Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8404 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Borde jag köpa en Lotus Elise 111S?
Pecis vad jag tänkte ta upp. Understyr inte de där rätt så mycket? Gjorde inte tm Topgear en grej av det? Den gick så dåligt på deras bana att de sågade den, då ringde Lotus testförare och sade att de inte kunde köra - så han kom dit och scandinavian flickade den i varje kurva... ![]() Jag håller med Anders -> M Coupé ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
Den Elise jag funderar på har 160 hk och jag tror att Elisen har en tjänstevikt på runt 700 kg. Det innebär att det är i princip identiska siffror jmf med Lådbilen. Det jag hoppas på att vinna med ett ev byte till en Elise är i så fall att den är lite mer förfinad och driftsäker jmf med Lådbilen. M-coupén har jag alltid tyckt att det är en läcker bil och bygga motorer det kan dom nere i München! ![]() Så det är helt klart ett vettigt alternativ! ![]() Men jag gillar konceptet med en lätt bil! ![]() ![]() Fördelen med en Porsche är ju annars att de är så driftsäkra. ![]() ![]() ![]() En GT3 RS är ju aldrig fel, om det inte vore för prislappen... ![]() Ja det är inte lätt alla gånger att välja bil! ![]() ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
OK, 160 hk och 700 kg låter ju rätt, min tanke/poäng är att på Ringen kanske man kan offra lite av vikten till förmån för lite mer kraft. En fördel med en "riktig" bil är väl att säkerheten kanske blir lite bättre. Hade du tänkt att traila ner eller skall du köra? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
Säkerheten blir bättre i vad man än väljer jmf med Lådbilen... ![]() En Elise kan man nog köra ner till ringen. Men att sitta i Lådbilen bredvid långtradarna i spöregn på Autobahn är nog inte så kul... ![]() Så den trailar jag ner i så fall. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Vad får man betala för en sådan där Elise som du funderar på?
Det måste väl finnas mer "bang for the buck" än Lotus? Men det är klart om man vill ha en lätt bil är det väl begränsat... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
En sån Elise är ju ball, men är det enbart körmässigt så är ju Speedster "more bang for the buck". Att inte orka/hinna/vilja skruva är väl ett argument bra som vilket annat helst i val av bil, känner du att lådbilen börjar bli "nog" på det sättet och har möjlighet känns byte rätt, iaf i mina ögon...
...jag skulle inte ha något emot en lådbil ![]() Kunna ha banbilen som sommarbil/semesterbil är ganska optimalt och man slipper se alla vägar i 80 blås med släp efter... _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
Jag har iofs bara åkt med dig ett varv runt ringen , då i en Z4'a , men jag har för mig du "styrde" ganska mycket med gasen , tror som Anders att en M coupé skulle passa som handen i hansken . Känns inte 100'a kombination med ringen och en Elise bara en kännsla jag får
Richard Meaden i EVo tyckte ju iofs att hans Toyota motoriserade Exige passade bra (Senaste EVo) men det är väl Rover varianten du sneglar på ? |
Jo, en M-coupé kanske ändå inte vore så dumt! ![]() Härligt ljud i maskinen och rejält med kraft uppför Kesselchen skadar ju aldrig. ![]() Det är väl kanske 2:a handsvärdet som kan vara ett frågetecken för M-coupén?!? Någon som vet om det finns något man bör se upp med på dessa bilar? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Verkar krävas väldigt mycket skruvande på dom ![]() Nä men det verkar vara en trevlig bil fast kanske lite tung _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
I tjänstevikten ska det ingå en förare på 80 kg... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Annars finns ju möjligheten med en Exige 111R... Jag vet att det varit uppe tidigare under tråden, men vadå lite motor?
om det nu är den jag tänker på så sitter det en Toyota-motor i den, samma som i diverse T-sportmodeller, med variabla kammar, och det bästa med den är att till den motorn finns en kompressor som är godkänd i Europa, som i alla fall enligt Toyota bara är att "hänga på" utan risk för eventuella motorhaverier. Garantierna gäller i alla fall. Dessutom är det chassiet uppstyvat i jämförelse med 111S, men går att styva upp mer. Frågan är om herrna har lust att beställa racemaskin från fabrik eller ej? om du inte har det tycker jag att (förlåt Collin) du inte ska skaffa dig någon 111R, då det blir en massa mekande istället för åkande. Abz ![]() PS. Jaha, vad ville han ha sagt med det där??? Kan bara inte sitta stillatigande när man pratar Lotus, sjukdomen heter Anglofili...DS. _________________ Anders Berg Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst... |
Uppgifterna i Sport Auto på Lotus Exige skiljer sig lite från Track-Challenge-siffrorna, här är ett litet utdrag ur nr 11 från 2000:
Cylindervolym: 1796 cm3 Effekt: 179 hk/7800 rpm Vridmoment: 171 Nm/5000 rpm 0-100: 5,9 sek 0-200: 29,5 sek Toppfart: 218 km/h Uppmätt vikt: 796 kg Varvtid Hockenheim (Kleiner Kurs): 1.14,8 min Varvtid Nordschleife: 8.42 min Schwedenkreuz: 210 km/h Aremberg: 102 km/h Fuchsröhre: 200 km/h Metzgesfeld: 169 km/h Bergwerk: 100 km/h Kesselchen: 177 km/h Klostertal 1: 160 km/h Klostertal 2: 90 km/h Pflanzgarten: 168 km/h Galgenkopf: 137 km/h Döttinger Höhe: 204 km/h Det står ju helt klart att varvtiden lider pga den låga farten på Döttinger Höhe, men Horst gav bilen mkt fin kritik på samtliga punkter. Mkt konsekvent uppträdande, neutral, bra stryktåliga bromsar, genomgående höga kurvhastigheter osv. Eftersom det är Exige Mk I vi pratar om så har jag fått uppfattningen att den är "a different kind of animal" än Exige Mk II som är mer civiliserad och mer lik Elisen medan Exige Mk I är ganska hardcore. Skillnaden mot en Elise 111 S torde därför vara ganska stor och som alternativ till Lådbilen är det nog en Exige du ska satsa på. Den lär ju dock antagligen vara avsevärt mkt dyrare än en Elise så de övriga alternativ som kommer upp i tråden bör nog beaktas om du är ute efter ett fordon som kan ta sig ner till Ringen för egen maskin utan alltför stora kroppsliga uppoffringar. M Coupé har jag alltid gillat, men varför inte Boxster S? Bra prestanda, balans och rejäla bromsar, vad önskar man sig mer?! Personligen tror jag dock du måste ta dig en rejäl funderare på vad det är för typ av körupplevelse du är ute efter för samtliga nämnda alternativ kommer nog initialt att kännas som lastbilar jämfört med Lådbilen, hehe. Förutom ett mekfritt ägande, vad är det du söker Peeter? _________________ Nordschleife: 626 varv |
Med kännedom om släktdragen så är det låga varvtider som gäller! ![]() En Exige kostar ju stora pengar och 8.40 - då kan man ju lika gärna köpa nya Golf GTI antar jag. Boxster är helt klart rätt men det passar inte riktigt Peeters image tycker jag. För mycket glidare - det skall vara lite racigare, alternativt det omvända med typ Polo/Passat! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
Ja det är svårt det där med bilval! ![]() Ett alternativ är kanske att byta ut Polon mot en ny Golf GTI med dragkrok och att behålla Lådbilen!?! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Tjena Peter,
Jag tror att du ska satsa på något lite mer övermotoriserat än Lotusarna. Du är så pass rutinerad på banan nu och med ditt suveräna spårval, så det vore väl en lämplig utveckling att åka med något som gör även de snabba partierna till rikiga utmaningar. Jag säger absolut inte att du ska skaffa något tungt med dåliga vägegenskaper - men Ringen är roligare, farligare, svårare och mer manlig, i en bil med lite extra krut. ![]() Det finns säkert massor av förslag på vettiga bilar. Vore jag dig så skulle jag nog satsa på en lagom rejsig nioelva. ![]() _________________ -- |
Ligger en hel del i det du säger! ![]() Ringen kräver en hel del effekt för att vissa Partier skall bli utmanande! Skall det vara en Porsche så skall det helt klart vara en rejsig variant utan allt för mycket lull-lull. Men vad skulle du rekomendera för modell? En 964 RS skulle jag kunna tänka mig att det är en bil i min smak. Men de kostar väl en bra slant, om man överhuvudtaget får tag på någon!?! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Tackar.. ![]() ![]() från 10.000£ med fungerande motor då borde man kanske komma ner i 7-8000 med rasad motor... å då börjar det närma sig min ekonomi... ![]() sorry för trådkapandet... ![]() _________________ MackeMaehlum |
Hmm, svårt fall det här!
![]() om vi stannar kvar på relativt låg vikt men ändå mosar på med rejält orr i motorn så torde ju en Wiesmann MF3 (finns ju t.o.m. med SMG II-lådan!) sitta som ett smäck, men de är väl tyvärr ganska dyra antar jag... Hade inte Kees ute en annons på en preppad 944 Turbo med 300+ hk och roliga modifieringar för ett tag sen, är inte det ett vettigt alternativ? Inte minst ekonomiskt! _________________ Nordschleife: 626 varv |
Jag skulle försöka hitta en bil utan samlarstatus, typ en välpreppad Carrera 3,2 i stället. Här på forumet tycker jag att både David Brantmos och Tobias Bohns bilar väcker stort habegär, till en bråkdel av RS-pengarna.... _________________ -- |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8404 besök totalt |