Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1024 besök totalt |
Dämparinställning
I Racerkretsar pratas det om underkritisk och överkritisk dämpning (vissa kör med det ena, andra med det andra). Jag kan förstå fördelarna med att köra underkritisk, men vad är fördelarna med att köra överkritisk? I skolan fick man lära sig att dämpningen skall vara proportionell mot roten av fjäderkonstanten, men jag har en gång läst att BCT hävdar att dämpningen skulle vara direkt proportionell mot fjäderkonstanten. Vet han något vi vanliga dödliga inte fick lära oss, eller har han blivit felciterad? om man har väldigt enkla dämpare (med bara en justering) vilken dämpning är det man skall justera under- eller överkritisk? Tur, retur, lågfart, högfart eller en kombination av dessa? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag har frågat BCT om detta en gång förra året och han sa då att "detta är inget ngn direkt kunnat svara på" när jag frågade om "rätt" dämpkonstant för en viss fjäder/egenfrekvens.
Anser nog att man ska kunna vara på detta om man ska kunna hävda att man kan sin sak. Men det är vad jag tycker... ![]() och jo, det finns dom som kan svara på dessa frågor. ![]() Vad han dock svarade på vara att "generellt inom branschen" anses det vara av godo att sikta på kritisk dämpning. Mao inga extra svängningar alls. Detta tycker jag låter rimligt och vettigt, men det kanske finns div nackdelar. |
||||
Ice,
Var det här själva "problemet"? Stötdämparläget. Håller med om att du sätter mig lite på det hala, vilket väl var meningen. Men jag ska kasta några synpunktsbollar omkring mig, så får vi se vilka som studsar tillbaka. Så nu skyddar jag mina fönster..... Stötdämpare är nästan aldrig föremål för närmare diskussioner runt fikat. Utan överlämnas till Öhlin mfl. Det förekommer inget prat om hur olika genomsläppsventiler reglerar oljeflödet vid olika rörelsehastigheter, utan man kanske försöker dra isär den och känner att det går olika trögt vid olika inställningar. En frågeställning som alltid uppstår är, vad är bäst, hur skall det vara? I mina ögon så bör man undvika den frågeställningen för det mesta, eftersom det är en generell förenkling, samt att ett ev svar inte ger någon förståelse. Fjädrar och krägningsfjädrar ger bilen ett roll motstånd. Vilket är det grundläggande rollmotsåndet. Stötdämparen ser till att bilen inte fortsätter fram och tillbaka å rollar så vi inte kan kontrollera bilen. Ur den synvinkeln bör stötdämparen ligga i liv med svängningstalet som är en produkt av summan av alla fjäderkonstanter och bilens rollmassa. Men stötdämparen bjuder även på ett motstånd som förlänger tiden det tar för bilen att rolla. Som är proportionerlig mot dämningsgraden. Om vi ställer olika dämpning fram och bak så kommer dämparna att påverka över-understyrning för en kort period av tid. Vilket kan ha en använbar effekt. Även om "neutral" oftast är bäst. På andra plats kommer att dämparna sätts att orsaka understyrning när bilen går ut mot rakan igen. Vilket åstadkommes med att framdämpningen är mindre än bak. Mao, det bakre rollmotsåndet minskar medan chassiet rullar och de bakre stötdämparna återgår långsammare. Även om det här kan vara svårt att definiera-upptäcka, för föraren så kan motsattsen kureras genom att man känner till fenomenet. Vi måste också ta hänsyn till att stötdämparen ska hantera den ofjädrade massan, hjul, bromsar etc. Som har sin vikt och därmed frekvens som en produkt av fjädern. Om detta inte dämpas med en stötdämpare skulle väggreppet raseras. Dämparna reagerar med mer dämpning ju fortare hjulet rör sig. Så dämpningen är inte konstant mot fjäderkonstanten. Dämparen kan vara linjär mot hastigheten eller progresiv. Både åt ett mjukare eller ett hårdare läge. Detta bör kasta lite ljus över att det rör sig om inställningar för olika banor och inte en "bästa inställning". Det må vara att man skulle ändra hela fjäderpaketet för en bana, men en externt justerbar stötdämpare går att ställa in på sekunder och är därför ett bra tuningverktyg. Det är altså ide med en uppsättning BRA justerbara stötdämpare. (Både in och ut om man läser på lite bara) Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag kommer från Norditalien, så du kan ta ner gallrena.
Jag har låtit mäta upp mina dämpare, på samtliga dämplägen, i hastighetsintervallet -0,33 -> +0,33 m/s. De mätkurvorna skulle jag vilja använda till något nyttigare än att bara r...a över. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1024 besök totalt |