| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4-länk vs delad bakvagn
|
1 besök senaste veckan (2435 totalt) |
|
4-länk vs delad bakvagn
jag funderar på att byta bakvagn på min banbil, en bmw 2002tic. för respektive nackdelar? Hur kommer fäste och vägegenskaper påverkas om jag byter bort min delade bakvagn mot en stel axel med 4-länk. bilen används på bana, stripp och på gatan. Vill ha både kurvegenskaper och fäste rakt fram.. någon som gjort det??? vad tycker ni?? _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||||
|
Re: 4-länk vs delad bakvagn
Du måste ha parallella stag för kurvtagning annars blockeras fjädringen krängningnsmässigt med ett fyrlink. Så du får ställa om linkaget för "raktfram köra" där du kan vinkla för bästa grepp i dragracing sedan måste du ändra för gatan. Med långa stag på bortåt metern så blir bägge diciplinerna hyffsade och särskillt då dragracing. Sedan kan du använda tracklocator så slipper du panhardstag, med panhard är bättre för kurvorna sidokraftsmässigt. Dock blir Rc lite högt. Har du mycket mos i maskin så lär du vinna starterna på banan....
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Vad menar du med tracklocator i just detta fallet? (panhard är väl också en form av track locator )
_________________ William Ekström |
||||
|
On "
jag har funderat på att bygga en sk. "truckarm suspension" upphängning till min egen stela axel Samma typ som används på Nascar bilarna. eller kolla här: www.hotrodstohell.net/truckarm/truck De lovordar ju iallafal grjerna ordentligt. nån som har nån erfarenhet dessa upphängningar?
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Jovist är det det. Eftersom vi samspråkar med en raktframmare (till 50%) så är den allmänna termen för diagonalsträva i nedre strävorna i fyrlinket "tracklocator", även om det är ett dragrspråk. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: on "
Den där konstruktionen är inte jämförbar med ett fyrlink på långa vägar. Nu ser jag inte allt på bilden men det påminner mer om "ladderbars". Dom fungerar bra så tillvida att de inte direkt kan felinställas. Infästningen i fram ger mängden atisuqat. Men du missar hela fintuningen som ett fyrlink innebär i DR. Det funkar dock alltid i kurvorna, alltså ingen höjdare men det blir inga låsningar, om man nu håller tillgodo med sådana förbehåll. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tackar för svaren.
Men det kändes nästan lite väl jobbigt att justera in bakvagnen varje gång jag skall köra
Anledningen till att jag skall byta är den att originaldelarna inte ger någon som helst driftsäkerhet. om jag lika måste bygga om allt i bakvagnen tänkte jag att det kanske kunde vara bra med 4-link pga rallycross bilarna kör med detta samt dr bilarna. _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||||
Ja.. Hur mycket mos skall du ha? Med tanke på vilken landsände du kommer ifrån så antar jag att det är mycket..
Räcker inte E21-delar? Skall enl uppgift hålla bra för 250-300 hk på bana iaf. Dock vet jag inte hur det beter sig på en klistrad dragstripp med klistriga däck?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Lånar tråden lite !
Jag har ju 4-link orginal - två korta övre stag & två långa undre stag. I japan & usa bygger de ofta om till att ha 4 exakt lika långa stag istället. hrmz... varför ? MVH/ .........k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
För att slippa läskiga pinjongvinkelförändrningar under fjädring... dvs få ett konsekvent beteende på bakvagnen. EDIT: jämför med en framvagn med dubbla A-armar och dess camberförändning. Samma princip på bakvagnen, fast där vill man ha så lite förändring som möjligt. EDIT2: om jag förstått det hela rätt alltså...
|
||||
Körde inte rallycross åkarna med E-3 bakvagnar , när det begav sig ?? kanske ett alternativ ?? men delar ramlar man nog inte över så lätt . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Hm jag är BMW nööööörd , E-3 , gammla 3,0 . 2800. 2500
http://www.autopower.se/modellguiden _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
4-länk vs delad bakvagn
|
1 besök senaste veckan (2435 totalt) |