Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsrör - stål, koppar, koppar-nickel, ...?
25 besök senaste veckan (19510 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Försöker hitta lite fakta om bromsrör, med det jag hittar är mest marknadsföringssnack och åsikter utan motivering. >

Vad beträffar stål och ren koppar så är det inte så komplicerat iaf; stål rostar och koppar tål inte vibrationer. Har själv sett vad som kan hända med båda materialen i olika sammanhang, så så långt är det ju ganska enkelt.

Sedan finns det ju CuNi och CuNiFe. Att de är "mer" korrosionsbeständiga än stål och "mindre" känsiga för utmattning än koppar säger sig väl nästan självt - men finns det några siffror? Har noterat att många klammar CuNi-rören lika tätt som kopparrör (max 15 cm), medan jag fått indikationer från andra håll att det knappast spelar någon roll med CuNi. Vad gäller egentligen?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Biltemas kopparnickel thumbs up
Kopparnickel är styvare än koppar och behöver inte klammas så tät som koppar.

Kristianstad
Här sen Feb 2005

håller med Arne, har dragit Biltemas kopparnickelrör på min banbil (blev ett par meter) och dom är ju klockrena! styva så man behöver inte klamma dom varannan centimeter thumbs up

samt att priset är bra på dom också! kan samtidigt rekommendera biltemas dubbelkoningsverktyg, bra sak!

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Kampfffff skrev:
håller med Arne, har dragit Biltemas kopparnickelrör på min banbil (blev ett par meter) och dom är ju klockrena! styva så man behöver inte klamma dom varannan centimeter thumbs up

Vad gäller för avstånd om SFRo ska bli nöjda då? Normalt gäller max 15 cm för koppar - men CuNi har ju helt andra egenskaper, verkar det som. På en del låter det ju som om det är 15 cm som gäller så fort det finns koppar i legeringen...

Citat:
samt att priset är bra på dom också! kan samtidigt rekommendera biltemas dubbelkoningsverktyg, bra sak!

Det dubbelkoningsverktyget har vi redan. Funkar utmärkt. thumbs up

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Hmm, jag har vanligt kopparrör i Rekordens bromssystem... Använder originalpunkterna för klamringen i ganska stor utsräckning, och de sitter inte med 15 cm mellanrum precis, snarare 50 cm. En hel del extra buntband fick det bli för att fästa upp rören ordentligt.
Ett intressant fenomen som jag upptäckte när jag luftade systemet; det kommer ut små kopparspånor!
Snål som jag är testade jag att filtrera min dyra fina Ate racingolja, och upptäckte då små kopparspån i oljan. Beror väl förmodligen på att systemet är helt nybyggt och alltså var tomt på olja tills nu, samt att jag böjt rören ganska rejält på vissa ställen (ja, jag vet att glödgad koppar blir skör om man böjer den mycket, pysslar en hel del med kopparrör på jobbet, dock lite grövre dimension).
Jag lär väl märka om de spricker, så får jag byta till kopparnickel istället...

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

olofson, använd du rören som följer med.
Stålrören går att dra så mycket snyggare än kopparrören då dom är hårdare, kopparrören kommer att se brokiga och byngliga ut hur mycket man än gormar med dom...

Ang. yttre korrision på rören så tror jag absolut inte att det är nån fara, dom är ju ändå behandlade på nått sätt och bilarna vi har utsätts ju inte på långa vägar för samma slitage som en vanlig bil.
Dom ska ju tåla saltslask i många år...

Stålrören går lika bra att kona som kopparrören oxå, dom som följer med är dessutom färdigkonade överallt, endast mindre justeringar behövde göras om man har dubbla huvudcylindrar som är golvmonterade istället för en vanlig tvåkretscylinder på hängande pedal.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

olofson skrev:
Kampfffff skrev:

Vad gäller för avstånd om SFRo ska bli nöjda då? Normalt gäller max 15 cm för koppar - men CuNi har ju helt andra egenskaper, verkar det som. På en del låter det ju som om det är 15 cm som gäller så fort det finns koppar i legeringen...

Citat:

Det dubbelkoningsverktyget har vi redan. Funkar utmärkt. thumbs up

ang. avståndet har jag ingen aning :/ var i Jönköping för reg. bes och vanlig bes, ingen gick bra:) bland annat fick jag anmärkning på att bromsrören inte var fastsatta i kardantunneln, där är hållare till 1 bromsrör som går där original, men jag har bytt till volvos bromssystem och måste då dra 2 st rör bak...jag satte 3 klamrar på hela längden, är iaf 30-40 cm mellan varje klammer + en till varje rör där dom delar sig vid bakaxeln...bilprovningen hade inga problem med att godkänna den fastsättningen, men så är jag ju också lite kompis med killen som gjorde efterkontrollen

iaf så är jag nästan klar nu, skall in på efterkontroll av reg.bes idag 15:30 och går det vägen så är det bara att byta TILLBAKA till min fina blåa omp stol från originalstolarna som man måste ha för att kunna reg.besikta och svetsa tillbaka dörrsträvorna till buren....ja ja säger då det

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
olofson, använd du rören som följer med.
Stålrören går att dra så mycket snyggare än kopparrören då dom är hårdare, kopparrören kommer att se brokiga och byngliga ut hur mycket man än gormar med dom...

Det var tanken, och rören i fram- och bakvagn är redan monterade. (Begriper inte vad det är för problem folk har med de rören, f ö... Bara att bocka med verktyg eller runt något lämpligt föremål. Man får tänka efter för bara, eftersom man inte får räta ut och böja om stålrör. )

Citat:
Ang. yttre korrision på rören så tror jag absolut inte att det är nån fara, dom är ju ändå behandlade på nått sätt och bilarna vi har utsätts ju inte på långa vägar för samma slitage som en vanlig bil.
Dom ska ju tåla saltslask i många år...

Ja, det har ju inte varit några problem med det, vare sig på bruksbilarna eller farsans Europa, som alla har stålrör. Ett enda rör har vi bytt p g a korrosion, och det var på den gamla Cortina GTn som hade gått vansinnigt mycket och stått ute alltid...

Citat:
Stålrören går lika bra att kona som kopparrören oxå, dom som följer med är dessutom färdigkonade överallt, endast mindre justeringar behövde göras om man har dubbla huvudcylindrar som är golvmonterade istället för en vanlig tvåkretscylinder på hängande pedal.

Jo, den lilla stumpen till switchen och röret från framvagnen har ju fel nipplar till de dubbla cylindrarna... Kan dock inte komma på något snyggt sätt att få röret från framvagnen att räcka till. Det skulle behöva göra ett "hopp" från det diagonala ramröret vid sidan till huvudcylindern - men precis där ska ju behållaren på kopplingens huvudcylinder sitta... Jag får hoppa över det röret tills jag fått rätt kopplingspedal + cylinder. (Fick ju naturligtvis fel pedal, eftersom det inte var helt klart hur jag skulle lösa kopplingen när jag beställde...)

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Kampfffff skrev:
iaf så är jag nästan klar nu, skall in på efterkontroll av reg.bes idag 15:30 och går det vägen så är det bara att byta TILLBAKA till min fina blåa omp stol från originalstolarna som man måste ha för att kunna reg.besikta och svetsa tillbaka dörrsträvorna till buren....ja ja säger då det

Mycket dumheter blir det... Men nu blir det ju amatörbyggt fordon för min del, och då ska man väl kunna få det mesta godkänt som det ska vara. (ok; jag får väl lasta i en hel del skrot för att få igenom mina 170 officiella hästar, men annars så... )

Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004

Håller med om kopparnickel-styvare än vanlig koppar och därmed lättare att få snyggt "draget".
Biltemas rör funkar kalas thumbs up
Angående verktyg för dubbelkoning- har biltemas billigaste variant för 200-300 kr det funkar hyfsat men tror att man ska köpa den dyrare varianten om möjlighet finns.
Mvh

25 besök senaste veckan (19510 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande