Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8404 besök totalt

Borde jag/Peeter köpa en Lotuse Elise 111S?
1. Absolut rätt bil för dig, KÖP!!!
47%
 47%  [ 26 ]
2. Kul bil men fel bil för ringen(motivera gärna varför!).
14%
 14%  [ 8 ]
3. Kan det bli roligare än med Lådbilen, behåll den!
21%
 21%  [ 12 ]
4. Köp en annan bil(Föreslå gärna vad och varför!).
16%
 16%  [ 9 ]
Totalt antal röster : 55

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?

Peeter skrev:
Jag har inte hört så mycket om Elise och Ringen, mer än att någon dansk satte en hyrbil i räcket vid Wehrseifen för några år sedan.

Pecis vad jag tänkte ta upp. Understyr inte de där rätt så mycket? Gjorde inte tm Topgear en grej av det? Den gick så dåligt på deras bana att de sågade den, då ringde Lotus testförare och sade att de inte kunde köra - så han kom dit och scandinavian flickade den i varje kurva...

Jag håller med Anders -> M Coupé

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Peeter,

Jag tror en vanlig Elise kommer att kännas rätt tam jämfört med det du har. Jag har inte kört själv men åkt en del passagerar varv i Elise på Ringen. Chassit verkar mycket bra men det känns alltid som det saknas 70 hästar - minst!

Exigen går väl lite bättre tack vare bättre aerodynamik. Jag tycker i och för sig att både Exige och Elise är lockande bilar men priset (åtminstone nybil) här i Sverige är ju avskräckande högt.

Med tanke på ditt Ring-perspektiv tror jag också det är fel, du behöver helt enkelt mer motor. En M Coupé skulle passa dig väl, om du nu inte vill ta steget fullt ut och köpa en "riktig" bil med motorn bak!

Den Elise jag funderar på har 160 hk och jag tror att Elisen har en tjänstevikt på runt 700 kg.
Det innebär att det är i princip identiska siffror jmf med Lådbilen.
Det jag hoppas på att vinna med ett ev byte till en Elise är i så fall att den är lite mer förfinad och driftsäker jmf med Lådbilen.
M-coupén har jag alltid tyckt att det är en läcker bil och bygga motorer det kan dom nere i München! thumbs up
Så det är helt klart ett vettigt alternativ!
Men jag gillar konceptet med en lätt bil! thumbs up
Fördelen med en Porsche är ju annars att de är så driftsäkra. thumbs up
En GT3 RS är ju aldrig fel, om det inte vore för prislappen...
Ja det är inte lätt alla gånger att välja bil!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Den Elise jag funderar på har 160 hk och jag tror att Elisen har en tjänstevikt på runt 700 kg.
Det innebär att det är i princip identiska siffror jmf med Lådbilen.
Det jag hoppas på att vinna med ett ev byte till en Elise är i så fall att den är lite mer förfinad och driftsäker jmf med Lådbilen.
M-coupén har jag alltid tyckt att det är en läcker bil och bygga motorer det kan dom nere i München! thumbs up
Så det är helt klart ett vettigt alternativ!
Men jag gillar konceptet med en lätt bil!


OK, 160 hk och 700 kg låter ju rätt, min tanke/poäng är att på Ringen kanske man kan offra lite av vikten till förmån för lite mer kraft. En fördel med en "riktig" bil är väl att säkerheten kanske blir lite bättre.

Hade du tänkt att traila ner eller skall du köra?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:

OK, 160 hk och 700 kg låter ju rätt, min tanke/poäng är att på Ringen kanske man kan offra lite av vikten till förmån för lite mer kraft. En fördel med en "riktig" bil är väl att säkerheten kanske blir lite bättre.

Hade du tänkt att traila ner eller skall du köra?

Säkerheten blir bättre i vad man än väljer jmf med Lådbilen...
En Elise kan man nog köra ner till ringen. Men att sitta i Lådbilen bredvid långtradarna i spöregn på Autobahn är nog inte så kul...
Så den trailar jag ner i så fall.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Vad får man betala för en sådan där Elise som du funderar på?

Det måste väl finnas mer "bang for the buck" än Lotus? Men det är klart om man vill ha en lätt bil är det väl begränsat...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Vad får man betala för en sådan där Elise som du funderar på?

Du har fått ett PM!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6705



En sån Elise är ju ball, men är det enbart körmässigt så är ju Speedster "more bang for the buck". Att inte orka/hinna/vilja skruva är väl ett argument bra som vilket annat helst i val av bil, känner du att lådbilen börjar bli "nog" på det sättet och har möjlighet känns byte rätt, iaf i mina ögon...

...jag skulle inte ha något emot en lådbil


Kunna ha banbilen som sommarbil/semesterbil är ganska optimalt och man slipper se alla vägar i 80 blås med släp efter...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Jag har iofs bara åkt med dig ett varv runt ringen , då i en Z4'a , men jag har för mig du "styrde" ganska mycket med gasen , tror som Anders att en M coupé skulle passa som handen i hansken . Känns inte 100'a kombination med ringen och en Elise bara en kännsla jag får

Richard Meaden i EVo tyckte ju iofs att hans Toyota motoriserade Exige passade bra (Senaste EVo) men det är väl Rover varianten du sneglar på ?

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Fredrik L skrev:
Jag har iofs bara åkt med dig ett varv runt ringen , då i en Z4'a , men jag har för mig du "styrde" ganska mycket med gasen , tror som Anders att en M coupé skulle passa som handen i hansken . Känns inte 100'a kombination med ringen och en Elise bara en kännsla jag får

Richard Meaden i EVo tyckte ju iofs att hans Toyota motoriserade Exige passade bra (Senaste EVo) men det är väl Rover varianten du sneglar på ?

Jo, en M-coupé kanske ändå inte vore så dumt!
Härligt ljud i maskinen och rejält med kraft uppför Kesselchen skadar ju aldrig. thumbs up
Det är väl kanske 2:a handsvärdet som kan vara ett frågetecken för M-coupén?!?
Någon som vet om det finns något man bör se upp med på dessa bilar?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Peeter skrev:

Jo, en M-coupé kanske ändå inte vore så dumt!
Härligt ljud i maskinen och rejält med kraft uppför Kesselchen skadar ju aldrig. thumbs up
Det är väl kanske 2:a handsvärdet som kan vara ett frågetecken för M-coupén?!?
Någon som vet om det finns något man bör se upp med på dessa bilar?


Verkar krävas väldigt mycket skruvande på dom (obs smilien är en länk!)

Nä men det verkar vara en trevlig bil fast kanske lite tung

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17970



Peeter skrev:
Den Elise jag funderar på har 160 hk och jag tror att Elisen har en tjänstevikt på runt 700 kg.
Jag tror du ska be någon ställa en Elise på en våg. Min Speedster vägde 980 kg med mig i och så mycket lättare är inte Elise.
I tjänstevikten ska det ingå en förare på 80 kg...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 76



Annars finns ju möjligheten med en Exige 111R... Jag vet att det varit uppe tidigare under tråden, men vadå lite motor?
om det nu är den jag tänker på så sitter det en Toyota-motor i den, samma som i diverse T-sportmodeller, med variabla kammar, och det bästa med den är att till den motorn finns en kompressor som är godkänd i Europa, som i alla fall enligt Toyota bara är att "hänga på" utan risk för eventuella motorhaverier. Garantierna gäller i alla fall. Dessutom är det chassiet uppstyvat i jämförelse med 111S, men går att styva upp mer. Frågan är om herrna har lust att beställa racemaskin från fabrik eller ej? om du inte har det tycker jag att (förlåt Collin) du inte ska skaffa dig någon 111R, då det blir en massa mekande istället för åkande.

Abz


PS. Jaha, vad ville han ha sagt med det där??? Kan bara inte sitta stillatigande när man pratar Lotus, sjukdomen heter Anglofili...DS.

_________________
Anders Berg
Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst...
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Uppgifterna i Sport Auto på Lotus Exige skiljer sig lite från Track-Challenge-siffrorna, här är ett litet utdrag ur nr 11 från 2000:

Cylindervolym: 1796 cm3
Effekt: 179 hk/7800 rpm
Vridmoment: 171 Nm/5000 rpm
0-100: 5,9 sek
0-200: 29,5 sek
Toppfart: 218 km/h
Uppmätt vikt: 796 kg

Varvtid Hockenheim (Kleiner Kurs): 1.14,8 min
Varvtid Nordschleife: 8.42 min
Schwedenkreuz: 210 km/h
Aremberg: 102 km/h
Fuchsröhre: 200 km/h
Metzgesfeld: 169 km/h
Bergwerk: 100 km/h
Kesselchen: 177 km/h
Klostertal 1: 160 km/h
Klostertal 2: 90 km/h
Pflanzgarten: 168 km/h
Galgenkopf: 137 km/h
Döttinger Höhe: 204 km/h

Det står ju helt klart att varvtiden lider pga den låga farten på Döttinger Höhe, men Horst gav bilen mkt fin kritik på samtliga punkter. Mkt konsekvent uppträdande, neutral, bra stryktåliga bromsar, genomgående höga kurvhastigheter osv. Eftersom det är Exige Mk I vi pratar om så har jag fått uppfattningen att den är "a different kind of animal" än Exige Mk II som är mer civiliserad och mer lik Elisen medan Exige Mk I är ganska hardcore. Skillnaden mot en Elise 111 S torde därför vara ganska stor och som alternativ till Lådbilen är det nog en Exige du ska satsa på. Den lär ju dock antagligen vara avsevärt mkt dyrare än en Elise så de övriga alternativ som kommer upp i tråden bör nog beaktas om du är ute efter ett fordon som kan ta sig ner till Ringen för egen maskin utan alltför stora kroppsliga uppoffringar. M Coupé har jag alltid gillat, men varför inte Boxster S? Bra prestanda, balans och rejäla bromsar, vad önskar man sig mer?! Personligen tror jag dock du måste ta dig en rejäl funderare på vad det är för typ av körupplevelse du är ute efter för samtliga nämnda alternativ kommer nog initialt att kännas som lastbilar jämfört med Lådbilen, hehe. Förutom ett mekfritt ägande, vad är det du söker Peeter?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Christian Eick skrev:
vad är det du söker Peeter?


Med kännedom om släktdragen så är det låga varvtider som gäller!

En Exige kostar ju stora pengar och 8.40 - då kan man ju lika gärna köpa nya Golf GTI antar jag.

Boxster är helt klart rätt men det passar inte riktigt Peeters image tycker jag. För mycket glidare - det skall vara lite racigare, alternativt det omvända med typ Polo/Passat!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Christian Eick skrev:
vad är det du söker Peeter?


Med kännedom om släktdragen så är det låga varvtider som gäller!

En Exige kostar ju stora pengar och 8.40 - då kan man ju lika gärna köpa nya Golf GTI antar jag.

Boxster är helt klart rätt men det passar inte riktigt Peeters image tycker jag. För mycket glidare - det skall vara lite racigare, alternativt det omvända med typ Polo/Passat!

Ja det är svårt det där med bilval!
Ett alternativ är kanske att byta ut Polon mot en ny Golf GTI med dragkrok och att behålla Lådbilen!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag har sagt det förut. Elise är den enda gatbil jag kört som känns som en formelbil.

Alltså, mitt svar på frågan blir: Ja.

_________________
Johan Rådlund
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Tjena Peter,

Jag tror att du ska satsa på något lite mer övermotoriserat än Lotusarna.

Du är så pass rutinerad på banan nu och med ditt suveräna spårval, så det vore väl en lämplig
utveckling att åka med något som gör även de snabba partierna till rikiga utmaningar.

Jag säger absolut inte att du ska skaffa något tungt med dåliga vägegenskaper - men Ringen
är roligare, farligare, svårare och mer manlig, i en bil med lite extra krut.

Det finns säkert massor av förslag på vettiga bilar.
Vore jag dig så skulle jag nog satsa på en lagom rejsig nioelva. thumbs up

_________________
--
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Tjena Peter,

Jag tror att du ska satsa på något lite mer övermotoriserat än Lotusarna.

Du är så pass rutinerad på banan nu och med ditt suveräna spårval, så det vore väl en lämplig
utveckling att åka med något som gör även de snabba partierna till rikiga utmaningar.

Jag säger absolut inte att du ska skaffa något tungt med dåliga vägegenskaper - men Ringen
är roligare, farligare, svårare och mer manlig, i en bil med lite extra krut.

Det finns säkert massor av förslag på vettiga bilar.
Vore jag dig så skulle jag nog satsa på en lagom rejsig nioelva. thumbs up

Ligger en hel del i det du säger! thumbs up
Ringen kräver en hel del effekt för att vissa Partier skall bli utmanande!
Skall det vara en Porsche så skall det helt klart vara en rejsig variant utan allt för mycket lull-lull.
Men vad skulle du rekomendera för modell?
En 964 RS skulle jag kunna tänka mig att det är en bil i min smak.
Men de kostar väl en bra slant, om man överhuvudtaget får tag på någon!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



7-11 skrev:
Acke skrev:
halvt OT, emn hur stora är möjligheterna att hitta en Elise med rasad motor ???
och isf vad bör man ge i pengar ???


http://www.pistonheads.com/sales/46548.htm


Tackar.. Exige är mer än min plånbok går med på, men det fanns Eliser till salu på samma hemsida å då kommer man ner i något bättre priser.. thumbs up
från 10.000£ med fungerande motor då borde man kanske komma ner i 7-8000 med rasad motor... å då börjar det närma sig min ekonomi...

sorry för trådkapandet...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hmm, svårt fall det här!

om vi stannar kvar på relativt låg vikt men ändå mosar på med rejält orr i motorn så torde ju en Wiesmann MF3 (finns ju t.o.m. med SMG II-lådan!) sitta som ett smäck, men de är väl tyvärr ganska dyra antar jag... Hade inte Kees ute en annons på en preppad 944 Turbo med 300+ hk och roliga modifieringar för ett tag sen, är inte det ett vettigt alternativ? Inte minst ekonomiskt!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Peeter skrev:

Men vad skulle du rekomendera för modell?
En 964 RS skulle jag kunna tänka mig att det är en bil i min smak.
Men de kostar väl en bra slant, om man överhuvudtaget får tag på någon!?!


Jag skulle försöka hitta en bil utan samlarstatus, typ en välpreppad Carrera 3,2 i stället.
Här på forumet tycker jag att både David Brantmos och Tobias Bohns bilar väcker stort habegär,
till en bråkdel av RS-pengarna....

_________________
--
Citera
Allmänt banåkaforum
Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande