Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Styrväxel BMW E30
<<   1, 2
16127 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Ekström skrev:
Hur är det med styrväxeln från vanliga E36? Den har väl färre rattvarv än E30?


Japp, men minns inte hur många...

Blir mer och mer sugen på NASCAR-lösningar med planetväxel på stången...
Fast det ligger långt bort i tiden.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då?

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



M3Jonas skrev:
2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då?


och denna var inte från en M3:a?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Andreas Lidström skrev:
Blir mer och mer sugen på NASCAR-lösningar med planetväxel på stången...
Fast det ligger långt bort i tiden.
Menar du såna här?
http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=4294925130+4294848198&am . . . .
De är ju inte direkt dyra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



M3Jonas skrev:
2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då?


Beställde ett färdigt 2.7 kitt förra veckan från USA. Ska förhoppningsvis hinna med att installera detta under helgen. Paketet innehåller också de slangar och packningar som behövs för att bygga om till 2.7, 3.0 eller 3.25 rattvarv. Själva styrväxeln kommer från en US specad M3E36 '95. Kostnad för detta ca 4200kr plus frakt. (100$ billigare om man valde 3.25 rattvarv) Har pratat med firman per telefon och det gick inte att få mindre än 2.7 rattvarv.



Citat:
Steering Rack Conversion (* Non-Airbag cars only): Used
Install a quicker E36 steering rack into your 84-91 E30 3 Series. The standard E30 rack is 4.0 turns lock to lock. Choose from 3.25, 3.00, or even 2.70! All parts necessary to do the conversion included. Purchase this kit, and you get a free copy of our installation CD-ROM.
With this CD-ROM, you will learn how to improve the responsiveness of your E30 3 series by reducing the number of turns, lock to lock. E30's have 4.0 turns lock to lock. This means that the steering wheel makes four complete revolutions from one lock position to the other. Replacing the stock E30 rack with a '95 E36 M3 rack will reduce the lock to lock by 25%. All other E36 racks will reduce the number of turns by 12.5% The result is a more enjoyable driving experience. This is great upgrade at a responable price. Buy the conversion kit from us and you get the CD for free!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Nicke_1 skrev:
M3Jonas skrev:
2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då?


Beställde ett färdigt 2.7 kitt förra veckan från USA. Ska förhoppningsvis hinna med att installera detta under helgen. Paketet innehåller också de slangar och packningar som behövs för att bygga om till 2.7, 3.0 eller 3.25 rattvarv. Själva styrväxeln kommer från en US specad M3E36 '95. Kostnad för detta ca 4200kr plus frakt. (100$ billigare om man valde 3.25 rattvarv) Har pratat med firman per telefon och det gick inte att få mindre än 2.7 rattvarv.



Citat:
Steering Rack Conversion (* Non-Airbag cars only): Used
Install a quicker E36 steering rack into your 84-91 E30 3 Series. The standard E30 rack is 4.0 turns lock to lock. Choose from 3.25, 3.00, or even 2.70! All parts necessary to do the conversion included. Purchase this kit, and you get a free copy of our installation CD-ROM.
With this CD-ROM, you will learn how to improve the responsiveness of your E30 3 series by reducing the number of turns, lock to lock. E30's have 4.0 turns lock to lock. This means that the steering wheel makes four complete revolutions from one lock position to the other. Replacing the stock E30 rack with a '95 E36 M3 rack will reduce the lock to lock by 25%. All other E36 racks will reduce the number of turns by 12.5% The result is a more enjoyable driving experience. This is great upgrade at a responable price. Buy the conversion kit from us and you get the CD for free!


vi er 5-6 stycken som har beställt detta kit från usa.
2.70 varv.
har ni monterad det i bilen? och hur blev det?

_________________
Raymond Andersen
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Andreas Lidström skrev:
Daniel Ekström skrev:
Hur är det med styrväxeln från vanliga E36? Den har väl färre rattvarv än E30?


Japp, men minns inte hur många...


Min 320 E36 hade 3,5 varv, när jag monterade växeln från min projekt M3:a så blev det 3 varv.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Vart från USA beställer man det där?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Johan Mähler skrev:
Vart från USA beställer man det där?


http://www.zionsvilleautosport.com/

_________________
Raymond Andersen
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



jsg har detta kit monterat på min m3:a.. thumbs up
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Peter E skrev:
jsg har detta kit monterat på min m3:a.. thumbs up


och hur fungerar det? er du nöyd?
mitt kit er på veg från usa.. Oxå M3:a.

_________________
Raymond Andersen
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 441



M3Jonas skrev:
2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då?


Jonas, den styrväxel du har, har jag för mig kommer från en M-Coupe vilken har färre rattvarv än vanliga M3 E36.
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



R Andersen skrev:
Peter E skrev:
jsg har detta kit monterat på min m3:a.. thumbs up


och hur fungerar det? er du nöyd?
mitt kit er på veg från usa.. Oxå M3:a.


Jag är mycket nöjd med min nya styrväxel (från Zionville). Jag funderade länge på om det var värt att låta Sellholm modifiera min befintliga växel, men det blev för dyrt (och tidsödande). Har tidigare hört att Sellholms kan ordna vilken utväxling som helst. Detta stämmer dock ej, ca 2,5 rattvarv är det lägsta de kan åstadkomma.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Allmänt banåkaforum
Styrväxel BMW E30
<<   1, 2
16127 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande