Brembo (Porsche osv använder dessa som OEM) sig tid att borra alla tusentals skivor de tillverkar varje år?

Nån anledning måste det finnas, inte är det bling faktorn då Cayenne inte har hålborrade skivor vad jag vet.

Konstigare saker har väl gjorts av marknadsförings-/imageskäl (med andra ord: bling)...

Skivbromsar till cyklar (läs mtb) är iaf borrade av viktskäl, där finns det skivor som har mer hål en material... Men att viktskäl skulle vara en anledning på bilskivor förefaller inte särskilt troligt.

Jag har kört med släta skivor till MTB, och det är inte vikten som är orsaken kan jag meddela.

Släta skivor och lera/vatten är ingen höjdare kan jag säga. Hålen gör att det rensas mycket bättre.
Ett annat fenomen är att de borrade skivorna slår sig mindre också, de släta fick man rikta med skiftnyckel ganska ofta.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns väl ännu en effekt till att det blir kallare med en massa hål, mindre friktionsyta

Jaja, jag vet att det är samma energi som skall bromsas bort och med väl vald balans mellan alla komponenter så är det inte maxfriktionen som är problemet.

Skruva banåkabil
Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande