Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Westfield SEiW: Coilovers...?
2051 besök totalt
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Förvirring: Jag har de nya långa länkarmarna fram ("platta" rör; +100 mm spårvidd), vilket innebär att även stötdämparna ska vara en bit längre - tydligen så mycket längre att de blir längre än bakre stötdämparna. (Normalt är de kortare fram än bak, enligt manualen.) Jag har ett par 12.5" och ett par 14".

Så långt verkar det ok... Eller förresten; hur långa är egentligen stötdämparna med standard länkarmar...? (Kan inte hitta en enda j-a siffra någonstans! > )

Nu är det bara det att de längre dämparna är försedda med fjädrar på 190 lbs/in, och de kortare med 250 lbs/in - men med tanke på geometrin (främre dämparen rör sig ca 75% av vad bakre gör för samma verkliga nedfjädring) innebär ju det att bakvagnen blir nästan dubbelt så hård som framvagnen med dessa fjädrarna! Riktigt så lätt är ju inte min V6:a...! (Något lättare än Zetec-motorn är den dock.)

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Du behöver nog längre dämpare. Bosse borde kunna ta reda på exakt hur mkt längre??? och dessutom bättre hårdheter. Eftersom de kommer från WF borde ju allt passa? Det är upp till Bosse att fixa, jag tror ingen av oss som byggt bil hittils har de breda bärarmarna fram (jag har ju eftermarknads-bärarmar).

Bilen är i original extremt överstyrd därför har jag i princip jättehård krängare fram och mjukt bak för att kontra det. Snart kommer jag handla hårdare fjädrar med +30% fjäderkoefficient. thumbs up

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Westfield skrev:
Du behöver nog längre dämpare. Bosse borde kunna ta reda på exakt hur mkt längre??? och dessutom bättre hårdheter. Eftersom de kommer från WF borde ju allt passa? Det är upp till Bosse att fixa, jag tror ingen av oss som byggt bil hittils har de breda bärarmarna fram (jag har ju eftermarknads-bärarmar).

Bilen är i original extremt överstyrd därför har jag i princip jättehård krängare fram och mjukt bak för att kontra det. Snart kommer jag handla hårdare fjädrar med +30% fjäderkoefficient. thumbs up

Jag skulle ju få längre dämpare - men eftersom jag inte har en aning om vad som sitter på med standardframvagnen har jag ju inget att jämföra med!

Tänkte inte så långt först, utan slängde ihop det efter anvisningarna - men då fick min nästan tomma ram (bara plåt och lite småkrafs - inga delar av drivlinan monterade) en markfrigång på 135 mm fram och en bra bit över 200 mm bak!

Vidare måste ringen sitta ungefär mitt på gängan på dämparen för att inte lossna innan stoppet, så åt det hållet finns inget att skruva. Fjädrarna är alltså väldigt korta jämfört med alla jag sett på byggbilder.

Längderna på dämparna blir rätt om jag sätter mina längsta (14") fram, men då får jag 190 lbs/in fram och 250 bak. Dock verkar 190-fjädrarna vara i lagom längd för de kortare (12.5") dämparna... Så om nu 190 är ok bak, så är det löst, och jag behöver bara längre fjädrar fram, lämpligen 250 lbs/in, för att få samma hårdhet ute vid hjulen fram och bak. (om man nu ska ha det. Läste någonstans att man normalt har 200 runt om med Zetec - så det ska alltså vara ca 25-30% mjukare fram, enligt Westfield...?)

Appropå de långa länkarmarna; jo, det märks att jag är först... Det enda som är rätt är längden på de längsta stötdämparna jag fått. Bromsslangarna, kuggstången och krängningshämmaren är precis så mycket för korta som länkarmarna är längre...

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hehe..ok, då är jag med.

Är inte fjädrarna färgkodade för fram eller bak? Mina bakfjädrar är vita, och de fram är svarta med en liten vit färgklutt på (som visar att de är ca 300lbs/in i hårdhet enligt Westfield själva - jag ringde och kollade thumbs up ).

Ja, du behöver nog styrracksförlängare samt förlängare till bromsslangarna. Det finns lite bilder på min hemsida av hur det ser ut på min bil. Enklast är att du gör nya slangar helt enkelt, när du ändå "bygger från början". Jag gjorde förlängare eftersom jag inte ville dela på ok och slang (lång historia som börjar med att jag drog i fel gänga, limmat tätat osv osv ).

Men jag kan inte mäta på min bil eftersom jag är på semester och dessutom har jag inte kvar den hemma längre p.g.a. flytt så jag kan inte hjälpa till.

Här är förresten bild på styrracksförlängare (härlig svengelska), den är gjord i aluminium och väger i princip ingenting:

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Förresten, så som bilen är nu, så dinglar fjädrarna lösa lite när hjulen är helt utfjädrade. Det blir så med hårda fjädrar och lång (ja, allt är ju relativt) fjädringsväg. Enda lösningen är hjälpfjädrar, men de väger ju och kostar och dessutom fjädrar man aldrig ut helt. Så det är nästan normalt att de är lite lösa, skulle jag tro.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Westfield skrev:
Är inte fjädrarna färgkodade för fram eller bak? Mina bakfjädrar är vita, och de fram är svarta med en liten vit färgklutt på (som visar att de är ca 300lbs/in i hårdhet enligt Westfield själva - jag ringde och kollade thumbs up ).

Alla mina är svarta - men det sitter en klisterlapp med data på varje fjäder. Fram/bak står det dock inget om...

Citat:
Ja, du behöver nog styrracksförlängare samt förlängare till bromsslangarna.

Frågan är om jag får dit "styrracksförlängare" utan att först korta något lite... Får mäta lite. Såg inte ut att bli något mellan stång och led, men det behövs ju inte många mm iofs...

Allt är ju beställt som ett paket, så man tycker ju att det borde vara rätt mått, alternativt att man fått lite ledtrådar om vad som behöver ändras... Verkar inte som om någon reflekterat över skillnaderna, förutom Bosse, som kom på att man ska ha längre dämpare. (Men som sagt verkar ju någon ha förväxlat hårdheten på fjädrarna istället.)

Citat:
Här är förresten bild på styrracksförlängare (härlig svengelska), den är gjord i aluminium och väger i princip ingenting:
(bild)

Var har du fått tag i dem? Pris? (Funderar på om det är lönt att dra igång svarven...)

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Westfield skrev:
Förresten, så som bilen är nu, så dinglar fjädrarna lösa lite när hjulen är helt utfjädrade. Det blir så med hårda fjädrar och lång (ja, allt är ju relativt) fjädringsväg. Enda lösningen är hjälpfjädrar, men de väger ju och kostar och dessutom fjädrar man aldrig ut helt. Så det är nästan normalt att de är lite lösa, skulle jag tro.

Problemet med lösa fjädrar är ju risken att om/när man lyckas fjädra ut helt, så kan den slitsade brickan i överänden får för sig att lägga sig fel eller ramla av helt, med rejält skevt tryck på hjulen som resultat. Hur kul är det när man kommer farande över ett backkrön och sedan ska bromsa utav bara h-ete inför nästa kurva? Jag skulle nog iaf vilja ha något gummi eller något som håller styr på det lite...

Kollade lite på dina bilder iaf. Du kör med standard längd på stötdämpare och krängningshämmare...? Tycker dina under länkarmar ser ut att ha fästet mycket längre ifrån yttre leden än mina. (På mina sitter öronen för dämpare och hämmare helt enkelt ca 50 mm längre ut på var sida, med resultat att varken standard hämmare eller dämpare passar.)

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

olofson skrev:
Problemet med lösa fjädrar är ju risken att om/när man lyckas fjädra ut helt, så kan den slitsade brickan i överänden får för sig att lägga sig fel eller ramla av helt, med rejält skevt tryck på hjulen som resultat. Hur kul är det när man kommer farande över ett backkrön och sedan ska bromsa utav bara h-ete inför nästa kurva? Jag skulle nog iaf vilja ha något gummi eller något som håller styr på det lite...

Förvisso sant.

olofson skrev:

Kollade lite på dina bilder iaf. Du kör med standard längd på stötdämpare och krängningshämmare...? Tycker dina under länkarmar ser ut att ha fästet mycket längre ifrån yttre leden än mina. (På mina sitter öronen för dämpare och hämmare helt enkelt ca 50 mm längre ut på var sida, med resultat att varken standard hämmare eller dämpare passar.)

Det stämmer. Bärarmarna har bara utflyttade yttre led, och placering av dämpare är som original. Valde detta just för att slippa behöva köpa nya dämpare och fjädrar. Nackdelen är väl kanske att undre bärarm måste dimensioneras rätt kraftigt, och väger väl ca 1kg mer än original just på grund av detta. Hela "satsen" med fyra bärarmar inkl camberjustering på övre samt förlängarna till styrstången gick lös på £190 vilket jag tycker är helt ok (inkl skatt). Passform sisådär naturligtvis, men det funkar thumbs up Skulle egentligen kompletterat med hårdare fjädrar men ville testa först och egentligen är jag rätt nöjd som det är nu. Bilen är balanserad och snabb. Grejorna kom från GTStuning.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Westfield skrev:
olofson skrev:

Det stämmer. Bärarmarna har bara utflyttade yttre led, och placering av dämpare är som original. Valde detta just för att slippa behöva köpa nya dämpare och fjädrar.

ok. Blir ju lite annat när man bygger om, men nu är ju detta beställt som tillval i paketet, så grejorna ska ju passa direkt - var det tänkt iaf.

Snackade iaf med Bosse innan. Längderna på dämparna stämmer iaf - det är bara fjäderhårdheterna som är fel. (Som jag konstaterat.) Vi gör helt enkelt så att jag slänger ihop det med fjädrarna jag fått, och sedan får jag byta till något lämpligt när jag har motor och allt i bilen, och kan se hur det verkar - så har man liksom ett utgångsläge istället för att gissa vilt.

Slangar är på G, längre hämmare hade de missat, och förlängningarna till kuggstången hade de glömt skicka med helt enkelt - så det ska väl snart vara löst. thumbs up

Citat:
Nackdelen är väl kanske att undre bärarm måste dimensioneras rätt kraftigt, och väger väl ca 1kg mer än original just på grund av detta.

Skulle tro att min väger mindre än standard; det är "platta" rör, och i ytteränden sitter inte en grov plåt, utan en klenare med två hylsor för bultarna till leden, och en låda i tunn plåt på undersidan för att styva upp det hela. Trevligt ser det ut iaf.

Citat:
Hela "satsen" med fyra bärarmar inkl camberjustering på övre samt förlängarna till styrstången gick lös på £190 vilket jag tycker är helt ok (inkl skatt). Passform sisådär naturligtvis, men det funkar thumbs up Skulle egentligen kompletterat med hårdare fjädrar men ville testa först och egentligen är jag rätt nöjd som det är nu. Bilen är balanserad och snabb. Grejorna kom från GTStuning.

ok. Låter ju lovande.

Vad har du för viktfördelning, förresten? Med tanke på att min ram ska ge 50/50 med Zetec-motor och typ 9 så borde jag nästan få några få % mer bak. V6:an ska väga 102 kg - men som vanligt är det ju mest frågetecken runt alla sådana vikter; vad är monterat och inte osv...

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag vet inte viktfördelning för jag har inte orkat pallra mig till vågarna...även om jag har tillgång till såna via en polare. Det ska väl ske...nån gång.

Jag har "hört" på WSCC forumet att Westfields widetrack har vid något tillfälle för någon (härligt med diffusa detaljer eller hur?) brustit och knäckts för de var aningen klena. Vilken bil, fjädrar, krängare osv är för mig okänt så ta det med en nypa salt.

Det finns bilder nånstans på det forumet på en Opel v6 installerad...mums Ska jag leta upp?

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Westfield skrev:
Jag har "hört" på WSCC forumet att Westfields widetrack har vid något tillfälle för någon (härligt med diffusa detaljer eller hur?) brustit och knäckts för de var aningen klena. Vilken bil, fjädrar, krängare osv är för mig okänt så ta det med en nypa salt.

Kan ju vara anledningen till att min version är försedd med en "plåtburk" på undersidan... (Fick skaffa längre bult till undre lederna p g a hylsorna som går genom den vanliga plåten och denna ca 20 mm höga "burk".)

Citat:
Det finns bilder nånstans på det forumet på en Opel v6 installerad...mums Ska jag leta upp?

Låter intressant!

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Här är en länk

Några bilder :

Skruva banåkabil
2051 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande