Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW motorfrågor
5361 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
BMW motorfrågor

Hej hopp,

Vad passar ifrån S50B30 på M50B25?

Tänkte vad som går att ta ifrån en S50 och trimma en M50 med? Det är lite svårt att få tag på relativt fräscha S50:s som är kompletta, tycker jag då iaf... sen så har man ju inte råd att hosta upp 20k på en gång heller...

Så är det nån som kan vad som passar och inte så vore det tacksamt?

Mest tänker jag på kammar, vev, topp, sump osv osv...

Vet ju att man utvecklade S50 ur M50 blocket.. men fårgan är hur pass lika de är i övrigt.

Skål

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Det är inte så många roliga delar som passar från S50. Kamarna går om man fräser om kamdreven, veven passar men då måste du beställa skräddarsydda vevstakar som är nog korta, oljetråg och pump passar men 3.0 har inte något bättre än M50, toppen är inte ens i närheten att kunna passa, spjällhuset går att få dit med en adapterplatta emellan, grenröret passar dock som smäck på motorn men inte mot avgassystemet.

Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
oj då.. det var inte mycket alls som passade där inte!

Blir till att hitta på nått annat då ändå hahaha.. ja ja rolgit att veta iaf!

Tack Niklas för svaret

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Synd bara att schmidmann är så dyra på sina konverteringssatser.. blir till å leta rätt på en M3 motor, man får väl spara ett tag istället.

Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Här finns mycket info om volymökning till m50 http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f01140/f01140.htm

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Kristian Kulla skrev:
Här finns mycket info om volymökning till m50 http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f01140/f01140.htm

Tackar för den!

Synd bara att det stod på tyska.. blir en del som jag inte hänger med på då.. lite granna är jag med på men långt ifårn allt.. får se vad jag kan tyda ur det!

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
okej efter litet klurande och räknande då så borde jag kunna nå en motor med följande spec:

M50B25

till

Vev ifrån M52B28.
Stakar ifrån M50B25 utan Vanos. 135mm.
Kolvarna är jag osäker på men med orginal ifrån M50 med Vanos borde jag hamna på komp 11,64 och med M50 utan Vanos på kring 11 precis. Nu funderar jag ändå på att komphöja än mer.. men det är en dyr kostnad med smidda kolvar! (Bra sida med låga priser efterfrågas!)
Sedan på med värre kam så borde vi närma oss 250hk sträcket.

Däremot så oroar jag mig lite över kolvhastigheterna som borde kliva över orginal på 14,8m/s, elelr har jag tänkt fel?

Låter som mest hk/kr detta om nu inte veven tänker vara svindyr!

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Ja just det , M50 finns i staterna i 3,0-3,2 L utförande , där har du färdigt recept på en motor som ger ca 250 hk trakten .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
krister Andersson skrev:
Ja just det , M50 finns i staterna i 3,0-3,2 L utförande , där har du färdigt recept på en motor som ger ca 250 hk trakten .

Hmmm kanske dags att leta vev i staterna med andra ord då! Frågan är vart jag ska leta då... hmm

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
krister Andersson skrev:

Hmmm kanske dags att leta vev i staterna med andra ord då! Frågan är vart jag ska leta då... hmm

Vad sägs om att gå in till BMW och be dom kika på priser och dyl , dom behöver bara ställa om ETK-n så visar den reservdels nr på prylarna . Och priset kan du nog fråga om

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Här kan du se priser på BMW delar http://www.realoem.com men priserna är ca 20-30% lägre än på BMW

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tackar.. en ny veve blir inte så billigt får kika vad en beggad kostar på skroten!

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Tackar.. en ny veve blir inte så billigt får kika vad en beggad kostar på skroten!

om du har tur , så finns det beg i tyskland , pga av att många USA militärer köper ny BMW med US spec , men av olika anledningar blir bilarna kvar ( krockade och dyl )

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
krister Andersson skrev:
TheProphet skrev:

om du har tur , så finns det beg i tyskland , pga av att många USA militärer köper ny BMW med US spec , men av olika anledningar blir bilarna kvar ( krockade och dyl )

Vart letar man beg delar i tyskland då? Någon som vet?

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
krister Andersson skrev:
TheProphet skrev:

Vart letar man beg delar i tyskland då? Någon som vet?

Hm , nu ska mitt minne få jobba lite.

om nån kommer på vad följande person heter , med min kryptiska beskrivning.

Sålde bla bromslangar i annonser i BB , körde en fd stcc bil ( cuppe ) i BMW cup för x antal år den .

Han har en kontakt på en skrot i Tyskland , jag handlade bla broms ok av han

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Hehe ja det kan vara bra att veta så kan man ju kolla vad det kostar och så i sånna fall =D

Allmänt banåkaforum
BMW motorfrågor
5361 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande