| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Måste köpa däck nu hjälp!
|
3044 besök totalt |
|
Vad ska jag köpa? Slitstarka, gatvänliga r-däck eller sportiga gatdäck? Bilen går mest gata ett par hundra mil om året men även bana och konkörning. Däcken ska vara så billiga som möjligt(dåligt med cash). Hörde att det fanns gatvänliga, slitstarka, r-däck, kom dock inte ihåg vad de hette, eller ska man satsa på tex. michelin pilot sport? Bilen väger 1000kg ca. 250hk och är framhjulsdriven. Dimensionen ska vara 205/45 17 och behövs omgående! mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
|
||
|
är nog inte r-däck... de går att köpa på www.dackonline.se
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Jag har nu läst mig runt bland den samlade erfarenheten på forumet och kollat priser på dackonline och kommit fram till följande:
Toyo T1-R 1073kr bra pris, påstås vara oprecisa i styrningen eller om det var föregångaren som var det? conti sport contact 2 1292kr bridgestone potenza re050a 1352kr yokohama a539 1377kr Dessa har det skrivits bra om samt jag har hittat priset på dom, de som jag inte hittat pris på har jag inte skrivit med men är givetvis intresserad av fler rekomendationer! Pristaket ligger runt 1300kr för mig, antar att det inte finns några gatvänliga R-däck för det priset? _________________ Dennis Mollberg |
||
|
På http://www.hjulhandla.nu/toyorally.h
Jag är mycket nöjd med dom däcken.....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Vore jag i dina kläder skulle jag ha 2st uppsätningar däck.
R-däck för bana, de tål mycket mer än de bästa gatdäcken. Gatdäcken blir lätt överhettade och blir då hala. 15" R-däck behöver inte kosta skjortan, hmm om du kan åka på det? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det går att få på 15" fälgar men det bör nog vara ganska öppna alufälgar så bromsarna får luft, inget roligt att koka dom!
Det verkar populärt att köra på 15" när det gäller R-däck, vilka fördelar har det förutom priset och att de brukar vara lite mindre känsliga vid gränsen? om jag förstått det rätt är det mycket kraftigare stommar på R-däck så de är inte lika svajiga som motsvarande profil på gatdäck. fuling>> Har du R-däck på din? Jag funderar på om det är lite väl tufft mot mitt chassi, visserligen är det förstärkt. Jag är nog lite feg och köper bra gatdäck till att börja med, måste ju ha det i vilket fall. Jag har endast plåtfälgar i 15" vilket inte kyler bromsar bra så jag får skaffa fälgar framöver. Sviktar inte plåtfägar mycket på bana? De sviktar ju bara man bänder i dom på en bil? Så! vilka stabila sportiga gatdäck ska jag köpa? continental kanske? PS Våtgrepp är ointressant för jag kör inte något direkt när det regnar och isåfall kör jag lugnt! Tack för att ni tar er tid med mina amatörfrågor! _________________ Dennis Mollberg |
||
Vikten på fälg och däck tillsammans blir lägre än för större dimensioner vilket oxå är ett plus dessutom handlar det ju om ofjädrad vikt. I mitt fall blir hjulomkretsen 4,5% mindre jmfrt med orginal gatdäcken på 17 tumsfälgar, detta sänker min bil med ca 1,5 cm när den är redo för banan, även om detta inte har någon betydelse så känns det ju bra mentalt.
Sen retar det ju folk med å5ikter hämtade från zandlådan att man kör med små fälgar... _________________ Mattias Meldert |
||
|
t16:
Japp, jag åker R-däck på 95an. Vist greppet är lite bättre i R-däcken än gatdäcken. Men det är inte det som är det viktiga utan att de håller att plågas. Vad har du för bultdeling på fäljarna? Angående plåtfäljar så har Ragnar, han med den röda 16T 99an, åkt med R-däck på plåtisar. Vad har du för bromsar fram? yokohama a539 har jag provat och är helnöjd med. Resten äv däcken har jag ingen direkt ärfarenhet av, men det käns inte som skitdäck. jag tror du kan hitta R-däck i 15" för ca samma pengar, kanske tom biligare. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det är 900 -88 bromsar runt om med 108/4 bultdelning.
Anledningen till att jag tror att plåtfälgar sviktar är att de sviktar ordentligt när de rostat fast och ska bändas bort medans alufälgar är helt stumma i samma situation. Kanske blir yokohama om jag inte är för snål, vill ju gärna ha en köpare på de gamla(nya) däcken! _________________ Dennis Mollberg |
||
|
Jag tror inte du behöver vara orolig gör bromsarna. Ditt åk väger betydligt mindre än en og900. Och men justa belägg och bromsvätska brode det inte vara några problem om du inte misshandlar bromsarna.
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Håll dig borta från Kumho Ecsta 700, om de nånsin varit aktuella.. Min Coupe käkade upp dem på en enda Kinnekulle-dag. (framhjulsdrift + ca250hk)
|
||
|
Toyo T1-R är uppföljaren till T1-S. Jag kör med T1-R på bana (tills jag får råd med R-däck), och de funkar riktigt bra. Fått bra kritik i tester. Billiga är de dessutom. Enligt märkningen på däcken har de "grip AA", vilket är bättre än t.ex. Yoko A539 som har "grip A".
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
T1-R ska enligt Toyo vara bättre än T1-S i allt (T1-S finns bara kvar i vissa storlekar där T1-R inte ersatt än). T1-R(S) är mycket lätta däck som har lite mjuk sida (vilket ger den lite "softa" instyrningen). Eftersom T1-S är märkt med "Grip A" så kanske de vill understryka förbättringen genom att skriva "AA" på T1-R. Proxes R888 har också "Grip A" förresten
|
||
|
Falken Azenis har du ju annars som ska vara ett bra gatdäck som räcker till bana med. Funderar själv på dessa istället för en uppsättning av gatdäck och en uppsättning av R-däck (Toyo R888).
Azenis hittas här: www.racingtyres.nu/falkenracing.htm _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
Ingen som vill ge 2500kr för 205/45 r17 nankang däck, 2st nya och 2st som gått 30mil bak?
så ja har råd att köpa nya däck innan mantorp? Tack för all info! jag får se hur bilen känns med andra däck så jag kan utveckla den mer framöver... _________________ Dennis Mollberg |
||
![]() |
Däck för banåka
|
3044 besök totalt |