Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köra utan krängare bak
987 besök totalt
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302


Trådstartare
Köra utan krängare bak

Hej!

Vågar man köra bilen utan krängare bak?

Så fort motorelen är kopplad skall det ju givetvis ut och provköras, vilket kan ske i helgen.

Krängaren bak har jag inte fått ännu, å jag vill ju inte sitta och vänta på test tills den är klar....

Eller bör jag det?

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Köra utan krängare bak

NP skrev:
Hej!

Vågar man köra bilen utan krängare bak?

Så fort motorelen är kopplad skall det ju givetvis ut och provköras, vilket kan ske i helgen.

Krängaren bak har jag inte fått ännu, å jag vill ju inte sitta och vänta på test tills den är klar....

Eller bör jag det?

Det är inget farligt som inträffar, så ta tillfället i akt att testa skillnader i inställningar. Men när du pressar på i en kurva så gör det på ett ställe där du kan snurra lite. Jag vet ju inte vilken balansskillnad det blir på din bil. Du måste upp i greppsgränsfart för att du ska se de stora skillnaderna och det är inte att rekomendera på allmänna vägar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302


Trådstartare
Allright, off we go

Tänker köra de första "kläm och känn" på en stor biltillverkares parkering
Så där finns utrymme för snurr.

Gud förbjude på denna sida men jag hoppas att hinna delta på BS evenemang på Mantorp, som "officiell" premiär, med rs och rattlås, OM jag litar på bilen.
Även drifting hade varit festligt att pröva

Men allt är ju helt oprövat, så det får bli vad som känns relevant.
Allt hänger på hur bilen uppför sig. Känns den skum vid testerna nästa vecka tänker jag inte chansa. Jobbigt att skrota tre års arbete.

BTW, det finns alltså inga "farliga" fenomen att förbereda sig på när man eldar upp den i 200+ utan bakkrängaren?

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Så länge du inte svänger så är bilen som förut. Med det är klart att jag sticker aldrig ut och svänger i 200 med en okänd uppsättning. Jag vet inte hur din bil e uppsatt, den kan ha mjuka fjädrar o dämpare och hårdare K-fjädrar och då blir effekten mer påtaglig, men själv ser jag det inte som ett problem, man ökar farten succesivt och gör svängmanövrar av olika slag. Det hänger naturligtvis på vilken erfarenhet man har som förare, men mit tips är som sagt att ta det succesivt och inte "sattsa" på något vis. Man känner då när "vältmerca" problematiken närmar sig. Min bil som är tämligen låg tål nästan vilka inställningar som helst utan att hjulen försvinner under den. Den bara snurrar i olika riktningar när gränsen nås, så CGH har ett visst finger med i spelet.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag känner folk som plockar bort bakre kränghämmare när dom kör konbana/slalom så det kan inte vara så himla farligt? Kränger mer gör det...men du ska ändå köra raktfram??

Hur långt har du kommit med BMW'n? Snurran inne och fungerar? Kommer att bli kul att se...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302


Trådstartare
Uppstart/premiärtur på söndag om allt går vägen

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Skruva banåkabil
Köra utan krängare bak
987 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande