Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kamaxlar, hur påverkar justeringar gången
4 besök senaste veckan (5385 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Kamaxlar, hur påverkar justeringar gången

Kammarna, kammarna.

Har idag testat att justera kammarna några grader för att se ur den beter sig.

Avgas Insug
0 0 orolig tomgång men ganska pigg, motorn går lite ojämnt
+2 -2 Fin tomgång, lugn och fin motorgång men inget riktigt klös
+2 0 orolig tomgång, men inget ös
0 -2 Bra tomgång, varvar upp fint, bästa hittils, saknar dock lite mer vrid.

Hur påverkar nån grad framåt eller bakåt. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig riktigt

Tanken är att jag stannar vid sista försöket och kör upp den till SQR för mappning igen på rullande. Då det gick relativt fort att justera kammarna så kan man laborera hos honom istället.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Det bästa är ju helt klart att köra i bromsbänk. Det är väldigt svårt att "känna" när det är som bäst.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29



Är detta orginalkammar du justerar?

_________________
René Hedback
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
backhead skrev:
Är detta orginalkammar du justerar?


Nix, omslipade.

Bänken blir det i Augusti

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag skulle installera en såndär fin accellerationslogger och logga accelleration och varvtal. Då får man vridkurva (och effektkurva) för registret och kan dra repa efter repa i lung och ro tills man maximerar ytan under effektkurvan, sen får man ta bilen på bromsning för att få faktiska effektsiffran.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Håll brutal koll på hur mycket du kan vrida innan ventilerna morsar på kolvarna bara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag skulle installera en såndär fin accellerationslogger och logga accelleration och varvtal. Då får man vridkurva (och effektkurva) för registret och kan dra repa efter repa i lung och ro tills man maximerar ytan under effektkurvan, sen får man ta bilen på bromsning för att få faktiska effektsiffran.


oj det låter dyrt. Frank kommer iofs mappa bilen medans den körs på rullarna så förhoppningsvis kan han se om det blir några större skillnader. Var hittar man en sådan där fin logger annars?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
MaZ skrev:
Håll brutal koll på hur mycket du kan vrida innan ventilerna morsar på kolvarna bara.


Jo, ventilsallad vill man ju helst slippa.

Avgaskammen, vilket rimligen borde betyda att kammen ska ställas fram lite för att nå maximal prestanda

original:

250° (Lyft 0,340")

omslipad:

258° (Lyft 0,368")

Insugskammen, vilket rimligen borde betyda att kammen ska ställas tillbaka lite för att nå maximal
prestanda

original:

250° (Lyft 0,360")

258° (Lyft 0,368")

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13318



Jag gick och funderade på detta i dagarna då kamkedjan som sitter på pontiacen är justerbar i 2° intervaller.
Hoppades på att det fanns något enkelt sätt att si och så mycket grader gjorde si och så mycket på karaktären..... eller nåt...

Det fanns det visst inte, så det blir väl till att börja med att sätta den i 0° och sen försöka intala sig själv att man ska testa det där någon gång
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Anders...
Nästan alla motorer trivs med kamaxeln ngt förställd.
Hur mkt beror på en del sk "R" förhållanden.Ex vis emellan slag å borr,men..det stannar LÅNGT ifrån där.

Dessutom e det hela en faktor av va man har för ambition med motorn,så väldigt lite e slaget i sten när det kommer till detta.

Ex.
Din poncho puffra kommer garanterat att trivas bra med kamen 4 grad före.
Men..
Vad händer på 7?
Sannolikt kommer den ge högre mellanregister å effekt,men till kostnad av sämre botten.

Samma för er som åker dubbla kamar,å därmed kan ställa lobcenter lite som ni vill.
Det primära är när insugsventilen stänger då detta påverkar den dynamiska kompressionen påtagligt.
Dvs att ju tidigare vi stänger insugsventilen(alltså förställer kamen),desto mer cylindertryck kommer vi att "fånga" -å därmed skapa mer effekt med det ökade relativa cylindertrycket.
På gott å ont e det lite krångligare än så,men..som en förenklad förklaring iaf.

Ni killar me dubbla pinnar bör dessutom vara medvetna om just det sista i allra högsta grad för de två kamarnas inbördes position avgör i alla högsta grad beteendet på maskin.Alltså det om LCA.(eller lobcenter då rå)
Simpelt sagt så kan man säga att ju bredare LCA desto lugnare karaktär,å desto mindre känns det att maskin "kommer" på kamen.Mellanregister punchen försvinner.Med mkt brett LCA kommer karaktären på motorn vara sådan att den varvar till månen med det händer liksom inget.
Å..tvärtemot..
Desto snävare LCA osv...

Det går alltså INTE att säga att ett givet LCA e bättre än ett annat för en given motor,utan det beror mkt på tänkt användningsområde.
Men...ett e säkert.
Å de e att OAVSETT vad man bestämmer sig för i LCA samt insugslobens placering(även kallat LCI) så KOMMER det vara en kompromiss med betoning att den skapar vad du ber den om.

Inte heller går det för ett ögonblick att säga att det LCA/LCI som används till tex RS1800 puffran kan jämföras med det till Poncho maskinen.

Kikar vi på BRA 16V konstruktioner-som ex merca maskin som Johan sysslat med-så har de HELT andra preferenser än tex din 2 vent pontiac motor.
Generellt åker 16V motorerna med mkt snällare värden vad avser duration,lyft,intensitet mm för att uppnå liknande karaktärer.

_________________
Jesper Karlsson
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Sen Michael...
"Nollningen" e när kamaxlarna står med lobcenter så att de i sitt "vägande stadie"(alltså när både in å ut öppnar lika mkt) har veven i TDC.(gäller dock inte mer avancerade "race" kamar som e slipade med inverse radius mm)
Varför jag nämnder det?
För att man börjar med att kolla var kamaxlarna står ifrån fabrik.
de 2 grader du lekt med e i sammanhanget inte speciellt mkt.
Å...som påpekats e man MKT vaken för det där med frigång emot kolvar

_________________
Jesper Karlsson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
När vi monterade kammarna första gången så följde vi verkstadsmanualen. Veven i TDC, sen har kammarna en fräst skåra i bakant, för att man lätt skall kunna se när dom är nollade. Man för helt enkelt in ett plattjärn i bakant av kammarna som sitter mot topppen, sen veven i TDC och på med remmen.

Vi följde helt enkelt kamtillverkarens rekomendatitioner, minus en grad. Enklast blir väl att kontrollera vid mappningen hur effekten ändras vid olika gradantal antar jag.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13318



Racing skrev:
Ex.
Din poncho puffra kommer garanterat att trivas bra med kamen 4 grad före.
Men..
Vad händer på 7?
Sannolikt kommer den ge högre mellanregister å effekt,men till kostnad av sämre botten.


Tjena! Kul att se dig här!

om man redan från början har en högkompad motor, borde väl risken bara bli ännu större att man börjar blåsa topplockspackningar om man ställer upp kammen 4°?


Hur kollar man frigång? Tuggummi på kolven och vrida ett varv?
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Anders Jeppsson skrev:


Hur kollar man frigång? Tuggummi på kolven och vrida ett varv?


Japp!
Men man brukar använda modellera istället, det fastnar inte och blir trådigt

Men det är så man gör iaf!
Alla rejsmotorer byggs ihop flera gånger innan man bygger ihop den sista gången
Du har väl redan monterat ihop bottendelen en gång för att topdecka lagomt mycket antar jag? inte helt sällan som v8-orna måste topdeckas olika mycket på vä/hö sida... jänkare
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Hej...*tackar å bockar*

Gustav har rätt.
V8;orna e ett regelrätt skämt vad det gäller deckning mm ifrån fabrik.
Under alla år jag hållt på nu,så har jag än att uppleva en cheva maskin tex som e rak i decken.
Den finns fan inte.

Mm...Michael.
Lita ALDRIG på ngr OEM stämplingar eller liknande.
En gradskiva å indikatorklocka e det som gäller.
Ju mer massproducerade grjer...desto viktigare.
Brukar säga det om raggarbitarna att det enda som e "high performance" med tex en kam e innehållet i pipan hos negern som slipar den på andra sidan atlanten.

Anders.
Ingen fara.
om ngt e det du skall räkna på den sk dynamiska kompressionen.
Slag,borr å kompressionsvolym ger ju den statiska.
Genom att kika på när just insugsventilen stänger så ser vi hur mkt av det svepta slaget som gått åt,å får räknas bort,i ekvationen för att kunna beräkna den DYNAMISKA kompressionen.
På vanlig 98 okt handels soppa så klarar du ung 9:1 på gjutlocken.
Med motormanagement system å aluminiumlock bortåt 10:1.

_________________
Jesper Karlsson
Citera
Skruva banåkabil
Kamaxlar, hur påverkar justeringar gången
4 besök senaste veckan (5385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande