| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad är gatlegalt kring hel/halvljus?
|
935 besök totalt |
|
Jag är sugen på att byta ut popup-lysena på min 944 mot en lättare hel/halvljuskonstruktion. Tanken är att lägga en lexan/plexiskiva över hålen där popuplysena sitter och ha någon kombinerad hel/halvljuskonstruktion bakom. Det finns ju ganska gott om mycket prisvärda armaturer att välja mellan på tex. Demon Tweeks. Vad gäller för regler kring detta? Vilka godkännanden ska kostruktionen ha för att SBP ska bli glada? |
|
Här är lite exempel på lampor jag kollat på:
http://www.demon-tweeks.com/catalogu http://www.demon-tweeks.com/catalogu |
|
Är det inte"bara" E-märkningen de kollar efter?
och ljusbilden förståss, samt att ljusbilden inte störs av underkanten av "lådan" eller plexit. |
|
Rektangulära insatser från äldre camaro,us vans etc funkar fint, finns gott om beg. (Typ 150.-st på osby jänke skrot)
Annars är dom inte så dyra nya.Ganska lätt att få dit också Att tänka på är att vissa SBP inte gillar att man har en "plexi"skiva framför insatsen.(Har dock själv inte haft problem) _________________ Otto Dürholt |
|
Hej
Du ska ha rätt E-märkning (HC för endast halvljus, HR endast helljus, HCR hel- och halvljus) och monteringen ska uppfylla kraven (minst 500 mm från lyktans underkant till mark, max 400 mm från bilens bredaste punkt till lyktans yttersta kant, synbarhet 45 grader utåt, 10 grader inåt, 10 grader nedåt och 15 grader uppåt - vinklarna gäller 1985 och nyare). Dessutom ska ljuset vara justerbart. Som vanligt gäller att man egentligen inte "får" ändra belysningen, bilen är typbesiktad med popuplysen och det "får" man inte ändra på. Oftast är besiktningsmännen vettiga och släpper ändringen, men det kan ju vara värt att veta vad som gäller. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
935 besök totalt |