| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken hårdhet på stötdämparna ska jag välja till fjädrarna
|
993 besök totalt |
|
Hejsan. Mina orginal stötdämpare har kollapsat totalt efter att jag monterat mina styvare fjädrar, så nu ska jag ut på jakt efter några kraftigare stötdämpare som förbättrarväghållningen och framförallt håller ihop. specen på fjädrarna är: Fram: 325lbs/in(5.8kg/mm) Springrate Bak: 275lbs/in(4.9kg/mm) Springrate Tjänstevikten på bilen är 1320kg (dock kommer det monteras en halvbur inom en snar framtid så vikten bak kommer öka lite.) Tyvärr vet jag inte hur viktfördelningen är på bilen, men ett het tips är att den är lätt bak. Då jag vet att denna sida besitter många personer som har kunskapen att räkna ut vilken typ av dämpning jag ska ha för att få ut det optimala av bilen, så tänkte jag att ni kunde bistå mig med eran kunskap. Enormt tacksam för alla möjliga svar. //Joakim.J _________________ Joakim.J ------------------- Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt" Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt" |
||
|
Re: Vilken hårdhet på stötdämparna ska jag välja till fjädra
Är du helt säker på detta? Jag tror mig veta att en (kanske två?) här vet + nga wannabees...
Ett motstånd vid bara en hastighet gör ingen dag...dämpare menar jag utan man måste ha hela kurvan. Jäääätteavancerat och inget man gör bara sådär. Erfarenhet är nyckelordet. Men handlar man på/av rätt ställe/person ska de kunna hjälpa dig rätt. Vilket som är rätt ställe beror på vad för fabrikat du har på dämparen. Eller planerar du köpa helt nytt? |
||
|
Det fick bli Röda konis Bak (dvs Koni Special)
Enormt tack till SDV.se (stötdämparverkstad AB) Dom har längst erfarenhet på konis i hela europa. Väldigt duktiga, jag kan verkligen rekommendera dom. //Mvh Joakim.J _________________ Joakim.J ------------------- Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt" Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt" |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
993 besök totalt |