| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Öhlins?
|
1, 2 >> 5570 besök totalt |
|
Öhlins?
Har funderat på en sak ett tag. Är Öhlinsdämpare overkill för min bil? Bilen används i princip endast på ban/konbaneträffar och har förtillfället gula koni runt om. Undrar om Öhlinsdämpare skulle göra mig gott på varvtider och känsla? Jag antar att det är självklart
Men är det svårt att ställa in dessa? och krävs det att man ställer in de för olika banor för att de ska funka bra? Man vill ju inte köpa något som man inte kan använda fullt ut.. Jag är den typiska killen som hellre kör än mekar. Så så lite mek som möjligt gäller... Skulle ni som har Öhlinsdämpare rekommendera sådana för mig? Har hört att det kostar runt 20000kr, är det en rimlig summa? Fyll på med allt ni vet
Ps. Kör en Peugeot 306Gti. Tänkte trimma mer motor men väghållningen måste ju hänga med också
Tack på förhand! _________________ Rachid Rachid |
||||||
|
Skulle säga att Ö kostar ungefär det dubbla.
För 20 000 kan man nog få till Leda på de flesta bilar med skruvade ben/spindlar. För lite mindre pengar finns väl andra mer eller mindre blingblingkit som i vissa fall säkert att bådde prisvärda och bra, men vilka dom är i en djungel där allt ser mer eller mindre lika ut vet iaf inte jag. Tror det du behöver i första hand är hårdare fjädrar som passar bana bättre. För det är en "sänksats" på idag va? Inte lätt att få håll i alltid till alla bilar utan kräver nästan ombygge till justerbara säten och tex 60mm fjädrar för att det ska bli enkelt. Handlar man på rätt ställe tycker jag man ska få hjälp med att välja en fjäder som ligger hyffsat nära sanningen, en dämpare som är anpassad för dina behov samt lite tips/hjälp med injusteringarna. |
||||||
ok, har man coilovers runt om kan det säker funka med 20 000kr... Säkert ombyggda gammla MC-dämpare...
Eller har du hittat ngn som vill ge bort saker?
Anpassat till en specifik bil vet jag dock att det är ca 40 000kr som gäller... Vi ska vara högst medvetna om att bara för att det står Ö på delarna så behöver de vara "samma", eller en garanti för att det ska vara bra ens egentligen. Felshimsning är felshimsning oavsett fabrikat. Kvalitetsmässigt är det väl inga som slår Ö dock. Troligen världens bästa dämpartillverkare. Men ofta kommer det täta serviceintervaller ihopa med precissionen. Kanske inte så gatanpassat egentligen. |
||||||
|
Go for it Rash!
Gissar att det är 3-vägs och då kanske det kan vara lite klurigt att ställa in dom.. Men va fan... No pain no gain
En sak att beakta är väl att dylika tingester inte kommer till sin fulla rätt utan lite statisk negativ camber och det är frågan om du är intresserad av det på en bil som kommer gå ett antal mil på gatan... _________________
|
||||||
De varianterna jag pratar om för runt 40 är tvåvägs. Egentligen handlar det mkt om tid när man ställer in dom. Metodiskt arbete. Men visst underlättar det om man vet lite hur det funkar...som alltid. |
||||||
Nu frågar du saker som går utanför mina kunskaper. Som vanligt dödlig bakom ratten känner jag inte en såååå stor skillnad såååå snabbt, men de som kan köra gör det absolut. |
||||||
Som sagt, det beror på vilken bil man har, vilken typ av dämpare man väljer och vilken ÅF man väljer. ÅF finns 2 i detta landet för bilsidan och det är dom jag refererar till. Ändamålet för vår del var långloppsracing. Dämparna tvåvägs. Coilovers blir som sagt troligen billigare. Och utförandet styr ju oxå priset. Vad för bil var det till och var handlade du? Vad har dämparna för beteckning? Vill inte påstå att ni kommer med osanning, men man måste förstå att olika specar skiftar väldigt i pris och att jämföra en X med en Y inte alltid är jämförbart även om det står samma namn på dom. Jag har hela tiden försökt hålla mig till det som skulle kunna vara aktuellt för Rash:s bil. |
||||||
Jag har på H&R sänkningssats och konidämpare runt om. Över 20? Mailade till KH och de bad mig ringa, återkommer med pris när jag ringt de (ringer imorn tror jag).
ok, om vi skippar vad det kostar nu, det har jag ju fått ungefärliga svar på. HUR svårt är det att ställa in de? Menar rent tekniskt, går det genom att skruva på någon "ratt" eller måste man ta loss allt?
Enkelhet är viktigt för mig, eftersom det är mycket banåka jag vill, inte skruva halva dagen
Eller är det så att det är för avancerade saker som kräver tid och tålamod? Tack för att ni tar er tid!
_________________ Rachid Rachid |
||||||
|
Justeringen "ute på banan" sker genom att vrida på en ratt samt ändra en skruv med insex-grepp. Inget svårt. Den ena sköter kompressionsdämpnign och den andra retur.
Det som kan/är det kluriga är att hitta rätt bland alla klick. Dock är det oftast ett spann där de "fungerande" klicken finns, förutsatt att man har shimsat rätt (Se nedan.). Sen är det ju alltid kul för reklamfolket att skriva in att man har femtioelva stycken även om 10-15 är användbara...
Grundsättningen är det man gör genom val av shims och ventiler då man bygger dämparen. Detta är upp till den man handlar av att se till att man får ngt som funkar för ens behov och fjädrar. Har testat Öhlins som både funkar och dom som inte gör det, fast det var samma modellspec. Här handlar det mao om kunskap och erfarenhet. Lära sig jobba med justeringarna på banan bör dock alla kunna lära sig om man läser på lite vad som styr vad och hur man går tillväga, men visst är erfarenhet osv osv guld värt även här. Ska vi vara ärliga så är det inte så många som verkligen kan räkna på detta med dämparkurvor. Mkt verkar dock gå på kännsla och den är det svårt att läsa sig till...
overkill eller inte... Hellre en rätt byggd dämpare som får heta vad den vill än en felaktig med "rätt" betäckning. Visst kan tex Öhlins vara en fördel i många fall när man jagar tiondelar och/eller är väldigt teknikintresserad eller "bara vill ha det bästa", men vill bara belysa att det finns allternativ som är snudd lika bra för ganska mkt mindre pengar. Iaf för oss hobbyåkare och särkillt på en bil som enbart går gata/banträff. |
||||||
Men får man lika många kompisar då?
Nej, nu ska jag väl gå och lägga mig under min OT-sten igen... _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
Samma intervall som Fox dämparna på skotern?...köra med dom 2-4 år beroende hur mycket det blir kört. Låter det vettigt
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Tur att man har rejsa
Annars hade jag säkert åkt och köpt Öhlins utan att ha en aning om vad jag sysslar med Märker att det finns en hel del att lära sig på området
Efter att ha läst vad ni skrivit så verkar det som att Öhlinare är lite overkill på min bil. Men jag ska kolla med KH Motorsport ändå och höra vad de säger. Ska även kolla efter andra fabrikanter, fast Öhlinare hade ju passat såå bra med färgen på min bil _________________ Rachid Rachid |
||||||
Det går ju även bra (bättre?) att kontakta Pelle på Stötdämpareexperten. Han stödjer ju tom rejsa... |
||||||
|
Öhlinare är overkill på en hothatch som din Peugeot, Rash. Kostnaden per varvtidsförbättring är alldeles för hög. Det absolut billigaste sättet att skaffa Öhlinare är att köra med emulsionsdämpare och då kostar det runt 4-5 papp per hörn. Ska man ha lite tyngre grejer finns det många olika varianter, allt från MC-dämpare till NASCAR-prylar. Dock blir det ju genast lite bökigare när det ær McPhersonben inblandade, det är inte alltid trivialt.
Köp istället ett hyfsat väghållningskit och sedan MASSOR av däck. Ju R-igare desto bättre. Lidström vet vad jag snackar om - läs och begrunda. Jobbigt att skriva på ett tangentbord med åæo... |
||||||
|
Jocke Mangs leder ju JTCC utan att ha några Öhlinare och har väl inte ens ställbara stötdämpare öht, så det går tydligen att åka Peugeot utan det. Även om det troligen skulle gå ännu fortare med bra grejor, men hyfsat fort och hyfsat kul kan man ha ändå.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Hehe, den killen är riktigt duktig! Tack för alla råd och tips! Ska kolla upp en massa info om olika fabrikanter inför vintern och välja det som verkar(låter ) bäst.
_________________ Rachid Rachid |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Öhlins?
|
1, 2 >> 5570 besök totalt |