| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur gör Ni med återfyllnad av däck?
|
1, 2 >> 4616 besök totalt |
|
Efter en banövning då man sänkt trycket i däcken till "race-nivå" måste man fylla upp däcken igen innan det är dags för hemresan. Naturligt blir då att svänga in på närmsta mack och fylla hjulen till gatnivå. Det är en som jag ser det en tidsödande process som blir än värre om det bara finns en "luft-tank" att tillgå. (de mackar som har lång slang verkar vara lätträknade) Hur gör Ni? Står och svär på macken som jag eller har en "dykartub" i skuffen / medhavd kompressor och letar efter 230 V / fotpump / bilens egen 12 V reservhjulspump, eller?
_________________ Kristoffer Böök |
||||||
|
Jag har haft en liten 12-volts pump från Biltema med mig på de flesta träffarna jag kört på.
Den är dock väldigt lite använd då det tar längre tid att använda den än att stanna vid en mack och springa med luftklockan som finns där. Mitt tips är således att springa fram och tillbaks på macken med klockan. Så läng tid tar det ju inte. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Bilen vill ha 2,5 fram och 3,0 bak! 6 vändor är mer än trist! _________________ Kristoffer Böök |
||||||
Ja då vet jag inte riktigt.. Då kanske din ide om att ha en dykartub med sig inte är så dum. Det bör vara det snabbaste alternativet. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Har sett en del som kör med dykartub. Då har man även luft till muttersmack vilket kan vara skönt ibland. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Kan man fylla en dykartub med vanlig kompressor eller måste man ha någon form av tryckstegrare/specialapparat? _________________ Kristoffer Böök |
||||||
Jag har för mig man har sådär 200 bar i en dyktub, och då blir det lite lite luft om du fylle med vanlig kompressor, men det kanske räcker att fylla däcken med. |
||||||
|
Jag brukar köra med en lite Biltema kompressor för 149:-, det tar bara ett paa minuter och man slipper stå och böka vid macken där det alltid är kö efterssom man sällan är själv på ett banmöte. Inte så mycket pyssel egentligen och mycket billigt.
För att fylla en dykartub måste du ha en högtryckskompressor de de brukar ligga på 300 bar nyfyllda och de är DYRa. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
En 300 bars kompressor låter som minst 300 st Biltema kompressorer... Biltemavarianten (bara en st) verkar vettigt.
_________________ Kristoffer Böök |
||||||
|
Poängen med att ha med dykflaska (både 200bars och 300bars finns) är ju att skippa kompressorn.
Man fyller helt enketl flaskan i närmsta dykbutik för ett antal 10-lappar. Nackdelen är att de ändå är rätt tunga, och att de måste provtryckas vart annat år. Man bör även ha en tryckregulator (förstasteg på dykspråk) så man får ut en sisådär 10-12 bar, då kan man använda vanliga påfyllare etc utan explosionsrisk. Dykflaskorna brukar vara kring 10-12 liter vilket innebär ca 3m3 luft vid 3 bar motsvarar detta ca 1m3 luft så det lär räcka till några däck. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Michelin har gjort en liten kompressor för 12v där man till skillnad från biltema varianten kan ställa in önskat tryck och sedan slår den av själv. Det gör ju att man kan gå i från och packa bilen medans det pumpar. Dessutom är den tystare än biltemas. Annars är dom likvärdiga.
|
||||||
|
Hejsan Hejsan.
Att tänka på är att i många fall så vill dykbutiken att man har dykcert för att domskall fylla tuben. Så om man bara löser det så är det ett rätt bra sätt. Den riktiga fördelen med "dyktubsluft" är att den är nästan helt fri från vatten. Vatten har ju en feature som gör att det expanderar något vansinigt när det blir varmt. Men om man nu inte vill stå i kö på macken... men ändå vill ha bra kontroll på däckstrycket så kan man kan köra med kväve(N). tror inte det är några restriktioner med tanke på att det finns typ 60%(eller vad det nu är) kväve i atmosvären. Fördelen med kväve är att det inte expanderar(jmf atmosvärs luft) när tempen ändras. */Danne _________________ Daniel Bernås |
||||||
|
Tja en 20L tub med Kväve går ju på ca 3-400 plus flaskhyra och reducerventil. 50L är inte så mycket dyrare (men lite jobbigare att få med sig). Luft av teknisk kvalite (AGA's variant av dykarluft gissar jag) är lite billigare.
Gaserna kostar inte mycket men tubhanteringen är inte gratis. Har ingen aning om vad en 5L MiniTopflaska med Kväve skulle kosta (det blir 1m3 vid atmosfärstryck), men inte gratis antar jag. om Michelinpumpen kan ställas till 2,5 Bar (2,4-2,6 verkligt) så låter det som en dröm. Speciellt som jag antar att den inte kostar mer än 4 biltemapumpar (dvs <500:-).
|
||||||
Är det den lokala Michelin-däckgubben som säljer sådan utrustning? Eller nätet? _________________ Kristoffer Böök |
||||||
|
Autoexperten har en Michelin för 474:- som normalpris enligt detta gamla blad:
http://www.autoexperten.se/upload/Ka observera att jag bara googlar efter info, själv har jag en Biltemakompressor som jag inte använder (den ligger bara i packningen). Att tjata skit vid luftpåfyllningen/tankningen/glassätandet efteråt hör ju till. Har inte hittat nån data på Michelinkompressorn mer än att den verkar ha digital manometer och kan pumpa upp till 150 psi. Edit: Autoexperten hade den, verkar inte finnas kvar.
|
||||||
|
Pebe säljer Michelinpumpen till återförsäljare:
http://www.pebe.se/html/michelin_pro Vet att alla MECA-butiker kan ta hem, förmodligen även Mekonomen. Funkar rätt bra men blir lite drygt om man ska pumpa mycket. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Kväve är inte helt billigt. 20l i termos kostar ca 500:- från aga, 5l i termos ca 200:-.Vet inte om det är dyrare om man ska ha det i tryckkärl. Bygger ju ett jävla tryck från flytande. Kräver dessutom en hel del värme för att gå från flytande till gas, borde nästan vara köldskaderisk att ta i flaskan när man fyllt lite däck .
_________________ Markus Ålind |
||||||
Visst kan man generera Kvävgas från flytande kväve på kontrollerat sätt (kräver bara lite värme och en kontroller). Gasen blir dessutom ultraren och torr. Men om man ska ge sig på att fylla däck med kvävgas utgående från flytande kväve i termos så blir det lite jobbigt. Du behöver ju ha en 4-5 bar i slangen som går till däcket så det behövs ett tryckkärl av nån sort i alla fall. Ett sätt skulle kunna vara att fylla ett litet tryckkärl med känd mängd flytande kväve, försluta det och ansluta en slang till däcket och värma kärlet (lagom mycket). Om man har fälg med dubbla ventiler så sätter man sig där med tryckmätaren och väntar och pyser tills man är nöjd (T rör kan väl gå om man inte vill "flusha"). Hur mycket flytande kväve man behöver ha kvar i termosen (det dunstar ju lite hela tiden) i slutet av dagen (för att höja trycket 0,5 bar i fyra däck) kan säkert nån räkna lite på.
Har man flytande kväve enkelt tillgängligt nära hemmet eller banan kan det ju vara en idé men att åka till macken (eller vänta på en högljudd 12Vpump) känns enklare. Eftersom kvävgasen i gasflaskorna inte är i vätskeform så beror nedkylningen av flaskan på termodynamiken vid expansionenen av gasen, inte av förångning. Att förånga kväve är dessutom ganska lätt (jämfört med tex vatten), anledningen till att det används som kylmedium är att det är billigt (restprodukt vid syrgasdestillation) samt det har jävellåg temp. |
||||||
Kväve bygger väl ~2000psi vid rumstemperatur från flytande, så jag trodde man kunde ha det flytande i tryckkräl lika dykartuber. Jag har bara använt det till kylning (av en processor, överklocknings-sm-guld 2003 (eller om det var 2002)). Med sina -196*c är det svårslaget bland hanterbara betalbara kylmetoder för temporärt bruk .
_________________ Markus Ålind |
||||||
|
Är det nån som prövat http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=
om den orkar pumpa ett däck så verkar den ju intressant. _________________ Sten Isaksson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4616 besök totalt |