| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mikuni förgasare??
|
2228 besök totalt |
|
Mikuni förgasare??
Hejsan. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att stoppa Mikuni hojförgasare på bil. Min ide är att sätta 2 st Mikuni på ca 40mm och kanske använda ett omgjort Weber insug tii detta. Bilen som det ska sitta på är min Koja på 1380cc med portad topp som har ganska bra flöde. Vad tror ni?? Gillar tråden ang SBF`s korståg genom svensk motorsport. _________________ Stefan Holmén |
||
|
http://www.jpmotorsport.se/
johannes håller på en del med mikuni |
||
|
Re: Mikuni förgasare??
Jag skulle nog tro att 40 mm är väl stort för en motor på 1380cc så länge den inte varvar som en motorcyckel vill säga....Sedan så skulle nog sk. flatslide förgasare vara att föredra, dom är ej vakuumstyrda utan trottlarna sitter direkt på gasvajern. Dom flödare betydligt bättre än en Weber tex(dom har inga spjäll som sitter ivägen för flödet). Därför skulle nog 40mm vara för stort. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Tycker inte två st 40mm låter så mycket.
En helt annan sak om du tänkte köra fyra st 40 mm däremot. |
||
Hmm....tänkte inte på det. Jag förutsatte att det var fyra fuggar...
Jag är inte dum i huvudet, jag har bara otur när jag tänker...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Har mikunifuggar på min se7en, passar förträffligt på "pinto" motorn på 2liter. Lite pussel är det att få det att lira perfekt, munstyckena behöver oftast bytas, lågfartsmunstyckena som styr tomgång ligger på ca 450-500kr för en uppsättning väntar på mina i skrivande stund. Tror originalmunstyckena är 40 nånting och de jag beställt är på 52 nånting (kan vara grader eller nåt sånt) Det finns Dyna-Jet paket därtill med fler munstycken och högre effekt enligt vissa andra ratar Dynan..
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Jag va jätte sugen på mikunisar till min 1293cc kojamotor men just då fanns det ngr aspekter som gjorde att jag valde En Weber ist.
-Ingen i mälardalen med rullande landsväg som kunde ljustera dessa fuggar -Dyra munstycken för att laborera själv -Har hört att lågregistret inte är helt lyckat, resulterar i dålig användbarhet på en gatbil -Inte så lätt att få hjälp vid problem Men Roberg racing körde för ngr år sedan en koja kombi i 4h med sånna förgasare och det lirade ju bra så varför inte? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
Halloj,
Jag funderade på att sätta dit det på min 1380 motor A+. (Jag kör 4 timmars) men det blev att jag kör med en HIF6 dvs. 1.75 tum Länge leve england och deras mätsystem. Jag hade nämligen en sådan. Att klämma på dubbla 40 mm förgasare är nog inte några problem men den kommer nog att dra ganska mycket soppa. Betr hur bra din motor är på låga varv så beror detta en hel del på vad du har för cam och hur du har ställt den. Kan du berätta lite mera om din motor. typ Cam, komp, etc. */Danne _________________ Daniel Bernås |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mikuni förgasare??
|
2228 besök totalt |

