Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Väghållnings tips: Kadett C sedan - 1200S
1, 2   >>
3367 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Väghållnings tips: Kadett C sedan - 1200S

okej, nu börjar snart byggandet och suget efter nått som svänger är större än nånsin! omegan jag har (som ska säljas) gjorde itne så mycke med men de blev riktigt skoj (efter mina mått då ) De som gjordes där var sportfjäder sats som sänkte 35mm, 17"are med 235/40 däck (billiga däck), gasdämpare runt om. Omegan har iofs bra balans orginal men en kombi är stor och klumpig, en C-Kadett liten och smidig

Men till saken! Billiga tips på hur jag ska få mer kurvtagar egenskaper än omegan?

På bordet ligger redan önskemål om batteriet i skuffen, och bredare däck. Hade tänkt sätta på 175/60 R14(tror jag) fram och 205/60 R14 bak. Då budgeten är smal så vore "billiga" alt. "bonn-tips" bra Att modifiera är jag inte rädd för

De ska väl vara dubbla A-Armar fram har jag för mig, sen sitter dämparen upp och är fäst i innerskärmen. Ibak sitter de en stel axel med panhard stag elelr vad sjutton de heter! (insatt, I think not! :P hehe) Nu är de 4:11 utv, ska ev. byta till 3,67 för att få bättre bränsle-ekonomi. Kanske tar längre tid att komma upp i fart men annars är de då bytt på nån halvtimma så!

Så jag antar att fjädrar + dämpare står högt och styvare krängare kanske? Finns de nått mer? Små mods och andra "bonn" mek grejjer för att förbättra väghållningen?

Ett par bilder för den nyfikne :P : http://www.garaget.org/?car=4640

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Är det verkligen motiverat att sätta 30mm bredare däck i bak?
Bilen är väl ganska rejält framtung? I alla fall med cih under huven (eller kör du vidare på 1.2l?).

195 eller 205 runt om verkar väl lite vettigare?

Bilens framvagn är ganska bra, och bilen är ju lätt, så en del potensial har den ju. Dock saknar den väl kränghämmare har jag för mig, är väl bara gt/e som har det?

_________________
Markus Ålind
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Jag kör vidare på en maserad 1,2a så den kommer inte bli så framtung.

Krängare har den! en liten smal stackare :P inte helt säker på om de sitter bak men tror de..

Däcken tänkte jag mig smalare fram för att få ett fetare stuk, men de var innan kurvtagarplanerna dök upp! blir nog bättre med 195 eller 205 runt om som du säger..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kadutterna har ju en fin framvagn, och bakvagnen är vättigt upphängd, lite lägre fjädrar och hårdare dämpare gör mog en hel del för kurvegenskaperna. Bilen har ju bra balans redan från start med 1.2l motorn.

Smider du ihop lite kraftigare krängfjädrar, alternativt plockar lite kraftigare på skroten så kommer du en bit på väg.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Ska ta å springa en sväng med skjutmåttet imorrn Så kan jag posta lite mått! Att hitta en bolt-on GTE krängare kan jag nog glömma, de kommer bli alldeles för dyrt! Men faders Tercel 4wd kan de ju gå plocka från med lite modifikationer hehe

ang. fjädrar, såg att Mekonomen har en sportfjädersats till Ascona B för ~1500 som sänker 40mm! Kanske i värsta laget den sänkningen med tanke på vägarna här men.. dom ska i alla fall passa! Gasdämpare fram till samma bil 400st. gas bak fanns icke.. Vad tros om de? Tror de var förstärkta bakfjädrar i satsen också, torde jag inte behöva då jag har lättare bil va?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



om dämparna inte läcker olja så kan man ju *host, harkel* Byta olja i dem... och på så viss få mycket styvare dämpare...

Vill man göra dem "justerbara" så svetsar man inte igen hålet utan svetsar dit en mutter tunt om hålet och sen i med en bult med koppar bricka!! Lite Åsa-Nisse Engineering...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Galne skrev:
om dämparna inte läcker olja så kan man ju *host, harkel* Byta olja i dem... och på så viss få mycket styvare dämpare...

Vill man göra dem "justerbara" så svetsar man inte igen hålet utan svetsar dit en mutter tunt om hålet och sen i med en bult med koppar bricka!! Lite Åsa-Nisse Engineering...


Detta får du gärna berätta mer om Får jag till de så slipper jag ju köpa gasisar hehe. De blir väl typ samma princip som Öhlinare då va? eller är jag ute å cyklar då?

krängarna på Terceln mätte 22/18mm fram/bak, på Kadetten var de 22/14mm så den bakre ska bytas i alla fall! Får se om jag byter främre också för framtida modifikationer! Den går rätt genom motorrummet så om jag t ex ska ha ner en CIH så skulle orginalet måsta gå igenom oljetråget.

Edit: Camber justering fram, hur ska man åstakomma detta på ett smart sätt då

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Har ett par killa här i Karlskrona som är ltie för Åsa-Nisse Engineering... Dvs gör det själv och så billigt som möjligt..

De brukar borra ett hål i dämparen, pumpa ur oljan och mäta upp den. Byta den till ex 80W90 olja i samma mängd och sen svetsa igen/dit mutter och bult i hålet. Man får en mycket trögare dämpare av det, svetsar man med kolven fullt utdragen så får man även lite "gas" i dämparen!

Vill man kunna byta enkelt för och testa vad som är bäst för en själv så kan man ju svetsa dit en mutter på utsidan av dämparen och sen dra i en bult med kopparbricka. Då är det ju bara och lossa då man vill tömma ut och fylla på ny/annan olja. Om man nöjer sig med engångs byte kan man tvinga i en bult i hålet, kapa den och sen svetsa fast runt den så det blir tätt. (bulten fyller upp hållet så det inet blir så mycket och svetsa)

om inte så kan detta ju funka som en billigare renovering på trött bruksdämpare!! I väntan på att jag fått ihop pengar till Konis så gjorde jag en liten renovering fram på mina på detta vis. Den ena har fått lite stryk och läcker olja så den var nästan helt slut, men nu fungerar den i väntan på sina röda ersättare!

Hojta om någon inte förstår vad jag menar!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Nog är jag med nog låter inte alls så svårt! Men är de inte ganska stor brandrisk när man svetsar ihop de hela igen? :S Speciellt om dämparen är fylld igen! Sen.. var på dämparen ska man borra hålet? Längst ned kanske?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Du svetsar ju inte jätte länge och jätte ycket så det är ingen risk.. Dra lite i ett par omgågnar med svetsen..

Borra hålet på bak eller framsidan (beroende på hur mycket frågor du vill ha på bilprovning etc) en liten bit under där packboxen har slutat. Tänk på och ha kolven fullt utdragen när du gör det och borra nerifrån och upp för och minimera spån risken. Framför allt så ska kolven vara fullt utdragen så du trycker ut första omgången och inte suger in..

5,5mm är lagom stort,passar fint med en liten bullt i om man vill svetsa igen hålet! Går tvinga i en .. hmm vad var det nu, M6 eller M8 måste va 6 väl??

EDIT: Stavning

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



185/55-14 eller 195/55-14 TOYo e ju inte helt fel.

Toyo PROXES T1-R 195/55 R14 82V
Hos dackonline.se endast 698,20 SEK

Annars finns det faktiskt 175/50-13 av andra märken

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Galne skrev:
Du svetsar ju inte jätte länge och jätte ycket så det är ingen risk.. Dra lite i ett par omgågnar med svetsen..

Borra hålet på bak eller framsidan (beroende på hur mycket frågor du vill ha på bilprovning etc) en liten bit under där packboxen har slutat. Tänk på och ha kolven fullt utdragen när du gör det och borra nerifrån och upp för och minimera spån risken. Framför allt så ska kolven vara fullt utdragen så du trycker ut första omgången och inte suger in..

5,5mm är lagom stort,passar fint med en liten bullt i om man vill svetsa igen hålet! Går tvinga i en .. hmm vad var det nu, M6 eller M8 måste va 6 väl??

EDIT: Stavning


Jag ska alltså borra så att då jag trycker ihop dämparen igen så trycker jag ut oljan? dvs mot nedre fästet, eller? (morgontrött än )
Borra nerifrån och upp? Hur menar du då Jag brukar alltid bara borra rakt in hehe

M6=6mm & M8=8mm osv


Kritian: 195/55 lät intresant! 700st är inte dyrt heller Är dom däcken lättnötta då eller som vanliga std däck? Får ju gärna hålla ett längre tag Men tack för tipset!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Ang. krängarna; behåll originalet bak, men om du hittar nåt grövre att sätta fram så är det inte fel.
Grundregeln när man kör bakhjulsdrivet med motorn fram är ju hårt fram och lite mjukare bak.
Kadett och Ascona lider ju lite av att krängaren agerar länkarm snett bakåt också, så det kan vara lite lurigt att hitta nåt grövre som passar bra.
Naturligtvis måste ju bilen lättas rejält också, riv ur all inredning som är onödig. Allt som man plockar bort är ju gratis, eller till och med säljbart, så lätta! Man kan kapa bort förstärkningskrysset i huven tex, plocka bort fönstervevmekanismen, hacka bort asfaltsmatta och underredsmassa. Finns massor med vikt att spara om man bara vill.
Bromsarna går ganska enkelt att uppgradera fram, ta spindlar från Ascona B och skivor och ok från Rekord 2,2. Då får du ventilerat och lite större diameter på skivan, samt större belägg. Ny fräsch bromsvätska så stannar bilen på en femöring.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Cassius skrev:
Galne skrev:
Du svetsar ju inte jätte länge och jätte ycket så det är ingen risk.. Dra lite i ett par omgågnar med svetsen..

Borra hålet på bak eller framsidan (beroende på hur mycket frågor du vill ha på bilprovning etc) en liten bit under där packboxen har slutat. Tänk på och ha kolven fullt utdragen när du gör det och borra nerifrån och upp för och minimera spån risken. Framför allt så ska kolven vara fullt utdragen så du trycker ut första omgången och inte suger in..

5,5mm är lagom stort,passar fint med en liten bullt i om man vill svetsa igen hålet! Går tvinga i en .. hmm vad var det nu, M6 eller M8 måste va 6 väl??

EDIT: Stavning


Jag ska alltså borra så att då jag trycker ihop dämparen igen så trycker jag ut oljan? dvs mot nedre fästet, eller? (morgontrött än )
Borra nerifrån och upp? Hur menar du då Jag brukar alltid bara borra rakt in hehe

M6=6mm & M8=8mm osv


Du borra så nära övre kanten där kolven rör sig ut och in som kan tänkas vara lämpligt, sitter ju en packbox där. När det borras sätter du dämparen i ett skruvstädet och borra på under sidan upp mot himlen så att sägaDå minimerar du ju ännumer risken för spånor i dämparen..

Sen håller du hålet över en burk och pumpar ut oljan ur dämparen, dvs skjuter in kolven och drar ut den osv... Mäter upp olje mängd och sen fyller på lika mycket av önkskad viskositet!

En M6 bult tvingar man i hålet och kapar för och fylla ut lite inför svetsningen då.. *kunde inte tänka klart*

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Anders Karlsson: De kommer inte bli en renrasig banmaskin, annars hade jag inte tvekat Baksätet sitter dock pyrt till, även förstärkningen i huven och i skuffluckan.. men ljuddämpningen ska jag ha kvar! Vill kunna köra bilen utan att få öronskador Kanske t.o.m ska in med mer ljuddämpning Men plockar jag bort säg ~20kg och fyller upp med 10kg ljuddämp har jag ju fortfarande vunnit 10kg + en tystare bil!
Bromsar är de bara att plocka ok och skivor från första bästa rekord, de passar rakt på har faktiskt en omgång på G!

Galne: Då är jag med Men har du nå tips på lämplig olja då? Vill ju inte ha FÖR styva dämpare.. vilken väg ska man gå om man vill ha mjukare eller hårdare dämpning? högre eller lägre värden för ökad styvhet? Sen.. är de nån special olja eller funkar typ vanlig ATF olja i t ex SAE 80W90 som du nämnde tidigare?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Cassius skrev:
Galne: Då är jag med Men har du nå tips på lämplig olja då? Vill ju inte ha FÖR styva dämpare.. vilken väg ska man gå om man vill ha mjukare eller hårdare dämpning? högre eller lägre värden för ökad styvhet? Sen.. är de nån special olja eller funkar typ vanlig ATF olja i t ex SAE 80W90 som du nämnde tidigare?


Funkar med vanlig.. vill du ha lite mjukare sättning kan man ju slå i ex 20W50 istället.. det som är i är oftast riktigt tunn hydraulolja av något slag...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Galne skrev:
Cassius skrev:
Galne: Då är jag med Men har du nå tips på lämplig olja då? Vill ju inte ha FÖR styva dämpare.. vilken väg ska man gå om man vill ha mjukare eller hårdare dämpning? högre eller lägre värden för ökad styvhet? Sen.. är de nån special olja eller funkar typ vanlig ATF olja i t ex SAE 80W90 som du nämnde tidigare?


Funkar med vanlig.. vill du ha lite mjukare sättning kan man ju slå i ex 20W50 istället.. det som är i är oftast riktigt tunn hydraulolja av något slag...


okej, då ska de nog gå bra bara att invänta lite cash så man kan få hem alla delar innan man sliter ner bilen! Måste ju ha en bil att köra med om omegan blir såld så jag kan inte ha min älskling ståendes i mikrober flera veckor!

Då har jag 2,5 frågor kvar för tillfället!

1. TOYo Proxes, "skrupnött" så man kan räkna med en lite kortare livslängd än andra std däck, eller är dom som ett std däck med "bättre" grepp bara? Vill inte att dom ska bli utslitna direkt, de kommer inte min plånbok att tåla.. men normal förbrukning måste man ju ta!

*1,5. Sen finns de ju förutom 195/55 R14 även 195/45 R14 och 225/40 R14 av Proxes T1-R. 225 är nog lite brett för mig men 195/45 bör väl ha stadigare däcksida än 55 profilen och då också vara bättre lämpad för kurvtagning, rätt eller fel?

2. Camberjustering fram, tips på hur man åstakommer de någon? Är som sagt dubbla A-Armar fram på denna.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kalaskul ide! thumbs up

Men...
Även om det är Åsa-Nisse så svetsar man inte i en dämpare med olja i!!! thumbs down

Svetsa dit en mutter, fyll olja och dra dit en skruv.
Varför inte borra hålet längst ner i dämparkroppen där kolven aldrig befinner sig?

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kalaskul ide! thumbs up

Men...
Även om det är Åsa-Nisse så svetsar man inte i en dämpare med olja i!!! thumbs down

Svetsa dit en mutter, fyll olja och dra dit en skruv.
Varför inte borra hålet längst ner i dämparkroppen där kolven aldrig befinner sig?

Lycka till!


Hade tänkt mig en mutter så man kan byta om man vill och precis som du säger borde de väl vara smartast att borra längst ned! minst risk för att pajja nått då..

ingen osm kan säga nått om mina 2.5 frågor

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låt en kompis pressa litegranna på kolvstången medans du borrar så sköter sig spånrensningen av sig själv...

Att du riskerar att bli överöst av olja får du ta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Andreas Lidström skrev:
Låt en kompis pressa litegranna på kolvstången medans du borrar så sköter sig spånrensningen av sig själv...

Att du riskerar att bli överöst av olja får du ta.

Enda nackdelen med det (som jag kan komma på nu) är att det kan bli lite svårt att mäta oljemängden.
Citera
Skruva banåkabil
Väghållnings tips: Kadett C sedan - 1200S
1, 2   >>
3367 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande