Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10247 besök totalt |
Skruva bmwåkabil(ban)
Länk Jag böjer mig för majoriteten men finns det verkligen inget bmw specifikt forum där man diskuterar trim till bmw, bmw modellspecifika problem osv ![]() Jag har slutat läsa detta forum tyvärr _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
http://www.autopower.se/ finns ju. men tror inte så många får dom rätta svaren där
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag håller med om att det blivit en hel del märkesspecifika frågor och det är ju inte för att diskutera dessa frågor som rejsa finns. De allra flesta av dessa frågor anser jag kan tas i forumet för våra banåkarbilar där det är ok med snack om märkesspecifika saker i ens egna biltråd.
Jag bollar vidare frågan till Magnus, som har en viloperiod, så får han styra upp det när han är tillbaka. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
det stör mig inte med strikt märkesspecifika trådar bara det är angivet i rubriken så man kan hoppa över de man inte har intresse av
![]() |
||||
Rejsa är inget märkesforum och ska inte bli, därför är det bra att hålla denna typen av frågor i schack. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
skulle kunna tänka tänka mig att alla E30 åkare har lite av samma problem som jag känner
dvs att även om det finns klubbar och märkesspecilfika forum för min ena bil (Kadett -68) så är dom inrikade på helt andra saker än vad jag är ute efter... Jag klampar lite på några tår nu ![]() det finns en Opel-klubb som är mest intreserad av att veta vilket serienummer det ska vara på en viss skruv för att få orginalkänslan sen finns det en annan Opel-klubb som är mer fokucerad på bilar med stoora fälgar och blå lysdioder i spolarmunstyckena och eftersom det har samlats en hel del folk med liknade bilar här så blir det naturligt att fråga saker här som kanske inte hör hemma på ett märkesoberoende forum... När det gäller min andra bil (Imprezan) så är det lika naturligt att ta dom frågorna på märkesforumet - där finns det nämligen en samling folk med samma intressen som jag. så länge frågorna gäller bilar som svängs med så tycker jag det är ok med lite märkesspecifika frågor, det skulle nog bli väldigt tyst här inne annars mina ![]() /ola edit: tanken med att namnsätta rubrikerna på de frågorna verkar vettig _________________ Ola Gustavsson |
||||
så länge man kan se av rubriken att det är märkesspecifikt så bryr jag mig inte, fast hur ska man skriva en tråd angående hur man justerar in/monterar sina nya coilovers utan att specifiera märke och model mm.
![]() ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Eftersom jag alltid väljer "Nytt" så får jag upp alla nya saker oavsett vilket forum det gäller.
Sen väljer jag trådläsning efter rubrik. Jag tycker nog att man får acceptera att rejsa blivit ett ställe för allsköns frågor om SVÄNGbilar oavsett märke. När jag klickade på länken såg jag 3 BMW-frågor varav en ställd av en Fordkille och en annan av en som tävlar i en Opel. Hade dom frågat sina saker i en egen byggtråd är det ganska troligt att svaren blivit betydligt färre då alla som åker märke X kanske inte läser om märke Y lika frekvent. Kanske är jag märkesfärgad men såååå mkt frågor rörande specifika fabrikat är det väl inte på rejsa? I 99% av fallen handlar frågorna om att få snurr på sin svängbil... Sen är väl just BMW vanligaste bilmärket här så det kanske inte är lustigt om det råkar dyka upp lite mer frekvent. Hade det funnits ett forum som var bra för alla fabrikat hade alla sånna frågor kunan hamna där, nu är dock inte det fallet. På Autopower är det tex turbos och 402 meter som gäller (Hur detta nu kan vara prio ett med en svängbil som en BMW ![]() ![]() rejsa ska inte vara ngt märkesforum, men det ska väl ändå hjälpa oss till mera svängåka? Med det som grund kan jag tycka att vissa överreagerar ibland... Jag tycker nämligen nivån är väldigt bra här nu och alla talar med alla och ingen klankar på ngn med grund av bilvalet. EDIT: BMW Sport Clubs forum ligger ju numera på rejsa. Kanske dylika frågor kan flyttas dit så kommer de som åker BMW och gillar att svänga på det viset hitta sin naturliga frågehörna på nätet före div "turbotrimmsiter"... EDIT2: Inser mer och mer att mitt "kanske" i min EDIT förbytts i ett "nej tack"... |
||||
Vi håller på att diskutera saken och precis som du säger Andreas så är det väldigt många BMW-åkare här, det vet vi och då kommer det givetvis upp många frågor kring detta märke. Sedan så finns ju som sagt BMWSC:s forum här också och vi kanske skulle testa att länka över frågorna dit. Vi får se hur vi gör. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Ja om folk stör sig på att vissa fabrikat tas upp för ofta så vore det kanske en bra sak att iaf testa om alla är med på det och merjobbet är försvarbart.
