|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

14 Jun 2005 09:29
Daniel Ekström skrev: | Hur är det med styrväxeln från vanliga E36? Den har väl färre rattvarv än E30? |
Japp, men minns inte hur många...
Blir mer och mer sugen på NASCAR-lösningar med planetväxel på stången...
Fast det ligger långt bort i tiden.
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499

14 Jun 2005 10:23
2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då?
_________________ Jonas Edling
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

14 Jun 2005 11:46
M3Jonas skrev: | 2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då? |
och denna var inte från en M3:a?
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969

14 Jun 2005 11:54
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039

14 Jun 2005 11:56
M3Jonas skrev: | 2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då? |
Beställde ett färdigt 2.7 kitt förra veckan från USA. Ska förhoppningsvis hinna med att installera detta under helgen. Paketet innehåller också de slangar och packningar som behövs för att bygga om till 2.7, 3.0 eller 3.25 rattvarv. Själva styrväxeln kommer från en US specad M3E36 '95. Kostnad för detta ca 4200kr plus frakt. (100$ billigare om man valde 3.25 rattvarv) Har pratat med firman per telefon och det gick inte att få mindre än 2.7 rattvarv.
Citat: | Steering Rack Conversion (* Non-Airbag cars only): Used
Install a quicker E36 steering rack into your 84-91 E30 3 Series. The standard E30 rack is 4.0 turns lock to lock. Choose from 3.25, 3.00, or even 2.70! All parts necessary to do the conversion included. Purchase this kit, and you get a free copy of our installation CD-ROM.
With this CD-ROM, you will learn how to improve the responsiveness of your E30 3 series by reducing the number of turns, lock to lock. E30's have 4.0 turns lock to lock. This means that the steering wheel makes four complete revolutions from one lock position to the other. Replacing the stock E30 rack with a '95 E36 M3 rack will reduce the lock to lock by 25%. All other E36 racks will reduce the number of turns by 12.5% The result is a more enjoyable driving experience. This is great upgrade at a responable price. Buy the conversion kit from us and you get the CD for free! |
_________________
BMW M3 E92 -10
|
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784

01 Aug 2005 19:48
Nicke_1 skrev: | M3Jonas skrev: | 2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då? |
Beställde ett färdigt 2.7 kitt förra veckan från USA. Ska förhoppningsvis hinna med att installera detta under helgen. Paketet innehåller också de slangar och packningar som behövs för att bygga om till 2.7, 3.0 eller 3.25 rattvarv. Själva styrväxeln kommer från en US specad M3E36 '95. Kostnad för detta ca 4200kr plus frakt. (100$ billigare om man valde 3.25 rattvarv) Har pratat med firman per telefon och det gick inte att få mindre än 2.7 rattvarv.
Citat: | Steering Rack Conversion (* Non-Airbag cars only): Used
Install a quicker E36 steering rack into your 84-91 E30 3 Series. The standard E30 rack is 4.0 turns lock to lock. Choose from 3.25, 3.00, or even 2.70! All parts necessary to do the conversion included. Purchase this kit, and you get a free copy of our installation CD-ROM.
With this CD-ROM, you will learn how to improve the responsiveness of your E30 3 series by reducing the number of turns, lock to lock. E30's have 4.0 turns lock to lock. This means that the steering wheel makes four complete revolutions from one lock position to the other. Replacing the stock E30 rack with a '95 E36 M3 rack will reduce the lock to lock by 25%. All other E36 racks will reduce the number of turns by 12.5% The result is a more enjoyable driving experience. This is great upgrade at a responable price. Buy the conversion kit from us and you get the CD for free! |
|
vi er 5-6 stycken som har beställt detta kit från usa.
2.70 varv.
har ni monterad det i bilen? och hur blev det?
_________________ Raymond Andersen
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187

01 Aug 2005 20:30
Andreas Lidström skrev: | Daniel Ekström skrev: | Hur är det med styrväxeln från vanliga E36? Den har väl färre rattvarv än E30? |
Japp, men minns inte hur många...
|
Min 320 E36 hade 3,5 varv, när jag monterade växeln från min projekt M3:a så blev det 3 varv.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678

01 Aug 2005 21:58
Vart från USA beställer man det där?
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
|
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784

02 Aug 2005 16:45
_________________ Raymond Andersen
|
Peter Eklöf
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647

04 Aug 2005 14:26
jsg har detta kit monterat på min m3:a..
|
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784

04 Aug 2005 18:36
Peter E skrev: | jsg har detta kit monterat på min m3:a..  |
och hur fungerar det? er du nöyd?
mitt kit er på veg från usa.. Oxå M3:a.
_________________ Raymond Andersen
|
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 441

13 Aug 2005 00:00
M3Jonas skrev: | 2,75 varv är det på E36 växeln, den passar bolton på E30, det man behöver göra är att forma om servorören litegrann. Det blir en jäkla skillnad i styrrespons med den växeln och de kostar inte speciellt mycket att få tag på begagnade. Varför hålla på och strula med ombyggda Sellholmväxlar då? |
Jonas, den styrväxel du har, har jag för mig kommer från en M-Coupe vilken har färre rattvarv än vanliga M3 E36.
|
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039

15 Aug 2005 08:48
R Andersen skrev: | Peter E skrev: | jsg har detta kit monterat på min m3:a..  |
och hur fungerar det? er du nöyd?
mitt kit er på veg från usa.. Oxå M3:a. |
Jag är mycket nöjd med min nya styrväxel (från Zionville). Jag funderade länge på om det var värt att låta Sellholm modifiera min befintliga växel, men det blev för dyrt (och tidsödande). Har tidigare hört att Sellholms kan ordna vilken utväxling som helst. Detta stämmer dock ej, ca 2,5 rattvarv är det lägsta de kan åstadkomma.
_________________
BMW M3 E92 -10
|
|