Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6369 besök totalt |
Olika dämpar inställningar? *lazzat rs final* film
Efter att kollat flertal gånger på filmen "lazzat rs final" och framför allt på den grå S3:an och den svarta Golf Gti:n, så verkar de vara väldigt olika i chassiet... (16min in i filmen) Nu är det så att båda har KW:s variant2 coilovers. Medans S3:an pinnar på fint mellan konerna så verkar golfen vingla fram som en lastbil?? Är det bara jag som tycker det eller? Skilljer det så mycket på dämparnas inställning eller? Jag har nämligen för mig att killen i golfen brukar köra på hårdaste läget. Jag hade tänkt att köpa KW:s men jag tycket det vajar för mycket... M3 E30:n som kör innan ser bra ut men det kanske beror mer på bilkonstruktionen.... Jag skulle vara tacksam för några åsikter/råd. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag råkar veta att azad (golfen) åker utan kränghämmare i fram, eller iallafall förut pga att när man sänker dessa bilar mycket så tar den i drivaxeln (som du alldeles säkert vet) och han har därför tagit bort denna för att slippa köpa en modifierad dito.
Kan vara pga detta som den kränger endel? Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ursäkta att jag är lite ovetande, Men gäller det slalom? Hur ser tiderna ut mellan bilarna, samt kan man se filmen? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Lazzat RS Challenge är en slalomtävling. Tyvärr hade vi svårigheter att göra tiderna synliga för allmänheten. Displayen var för ljussvag.
Jag tror det är den filmen som finns i Porsche-Daniels inlägg här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag var inne på om den hämmarlösa svajiga bilen var märkbart långsammare än den andra, mer än själva tiden. Om den kunde hävda sig. Såna här bilar vore kul att titta närmare på.
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
S3:an skall enl bilsport tunertest vara trimmad för 180tkr och utrustad med både seqshift och brembo 322mm bromsar med 4kolvs ok.
Kw variant 2 stämmer även det. Bilen gick 1.28.70 i superstage. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Idagsläget har jag samma chassie sättning som den blå A3:an som är 26min in i filmen.
Jag vill ha en bil som kränger väldig lite vid snabba kursändringar (konbana). Vad jag förstått av diverse fjäderdiskusioner här så använder man sig av hårdare fjädrar och inte hårdare krängningshämmare för att uppnå detta? (rätt eller??) Eller påverkar dämparna också lutningen när det är så knixigt? Är det någon som vågar på sig en åsikt om coiloverkitten från H&R och KW har tillräckligt hårda fjädrar? (givetvis en svår fråga att svara på men en åsikt skulle vara kul att höra). _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Thomas T, Ur krägningssynpunkt spelar det ingen roll om det sker med fjädrar eller krägningsfjäder. Båda fjädrar av vridledes. Skillnaden med krägningsfjäder är att man fristående från bilens vanliga lodräta fjädring kan fjädra den krägningsmässigt. Är banan helt plan så behövs inte mycket lodrät fjädring. Man kan kanske då gå på med mera vanlig fjäder som inte binder ihop hjulen till "stel axel". Stötdämparna ändrar inte krägningen i egenterlig mening. Man kan säga att dom sprider ut händelsen över tiden. Man kan t,ex få bilen initialt under - överstyrd, för att slutligen hamna där fjäderbalansen hör hemma. Sådana här färdiga kitt gör mig lite trött. Många gånger så annonseras ett kitt som "förbättrar väghållningen". För vad för körning??? Dom ska presentera en hjulspecifikation för kittet så man vet konkret vad man får. Annars fammlar man i mörkret med olika "fabrikat". Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag gick i samma tankar som dig i vintras då nytt chassi skulle beställas till min corsa, jag tittade på bla KW, H&R och koni koiloversatser och det slutade med att jag köpte konikittet hos stötdämparexperten där dom sedan modifierade med hårdare öhlinsfjädrar ombyggnad till coilover i bak och alutopplagringar. Detta kostade mig samma peng som ett KW eller H&R kit + att jag fick topplagringar som inte ingick med något av dem andra kitten. Kanske skulle kunna vara något för dig? Pelle åker ju GOLF 4 privat med div chassi mods, han vet säkert vad du skall ha utan att det kostar mer än H&R/KW. ![]() Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Har jag en enäggstvilling? Det är tredje gången på två dagar som Göran Malmberg citerar mig, INNAN jag hunnit skriva vad jag tycker, nästan lite läskigt. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Har du provkört bilen sedan du fick chassiet? Vad motiverade de "sitt" chassiet med, jmf med ett H&R,KW? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Stötdämparexperten var den enda firman som kunde erbjuda mig en komplett lösning till min bil med med dom spec jag ville ha.
Dvs 4ggr coilover, hårda race fjädrar (åker endast bana med bilen), alutopplagringar, under 15tkr. Det känns bra att stötd.ex ligger i stan så att man snabbt kan få hjälp/support om något skulle strula. Dem andra firmorna/tilllverkarna var jag tvungen att komplettera med topplagringarna från annat håll + att jag inte kunde få något 100% svar ang om kitten innehöll coiloverben i bak??? Känns lite riskabelt att beställa ett H&R/KW med x antal veckors leveranstid för att sedan upptäcka att det blev fel osv.. Bilen kommer att börja provköras i slutet av veckan, återkommer då med info. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
75kg fram och 42kg bak. (dock är ju min fjäder annorlunda plaserad än din) Vilket fjädertryck var det du hade? om jag minns rätt så hade du väldigt hårda i bak? Hur går det nnars för dig? blir det åka av snart? ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
ordningmakten griper in: Tryck kan mätas i kg/cm². Fjäderkonstanter kan mätas i kg/cm. (och nu duckar jag). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hmm tryck mäts hälsta i Pa (pascal) N/m2 eller bar som är 10^5 Pa.
1bar ca lika med 1 kp/cm2 Fjäderkonstaten skall mätas i N/m. om vi nu skall hålla oss till riktiga sorter. Kunde inte låta bli ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
SI-enheter i all ära, men ibland blir talen lite ohanterliga. Jag pumpar helst inte mina däck till: 140000 Pa (så många siffror finns inte på min tryckmätare). Mina fjädrar är inte på: 650000 N/m, för vågen i Hjulstakorset är inte sexsiffrig. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ärligt talat, jag tittade på 75 kg, och förstod inte alls vad det betydde. om den ger 7,5 kg/mm så ger fjädern 75 kg tryck när den pressatrs ihop 10mm. Är den på 15 kg/mm så blir det 75 kg efter 5 mm. Men en fjäder som bara är 75 Kg, vad är det? Jag trodde att bilmärket hade nån fast egen norm som man använde sig av... Finns det nån norm för slalombanan, så konerna står på jämna avstånd å alltid lika, på olika tävlingstillfällen? Man borde kunna uträtta underverk med fullständigt justerbara stötdämpare, och övriga fjädrar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag ekar Göran Malmberg här. Jag fick också tänka till, innan jag förstod att vi pratade om kg/cm och inte kg/mm.
Det lustiga i kråksången är att Wärhner har ungefär samma tal på sina fjädrar som jag (han har 75:or, jag har 65:or). Men han pratar kg/cm, jag pratat kg/mm. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6369 besök totalt |