Egentligen tror jag bara det handlar om att vissa minoriteter är avis att deras eget märke inte är så frekvent frågat efter... ![]() ![]() |
||||
Eller så kan ägare av andra märken skruva själva (eller så kör de istället)
![]() ![]() ![]() ![]() Avsaknad av vettig BMWmekardel på annan plats är nog främsta anlednigen Ganska många av frågeställningarna är ju generella men när trådar startas med kryptisk titel och antar att man har hela förkortningsfloran (För samtliga BMWmodeller/motorer mm) på näthinnan kan det bli lite drygt. |
||||
Äh, ja tycker skruva delen funkar jättebra som den är nu, finns ju som sagt var ofta ingen motsvarighet någonstans om man vill ha tag vettiga svar från likasinnade människor. Så varför inte låta det vara som det är. Eller finns det massiva klagomål på hur det är nu ?
Jag kanske inte alltid tycker det är kul att läsa om bmw diffar men då väljer jag helt enkelt att läsa något annat, och han som vill ha svar får svar från dom som är intresserade och kan. Så blir båda nöjda och glada....Så länge det håller sig till svängbilar i.a.f... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
"Känslan" av att hälften av "skruva banåkabil" delen upptas av bmw specifika problem/lösningar känns inte som meningen med forumet. Av samma anledning postar jag inte frågor om tändföljd på Alfas 12v sexa, vilket moment mittre hardyknuten skall dras med osv. Ställer jag en fråga om lämplig differential på 75:an om jag vill byta till traditionell växellåda kan däremot rejsa expertisens kunskap vara guld värd eftersom det kanske finns en bmw, audi, Opel eller mitsubishi del som passar. Alltså något som vi alla kan ta del av. På den punkten är rejsa forumet helt oslagbart.
ot: Lidström kanske menar att vissa bilar behöver mer underhåll för att fungera helt enkelt. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag tycker att vi testar att länka över de rena BMW-trådarna till BMWSC:s forum under en period. Visar det sig att det handlar om förhållandevis många så kanske ledningsgruppen
![]() Testet startar nu! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
![]() Dessutom tror jag att BMWSC-gänget med BTG i spetsen blir glada om det blir aktivitet i deras del av forumet. ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det var ju inte så många. Bara 8 stycken på första sidan...
![]() BTG:s tråd om bromsskivorna var ju när allt kom omkring ganska generell och detta är ett lysande exempel på en tråd som med en generellare ämnesrubrik passar perfekt i skruvaforumet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Kan nog hålla med dig där... Men om nu vissa märken uppfattas som ett problem mer än andra så får vi kanske drass med denna lösning istället för att inte ha ngnstans alls att skriva. Nä, fjädern blev en höna lite väl kvickt tycker jag... ![]() |
||||
Trycker man på Allt: Nytt kommer väl även SCforumet upp? För mig gör det väl egenlintligen inget, men det är kanske lite tråkigt när (som kunta uttrycker det) hälften av forumet handlar om E36 och den andra om E32 eller vad de nu heter... ![]() Idén med ett icke-märkesbundet forum där man kan ställa generella frågor av bankaraktär rubbas liksom lite då.. ![]() |
||||
om du tycker det är ok med "Allt nytt", hur kan det då spela ngn roll vilket forum tråden ligger? ![]() |
||||
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10247 besök totalt |