| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hjälp att utläsa TURBOdiagram
|
1124 besök totalt |
|
kan ngn kunnig på detta ge mig lite info om kapacitet etc.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Re: hjälp att utläsa TURBOdiagram
Hej, http://www.stealth316.com/0-frames.h En massa tekniska artiklar. Klicka på "Compressor Flow Maps" under rubriken Long Notes. Här står det mesta om hur det funkar och hur man tolkar och dimensionerar. En uppskattning om kapacitet får man om man utgår från att 1 kg luft / s => 1200 Hk. 1 m3 luft väger 1,29 kg. Utan att gå utanför diagrammet och hamna i ett område med låg verkningsgrad och övervarv på compressorn kan det ge ca 0,2 m3/s 0,2 x 1,29 x 1200 = ca. 310 hk vid ett laddtryck på 1,2 Bar Tryckförhållandet på y-axeln är absoluttryck EJ övertryck. T.ex 2,2 är ett laddtryck på 1,2 Man kan räkna på slagvolym/rpm/luftbehov/fyllnadgrad mm men det enklaste är nog ändå att välja ett aggregat andra provat på samma motor. Vad ska du göra? Turbo på speedstern? _________________ Christian Lindblom |
||
|
Kapaciteten avläser man på x-axlen i m3/s. Volymflödet är normaliserat SQRT(T_ref/T_1) eftersom man inte kan testa exakt vid referenstemperaturen och flödet är väldigt beroende av temperaturen. Man kan strunta i normaliseringen om man inte är en turbotillverkare.
Tryckförhålladet på y-axeln är ((absoluttryck_ambient + laddtryck) / absoluttryck_ambient) Kompressorns verkningsgrad ges av öarna i kartan (max 79%) och kompressorns varvtal av de svepande linjerna (max 172100 rpm). Den tjocka linjen är pumpgränsen och till vänster om den funkar inte kompressorn. Med denna kompressor skulle jag sikta på ett tryckförhållande på ca 3 (= 2 bars laddtryck -> ((1+2)/1)) vid ca 0.18 m3/s volymflöde. Då skulle kompressorn rotera med 162200 rpm och ha en verkningsgrad på 74%. Sen gäller det bara att hitta en motor och turbin som gör att jag kan uppnå detta... _________________ Sten Isaksson |
||
|
Ser ut att vara i ungefär samma storlek som ett Mitsubishi TD04-15t.
Finns rätt mycket uppgifter vad ett sådant klarar på olika motorer. Är svårt att säga så mycket om man inte har lite data om motorn som slagvolym, varvtalsområde, önskat laddtryck och en ungefärlig volymetrisk verkningsgrad. Vilken motor som man monterar turbon på avgör vart man hamnar i diagrammet och således om turbon är lämplig eller inte. Är lämpligt att ladda mellan 0.4 och 1.6 bar på en motor som gör att man hamnar rätt i diagrammet. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Jag borde kanske komma med en disclaimer vad det gäller mina kunskaper om turboladdning på ottomotorer där waste-gaten står öppen från ganska låg effekt. Jag håller på med stora dieselmotorer där waste-gaten har en liten area i förhållande till turbinen.
För en ottomotor skulle det säkert vara intelligentare att sikta på att öppna waste-gaten vid tryckförhållande 2.2 och volymflöde 0.1 m3/s. När man varvar motorn mer håller WG:n trycket konstant men flödet ökar och kan då gå på en vågrät linje till ca 0.20 m3/s utan att kompressorns verkningsgrad blir nämnvärt sämre. _________________ Sten Isaksson |
||
|
Det kan vara värt att notera att den översta av vartalslinjerna vanligen utger max varvtal, över dessa varvtal brukar man placera in kritiska vartal, man får problem med hög belastningen i turbons hjul osv.
Vid en verkningsgrad på 60% så brukar man i regel anta att flödet har nått "choke". Man har normalt ett visst tryckfall före kompressoen, och ett visst tryckfall tills trycket nått plenumkammaren varvid tryckförhållandet alltid tenderar att bli något högre än man först trodde. Har man möjligheten att styra wastegateventilen elektroniskt (vanligen via bleed eller mottryck) så kan man låta turbon gå upp på tryckförhållande kring 3,3 och sedan backa ned till ca 2,4. Lite beroende på vad man önskar för vridmomentskurva, vart spikningsgränsen ligger osv. Hur mycket effekt man får ut per luftflöde varierar något. En relativt modern original-motor ligger sannolikt någonstans kring 4 kg/kWh medans en vässad tävlingsmotor kan klara sig med närmare 3 kg/kWh. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1124 besök totalt |