| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Digitalt skjutmått på Lidl
|
1 besök senaste veckan (3165 totalt) |
|
Re: Digitalt skjutmått på Lidl
Hmm... skjutmått på Lidl!?!? Tollerans? +-1mm?
Lidl är väl den (ö)kända, tyska lågprismatkedjan? Eller blandar jag ihop företagsnamn? _________________ Calle Olsson |
||
|
En snabb titt visar att skjutmåttet har en box som är väldigt lika CeJ skjutmått. Dessa kostar (uppskattat) cirka 1200 kronor i handeln.
Att det är specat med en tolerans på +/- 0.02 är inte dåligt. Frågan är hur länge det håller specen. Men som sagt, priset är så pass bra att man kan köpa ett nytt så fort käftarna är slitna eller det åker i golvet. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Både lådan + måttet är äckligt likt biltemas betydligt dyrare variant-tjejen köpte ett sånt i present åt mej-funkar inte
Men dum som man är så kan man prova ett från "Lindell" åxå
Mvh _________________ Andreas Werner |
||
|
Re: Digitalt skjutmått på Lidl
Ser ut som det är ganska likt det Biltema erbjuder för 249:-
Själva linjalen verkar identisk (se texten), men mätdonet kan vara annorlunda då det inte är helt identiskt. Jag tror dock att skillnaderna ligger i uppdateringar. Info från Biltemas sida: "Digitalt skjutmått För in- och utvändig mätning samt djupmätning. Med nollställningsknapp. Omställbart för mm- eller tumavläsning. Mätområde: 0-150 mm/0-6 tum. Noggrannhet ±0,03 mm. Upplösning 0,01 mm. Batteri medföljer. Lev. i plastlåda." _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
|
Vad jag fick lära mig i plugget var att skjutmått ej "får" vara noggranare än att klara 0,1mm alltså tiondels
mm, enligt nån norm(som jag glömt) . detta pga av att paralleliteten ej kan garanteras i "käftarna" som på en mikrometer tex. som klarar 0,01mm. Man skulle inte luras av att digital skjutmått är mer precisa än analoga bara för att de visar fler decimaler. Vet inte detta kanske är gammalt...? men hur ofta måste man vete mer än en tiondels mm
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||
|
Jag gjorde en snabb check hos Statens Provningsanstalt.
Skjutmått upp till 1000 mm (bästa mätosäkerhet=+-30 µm) Micrometrar upp till 1000 mmm (bästa mätosäkerhet=+-8 µm) Källa: http://www.sp.se/wnm/fieldcal/sv/langd.htm "Man skulle inte luras av att digital skjutmått är mer precisa än analoga bara för att de visar fler decimaler. " Helt klart! En mätnig är en mätning bara man är säker på sin nogrannhet. Man måste veta vad man utgår ifrån för storlek för att veta vilken noggrannhet man kan få i slutändan. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Du har väl garanti? Lidl brukar ha 3 år!! _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Apex!-jo visst fan var det garanti på skrotet, men måttet hade legat med batterierna urplockade i en kökslåda över ett år innan garaget var färdigt
-stoppar jag i batterierna så ligger den och blinkar som ett flipperspel,och går inte stänga av....
Digitalmått är riktigt trevligt när man svarvar! Annars har jag inte mycket att klaga på Biltemas verktyg (10 års garantigrejorna) _________________ Andreas Werner |
||
|
Allvarligt talat, köper man fina grejor som Mitutoyo etc så behåller man dom typ 10-20 år eller mer.
Så varför snåla med 199 krs skjutmått, man lär lita på siffrorna som visas där mer eller mindre med tiden. Som någon sa, paralleliteten på käftarna är på 2-5 hundradelar, så exakt kan ett digitalt skjutmått bli, mer exakt då får det bli mikrometer. Mattias - NC fräsare. _________________ Kör cheva numer. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Digitalt skjutmått på Lidl
|
1 besök senaste veckan (3165 totalt) |