Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5361 besök totalt |
BMW motorfrågor
Hej hopp, Vad passar ifrån S50B30 på M50B25? Tänkte vad som går att ta ifrån en S50 och trimma en M50 med? Det är lite svårt att få tag på relativt fräscha S50:s som är kompletta, tycker jag då iaf... sen så har man ju inte råd att hosta upp 20k på en gång heller... Så är det nån som kan vad som passar och inte så vore det tacksamt? Mest tänker jag på kammar, vev, topp, sump osv osv... Vet ju att man utvecklade S50 ur M50 blocket.. men fårgan är hur pass lika de är i övrigt. Skål _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Det är inte så många roliga delar som passar från S50. Kamarna går om man fräser om kamdreven, veven passar men då måste du beställa skräddarsydda vevstakar som är nog korta, oljetråg och pump passar men 3.0 har inte något bättre än M50, toppen är inte ens i närheten att kunna passa, spjällhuset går att få dit med en adapterplatta emellan, grenröret passar dock som smäck på motorn men inte mot avgassystemet.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
http://www.static.schmiedmann.dk/Dan
http://www.schmiedmann.com/DisplayPr _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Här finns mycket info om volymökning till m50 http://www.behindmatrix.com/e30/foto
_________________ mvh Kristian |
||||||
Tackar för den! Synd bara att det stod på tyska.. blir en del som jag inte hänger med på då.. lite granna är jag med på men långt ifårn allt.. får se vad jag kan tyda ur det! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
okej efter litet klurande och räknande då så borde jag kunna nå en motor med följande spec:
M50B25 till Vev ifrån M52B28. Stakar ifrån M50B25 utan Vanos. 135mm. Kolvarna är jag osäker på men med orginal ifrån M50 med Vanos borde jag hamna på komp 11,64 och med M50 utan Vanos på kring 11 precis. Nu funderar jag ändå på att komphöja än mer.. men det är en dyr kostnad med smidda kolvar! (Bra sida med låga priser efterfrågas!) Sedan på med värre kam så borde vi närma oss 250hk sträcket. Däremot så oroar jag mig lite över kolvhastigheterna som borde kliva över orginal på 14,8m/s, elelr har jag tänkt fel? Låter som mest hk/kr detta ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Hmmm kanske dags att leta vev i staterna med andra ord då! Frågan är vart jag ska leta då... hmm _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Vad sägs om att gå in till BMW och be dom kika på priser och dyl , dom behöver bara ställa om ETK-n så visar den reservdels nr på prylarna . Och priset kan du nog fråga om ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Här kan du se priser på BMW delar http://www.realoem.com men priserna är ca 20-30% lägre än på BMW
_________________ mvh Kristian |
||||||
om du har tur , så finns det beg i tyskland , pga av att många USA militärer köper ny BMW med US spec , men av olika anledningar blir bilarna kvar ( krockade och dyl ) _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Vart letar man beg delar i tyskland då? Någon som vet? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Hm , nu ska mitt minne få jobba lite. om nån kommer på vad följande person heter , med min kryptiska beskrivning. Sålde bla bromslangar i annonser i BB , körde en fd stcc bil ( cuppe ) i BMW cup för x antal år den . Han har en kontakt på en skrot i Tyskland , jag handlade bla broms ok av han _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5361 besök totalt |