| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
byta bromsskivor på 968
|
2362 besök totalt |
|
byta bromsskivor på 968
Tjena! Tänkte byta bromsskivor på min bil och undrar om jag måste får bort dom två grönmarkerade skruvarna för att få av skivorna? Dom sitter nämnligen ganska bra och vill inte ge med sig
Mvh Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
|
Jag antar (jag kan inte porsche...) att dom bara håller centrum på plats medan hjulet är loss. i så fall är det väll bara att värma på dom, men det kanske du provat.
Jag har fått loss liknande genom att ta loss hela centrum så att man kan få något stumt bakom och sedan slå några väl riktade slag med en slägga... Men någon som kan porsche kan säkert mer! _________________ Martin Engström |
|
Dom där behövs egentligen inte...dom håller bara i skivan när du plockar av hjulet. Dom brukar sitta fast ordentligt, se till att du använder bits med rätt storlek och knackar in dom i skruven innan du försöker dig på att skruva ur dom. Dränk gärna med rostlösare och låt sitta över natten. Jag brukar skita i att återmontera dom efter skivbyte...
I värsta fall får du borra ur skruvar (om duy lyckas med att runda av spåren), dom är tyvärr/lyckligtvis gjorda av mjukt material. Varför ska du byta skivor förresten? Dina sprickor ser standardmässiga ut?
_________________ G o r a n A m c o f f |
|
Tackar för svaren
Då provar jag med slagmejsel imorgon, duger den som finns på Biltema? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80943 Bilden på skivan är från när jag köpte bilen och sen dess har skivorna gått 18 dagar på bana så dom börjar bli i tunnaste laget men sprickorna går inte från hål till hål ännu men jag ser det som en säkerhetsåtgärd. Sen så känns det som om dom äter mer och mer belägg.. Så nu ligger det nya oborrade skivor och ett par oranga Pagid som skall testas på Anderstorp på tisdag. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
|
Även om problemet redan är löst vill jag tipsa om muttermaskin med rätt stjärn-bits. Det gick som en dans för mig i vintras när jag hade av mina skivor.
_________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
![]() |
Skruva banåkabil
byta bromsskivor på 968
|
2362 besök totalt |