Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1205 besök totalt |
Gaahhh ![]() Jag var där igår, men glömde gå och titta efter den. Var bara inne som hastigast. Står den vid huvudentrén mot Hamngatan? Jag gick bara in och ut vid entrén i korsningen hamngatan/regeringsgatan. Får väl dit igen i veckan. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Hur länge är den kvar? Var det bara över helgen?
(Tänk vad skoj om det här leder till en uppsving för bilracingintresset i sverige! ![]() ![]() |
||
Där kom du in på en mycket intressant fråga. Enligt en artikel i Teknikens Värld är Speedway (för det är väl det du menar?) en av världens minsta sporter med ca 1000 utövare. I hela världen! Jag kommer i från Västervik, som är känt i Speedwaykretsar, jag känner ingen, har aldrig träffat någon eller ens hört talas om någon som håller på med Speedway. Jämför hur många som håller på med annan motorsport. Men svensk statstelevision lever kvar i ett Varg olle 50-tal när det var en stor sport. I Sverige, alltså. Ungefär som man skulle envisas med att visa allt om bandy när alla är intresserade av ishockey (ja, inte jag, men mina ringa kunskaper om idrott tyder på att det är så). Nu ska detta inte tas som att jag har något emot Speedway, tvärtom. Jag har något emot statstelevisionens behandling av den kontra andra motorsporter. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jag vet inget alls om speedway mer än att jag inte orkar titta på det när det är på TV, men jämför man den sporten med bilsporter i allmänhet så har man där en världsmästare och inte trettielva.
Kör vi bil så kan vi inte ena oss om ett reglemente utan delar upp oss beroende på färg och storlek på skorna och sen har vi fjorton olika arrangörer med egna klasser. Det tror fan att det blir svårt för media att ge en klar bild av en sån röra. Speedway verkar ha utvecklats relativt beskedligt så man kan enkelt redogöra för matcherna (för det heter det väl?). _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jämför det totala publikantalet på speedway och andra motorsporter i Sverige så kan ni nog få en bra bild av varför TV visar speedway... Det är väl bara fotboll och ishockey som har fler åskådare?
Alltså inte att det är en bit över 20 000 och tittar på STCC-finalen utan det totala åskådarantalet över alla matcher och VM-loppen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jupp.. tyvärr är det ett välkänt faktum att svenskar hellre kikar på speedway än på motorsport där man styr åt mer än ett håll
![]() Inte ens under Ronnie Petersons tid var väl F1 särskilt stort i sverige? |
||
Bilbanetävlingen var iallafall bara över helgen. Forza Motorsports Joakim Tärnström kom trea i finalen och fick en scalectrixbana för 2995:- i pris. Han lyckades en gång i tiden även slå Ronnie P. i bilbaneracing så karriären har ett långt spann. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag hör till dom så anser att "Speddvajj" (Heter så på småländska enligt expertisen...
![]() Live är det sagolikt att se dessa vildhjärnor hålla stumt in mot ett plank, för att i sista stund släppa lite på gasen och sedan ställa upp maksinen för att ge på gas igen... På ett fordon utan bromsar!!! Skulle tro att det är en "lantissport" för oss just från "landet"...Eller? |
||
Nähä, ingen som upptäckte min slamkrypare. Varg-olle körde inte bara Speedway utan allt på två hjul, roadracing (hette väl TT på den tiden) och cross. Jag tror t.o.m. att han gjorde det betydligt mer än Speedway.
Sen anser jag att ska det kallas VM ska sporten utövas över hela världen, inte bara några länder i norra europa och Nya Zeeland (som väl hittade på Speedway?). Om vi jämför med "idrotter", VM i fotboll är VM, "VM" i ishockey är det inte. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1205 besök totalt |