Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
4-länk vs delad bakvagn
1 besök senaste veckan (2435 totalt)
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61


Trådstartare
4-länk vs delad bakvagn

jag funderar på att byta bakvagn på min banbil, en bmw 2002tic. för respektive nackdelar? Hur kommer fäste och vägegenskaper påverkas om jag byter bort min delade bakvagn mot en stel axel med 4-länk.
bilen används på bana, stripp och på gatan. Vill ha både kurvegenskaper och fäste rakt fram..

någon som gjort det??? vad tycker ni??

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Varför vill du byta?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: 4-länk vs delad bakvagn

Alfa Danne skrev:
jag funderar på att byta bakvagn på min banbil, en bmw 2002tic. för respektive nackdelar? Hur kommer fäste och vägegenskaper påverkas om jag byter bort min delade bakvagn mot en stel axel med 4-länk.
bilen används på bana, stripp och på gatan. Vill ha både kurvegenskaper och fäste rakt fram..

någon som gjort det??? vad tycker ni??

Du måste ha parallella stag för kurvtagning annars blockeras fjädringen krängningnsmässigt med ett fyrlink.
Så du får ställa om linkaget för "raktfram köra" där du kan vinkla för bästa grepp i dragracing sedan måste du ändra för gatan. Med långa stag på bortåt metern så blir bägge diciplinerna hyffsade och särskillt då dragracing. Sedan kan du använda tracklocator så slipper du panhardstag, med panhard är bättre för kurvorna sidokraftsmässigt. Dock blir Rc lite högt.

Har du mycket mos i maskin så lär du vinna starterna på banan....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re: 4-länk vs delad bakvagn

Göran Malmberg skrev:
Sedan kan du använda tracklocator så slipper du panhardstag, med panhard är bättre för kurvorna sidokraftsmässigt.


Vad menar du med tracklocator i just detta fallet? (panhard är väl också en form av track locator )

_________________
William Ekström
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753



On "

jag har funderat på att bygga en sk. "truckarm suspension" upphängning till min egen stela axel
Samma typ som används på Nascar bilarna.
eller kolla här:
www.hotrodstohell.net/truckarm/truckarm_gbody/truckarm_gbody.htm
De lovordar ju iallafal grjerna ordentligt.
nån som har nån erfarenhet dessa upphängningar?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: 4-länk vs delad bakvagn

William Ekström skrev:
Göran Malmberg skrev:
Sedan kan du använda tracklocator så slipper du panhardstag, med panhard är bättre för kurvorna sidokraftsmässigt.


Vad menar du med tracklocator i just detta fallet? (panhard är väl också en form av track locator )


Jovist är det det. Eftersom vi samspråkar med en raktframmare (till 50%) så är den allmänna termen för diagonalsträva i nedre strävorna i fyrlinket "tracklocator", även om det är ett dragrspråk.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: on "

Den där konstruktionen är inte jämförbar med ett fyrlink på långa vägar. Nu ser jag inte allt på bilden men det påminner mer om "ladderbars". Dom fungerar bra så tillvida att de inte direkt kan felinställas. Infästningen i fram ger mängden atisuqat.

Men du missar hela fintuningen som ett fyrlink innebär i DR. Det funkar dock alltid i kurvorna, alltså ingen höjdare men det blir inga låsningar, om man nu håller tillgodo med sådana förbehåll.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61


Trådstartare
Tackar för svaren.
Men det kändes nästan lite väl jobbigt att justera in bakvagnen varje gång jag skall köra
Anledningen till att jag skall byta är den att originaldelarna inte ger någon som helst driftsäkerhet.
om jag lika måste bygga om allt i bakvagnen tänkte jag att det kanske kunde vara bra med 4-link pga rallycross bilarna kör med detta samt dr bilarna.

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Ett alternativ kanske är att lyfta över hela bakvagnen från en e30?


Det finns ju mycket bmw-folk på forumet som borde veta hur man får en 02:a att gå.

_________________
William Ekström
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



William Ekström skrev:
Det finns ju mycket bmw-folk på forumet som borde veta hur man får en 02:a att gå.


Ja..

Hur mycket mos skall du ha? Med tanke på vilken landsände du kommer ifrån så antar jag att det är mycket..

Räcker inte E21-delar? Skall enl uppgift hålla bra för 250-300 hk på bana iaf. Dock vet jag inte hur det beter sig på en klistrad dragstripp med klistriga däck?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lånar tråden lite !

Jag har ju 4-link orginal -

två korta övre stag & två långa undre stag.

I japan & usa bygger de ofta om till att ha 4 exakt lika långa stag istället.

hrmz... varför ?


MVH/
.........k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



KristianAE86 skrev:
Lånar tråden lite !

Jag har ju 4-link orginal -

två korta övre stag & två långa undre stag.

I japan & usa bygger de ofta om till att ha 4 exakt lika långa stag istället.

hrmz... varför ?


MVH/
.........k


För att slippa läskiga pinjongvinkelförändrningar under fjädring... dvs få ett konsekvent beteende på bakvagnen.

EDIT: jämför med en framvagn med dubbla A-armar och dess camberförändning. Samma princip på bakvagnen, fast där vill man ha så lite förändring som möjligt.


EDIT2: om jag förstått det hela rätt alltså...
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Alfa Danne skrev:
Tackar för svaren.
Men det kändes nästan lite väl jobbigt att justera in bakvagnen varje gång jag skall köra
Anledningen till att jag skall byta är den att originaldelarna inte ger någon som helst driftsäkerhet.
om jag lika måste bygga om allt i bakvagnen tänkte jag att det kanske kunde vara bra med 4-link pga rallycross bilarna kör med detta samt dr bilarna.


Körde inte rallycross åkarna med E-3 bakvagnar , när det begav sig ?? kanske ett alternativ ?? men delar ramlar man nog inte över så lätt .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61


Trådstartare
E-3 bakvagnar????

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Alfa Danne skrev:
E-3 bakvagnar????



Hm jag är BMW nööööörd , E-3 , gammla 3,0 . 2800. 2500

http://www.autopower.se/modellguiden/e3.asp

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
4-länk vs delad bakvagn
1 besök senaste veckan (2435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande