Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -74 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13489 totalt) |
Här är min lilla bil. Köpte den 30/7 -05 och kommer skriva här och lägga in bilder eftersom bygget fortskrider!
Tyvärr såg den ut som en epa-traktor i inredningen med plysch lite här och var men det ska slitas ur och byggas om... Ska ta fler bilder. _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
Wow vilken fin manta!
Jag förespråker en hyffsat vass 2,4 med sugtrimm samt en rejäl omgång dämpare och fjädrar samt rekord 2.2e bromsar! Lycka till! MVH Erik "ascona 400" _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Vill ha lite väghållning så lite lägre ska den nog bli.
Har funderingar på att byta till en Saab kortmotor med Getrag 262/265 och Volvos 1031-bakaxel. Då har jag det jag gör i vinter... Någon som vet vad som krävs för att få dit bakaxeln? Såg nu att den var breddad bak när jag kikade runt på andra Mantor. Det är ju trevligt _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
Ser onekligen ut att vara i fint skick...
Brorsan har en Manta A han bygger på och vi har diskuterat en del om väghållningen och här är vad jag tycker: Jag föreslår en delad bakvagn, typ BMW (ex E30) eller Ford Sierra, i stället för en stel om du ändå ska byta bakvagn. Detta om du vill svänga med den förstås, vilket jag förutsätter. Vet ej hur bredden på dessa axlar är kontra original. Coilovers till nya dämpartorn givetvis. Hårdare bussningar (ev. förstärkningar) och coilovers till framvagnen så är den nog bra, se upp med bärarmsvinklarna om du "sänker" den. Tyvärr är ju krängfj en del av Manta A framvagnen så det kan bli svårt att 'labba' med den. En Manta B framvagn passar i fästena men är ca 7cm bredare totalt och har en separat krängfj som sitter framåt som då behöver nya fästen. Med utgångpunkt från B-framvagnen kan du sedan utveckla vid tid å intresse till egna justerbara bärarmar m m. Ang. motor/växellåda så har jag funderat i liknande banor inför ett ev. eget framtida projekt och vid moderata effektuttag verkar Saab-motorn onekligen intressant med det fina styrsystemet. Svårt att veta vilken nivå du ligger på efter så få inlägg, men jag hoppas ovanstående gav något. Lycka till med bygget! _________________ David Ålind |
||
Hm.....byta till delad axel är väldigt mycket jobb, och det svängs rätt bra med stel ocksåEnligt vissa till och med bättre hi hi Här är en Manta och en Ascona som du kan ha som insperation (dom är ju lika under skalet. Asconan om du vill se andra lösningar med "donator" saker och Mantan om du vill behålla Opel sakerna (som rockar rätt bra faktiskt hi hi) Manta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12013 54.69 på sturup innan dom byggde ut med sista låååånga biten Ascona https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9609 Mv _________________ Ascona_A |
||
Snygg Manta!
Jag skulle förespråka ett liknande motorkoncept som Henke Karlberg (a.k.a. vitascona här på forumet) har i sin vita Ascona B... info saxat från OSC: Det sitter ett 2,0e block borr 96,00 verdistakar,je högkomp kolvar, 2,4vev=2460cc henrys motor har byggt toppen, tgkam+brygga weber50or den låter underbart och går nåt brutalt.. ) Ska följa upp vilken väg din manta tar, fina bilar det där som sagt! Lycka till _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Se upp för sådana där tipps som att byta ut bakvagnen mot en delad mm kolla vad delarna kostar först ex diffbroms. Vårat tips:
Köp en rullad/skadad rally bil som donator nu när man släppte cylider klassen 2.0 så tappade 2.0 motorena värde. Vi har byggt två bilar nu en rally som blir ban bil som vi har testat på Gelleråsen med mycket bra varvtider !! 190hk 2.0 räcker länge, tänk på att det är köra som är kul. Du får komma och kolla våra byggen om du har vägarna förbi Karlstad/Forshaga _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Det känns som jag har en del läsning och planering framför mig. Att det blir stel bakaxel är iallafall klart.
Turbomotor är också ett måste. Vill ha en rolig bil att köra med rätt mycket effekt. Byggde en Peugeot 205 med Mi16-motor i våras och den går ju helt ok på bana, men jag saknar turbon... Har inte nån erfarenhet alls av att bygga om större bitar av bilen t.ex hela framvagnen så möjligtvis har jag tagit på mig ett lite väl stort projekt på en gång men det får gå som det går och ta den tid det tar. Peugeoten kommer jag ha kvar ett tag till... _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
Passar på att lägga in en till bild:
Har tagit bort jalusit och håller på att slita ur plyschinredningen som ni möjligtvis skymtar. Även alla detaljer målade i guld ska återställas till original. _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
Själv tycker jag att framvagnen på dedäringa är riktigt bra, det man kan göra om lösningen med krängpinnen som längdledes förstyvning stör är att montera momentstag som tar de krafterna, och koppla krängpinnen till övre bärarmarna med länkar.
Sen kan man göra nya justerbara rörbärarmar så får man till justerbarhet och coilovers om man vill ha det. Jag åkte själv Ascona A med Cheva monzabakaxel för många år sedan, och det som var gjort åt den var att Opelfästena svetsats på axeln, och en stege i diffen ersatte struten. Tror Monzaaxeln är ganska lik 1031 till sitt utförande. Jag hade getraglåda från B-manta (242?) och en nerkortad Comodorekardan. 2 litersblock, Volvo B23Turbokolvar (nersvarvade) delorto45-or och Garret T3 tryckande genom en laddluftkylare från saab 9k i dag skulle jag nog utgå från en C20XE/C20LET för ett ascona/manta/kadett-bygge |
||
Snygg bil
Jag köpte fjädrar samt dämpare från www.lenk-Opel-tuning.de . Har dock inte kommit så långt att bilen skulle vila på dessa och har då heller inte provkört grejerna men dämparna kommer från Spax och är ställbara med en skruv längst ner på dämparen. _________________ Jhonny Kokko |
||
Har plockat ur 1900:an och rensat bort lite grejer...
Limmet är drygt. Nån som har tips hur man lättast får bort det? _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
Helt klart en grymm manta du har....
Tänkte höra vad det är för breddare på... Om dom är hemmagjorda eller kommer från någon annan bil, letar själv efter breddare till mantan som står hemma och väntar Lycka till med bygget! _________________ // Sebastian Eringfält |
||
Sorry att jag missat ditt inlägg Torhult. Du har säkert hittat breddare nu och faktum är att de satt på när jag köpte bilen så jag vet tyvärr ej! Har förövrigt börjat komma igång med bygget. Ska Börja bygga plenum nu i veckan. Kommer bilder på det senare. _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
Jag vill inte vara elak men risken är att din framvagnsbalk blivit på tok för låg!
/Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -74 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13489 totalt) |