| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köra utan krängare bak
|
987 besök totalt |
|
Köra utan krängare bak
Hej! Vågar man köra bilen utan krängare bak? Så fort motorelen är kopplad skall det ju givetvis ut och provköras, vilket kan ske i helgen. Krängaren bak har jag inte fått ännu, å jag vill ju inte sitta och vänta på test tills den är klar.... Eller bör jag det? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Re: Köra utan krängare bak
Det är inget farligt som inträffar, så ta tillfället i akt att testa skillnader i inställningar. Men när du pressar på i en kurva så gör det på ett ställe där du kan snurra lite. Jag vet ju inte vilken balansskillnad det blir på din bil. Du måste upp i greppsgränsfart för att du ska se de stora skillnaderna och det är inte att rekomendera på allmänna vägar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Allright, off we go
Tänker köra de första "kläm och känn" på en stor biltillverkares parkering
Så där finns utrymme för snurr. Gud förbjude på denna sida men jag hoppas att hinna delta på BS evenemang på Mantorp, som "officiell" premiär, med rs och rattlås, OM jag litar på bilen.
Även drifting hade varit festligt att pröva
Men allt är ju helt oprövat, så det får bli vad som känns relevant. Allt hänger på hur bilen uppför sig. Känns den skum vid testerna nästa vecka tänker jag inte chansa. Jobbigt att skrota tre års arbete. BTW, det finns alltså inga "farliga" fenomen att förbereda sig på när man eldar upp den i 200+ utan bakkrängaren? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Så länge du inte svänger så är bilen som förut. Med det är klart att jag sticker aldrig ut och svänger i 200 med en okänd uppsättning. Jag vet inte hur din bil e uppsatt, den kan ha mjuka fjädrar o dämpare och hårdare K-fjädrar och då blir effekten mer påtaglig, men själv ser jag det inte som ett problem, man ökar farten succesivt och gör svängmanövrar av olika slag. Det hänger naturligtvis på vilken erfarenhet man har som förare, men mit tips är som sagt att ta det succesivt och inte "sattsa" på något vis. Man känner då när "vältmerca" problematiken närmar sig. Min bil som är tämligen låg tål nästan vilka inställningar som helst utan att hjulen försvinner under den. Den bara snurrar i olika riktningar när gränsen nås, så CGH har ett visst finger med i spelet.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Jag känner folk som plockar bort bakre kränghämmare när dom kör konbana/slalom så det kan inte vara så himla farligt? Kränger mer gör det...men du ska ändå köra raktfram??
Hur långt har du kommit med BMW'n? Snurran inne och fungerar? Kommer att bli kul att se... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Köra utan krängare bak
|
987 besök totalt |